Turntraining in Leiden

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Ik heb twee weken geleden weer even geoefend met mijn 50D en 70-200 IS USM lens. Hieronder 3 resultaten. Iemand voor verbeterpunten (met name qua bewerking?)

1:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159743[/img]
2:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159744[/img]
3:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159745[/img]
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

De foto's vind ik qua compositie en moment erg treffend! Qua nabewerking zou ik er zelf voor kiezen om ze een stuk lichter te maken! Nu moet ik, op mijn gecalibreerde CRT, goed kijken wat er precies te zien is.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Thanx,

ik zal eens gaan proberen om de ISO nog hoger te zetten om te kijken hoe het dan zit met de ruis (gebruik nu 1600). Ik zal inderdaad eens kijken of ik ze wellicht nog verder kan bijlichten.
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

heb je in raw geschoten? Dan kan je namelijk op je pc nog behoorlijk wat licht 'terughalen'.
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

dutchy schreefCOLONheb je in raw geschoten?
Nee (helaas niet). het ging in eerste instantie om lekker te oefenen met de lens. Omdat turnen toch voornamelijk snelle bewegingen zijn is dit nogal lastig om te leren (maar ik geef de hoop niet op). Ik had altijd het idee dat jpeg ook nog wel goed bewerkbaar was.

Ben de laatste weken wel lekker met RAW aan de slag en kom er dus achter dat er echt HEEL VEEL meer kan met een RAW foto, dus zal volgende keer ook bij het turnen eens met RAW gaan werken. Nadeel van RAW is dat je langer bezig bent om al je fotos te bewerken dan dat je kwijt bent aan het schieten. Voor elke foto moet je toch aan minimaal 6 schuifjes schuiven, maar dat is het leven van een fotograaf ben ik bang :P.
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

er is altijd de optie raw en jpg tegelijk te schieten, dan heb je de keuze. Ben bang dat je niet om de schuifjes heen komt. Ik ben ook met fotografie begonnen om eens weg te komen van de pc. Maar de pest is, dat ik nu vaker en langer aan de pc zit als voor dat ik met foto's bezig was :)
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

dutchy schreefCOLONMaar de pest is, dat ik nu vaker en langer aan de pc zit als voor dat ik met foto's bezig was :)
tot grote frustratie van mijn vriendin die de JPEGs wel goed genoeg vindt (je hebt toch zo'n duur apparaat gekocht ...) :P.

Ik heb nu idd meestal jpg en RAW, maar 99 van de 100 keer is de jpep niet naar mijn wens (nu ik weet wat je met RAW kan dan iig). Zeker de witbalans is vaak ver te zoeken op de directe jpegs.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

lennart_ros schreefCOLONOmdat turnen toch voornamelijk snelle bewegingen zijn is dit nogal lastig om te leren (maar ik geef de hoop niet op).
Je vergeet 1 ding; de gemiddelde zaal in nederland is ook dermate triest verlicht dat een kapot stoplicht nog geschikter is om bij te lezen.
Bij sporten wil je over het algemeen snellere sluitertijden en dan heb je dus veel omgevingslicht nodig. Helaas had jij dat ook niet.
In RAW fotograferen zou ietsjes meer ruimte geven. Maar correct belichten is ook dan gewoon een must. Doe je dat niet, dan krijg je onherroepelijk ruis waar je gewoon ook in RAW-problemen mee krijgt.

Zaalsporten zijn lastig (of dat nu turnen is of niet).
Het beheersen van je apparatuur en de grenzen kennen is dan zo belangrijk. Dus blijven oefenen, het gaat op den duur echt vruchten afwerpen. Wanneer je technisch goed uit de voeten kunt in de zaal, dan heb je misschien ook wat meer gevoel voor timing ontwikkeld en kun je je beter gaan storten op de goede momenten en composities
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
lennart_ros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 383
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2010 08:35
WoonplaatsCOLON Leiden
CONTACTCOLON

Hoi hoi,

van de week zitten oefenen met ISO 2000 en hoger, maar ik denk dat mijn 50D dit toch net niet aan kan. Met 1600 gaat het nog net. Dus daar valt niet in te winnen.

Wat bedoel je precies met 'correct belichten'? Ik zet de camera op TV met een vaste sluitertijd van rond de 400 a 500 (anders zijn de foto's teveel bewogen) en dan zoekt de camera de juiste F waarde (meestal natuurlijk gewoon 2.8, lager kan niet met mijn lens). Wat zou ik eventueel beter kunnen doen qua instellingen dan?

(alvast bedankt)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Correct belichten; zorgen dat het belichtingsstreppeje mooi in het midden blijft
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar