Voetbal - SVL - HDV

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

Afgelopen zaterdag aanwezig geweest bij de wedstrijd SV Loosduinen tegen HDV. Zelf moest ik ook voetballen deze ochtend.. Door de vroegte mijn monopod vergeten, dus alles uit de hand moeten schieten.
Terug gekomen met dit resultaat


Groet,

Jos

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Deze jongens moesten beide, tegelijk, vroegtijdig het speelveld verlaten
Afbeelding

Graag hoor ik jullie kritieken/verbeterpunten!

Groet, Jos
"Photography is not just a click on the camera"
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Verbeterpunten:

1. de rand is te groot net als je logo (of de foto is te klein)
2. Canon camera :lol: (inkopper, over voetbal gesproken)

Ik heb niks met voetbal maar de foto's lijken me in orde, de uitsnedes kunnen hier en daat wat beter maar niet slecht.
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik zou ook voor een milder kader en naam vermelding gaan.
Daarnaast mag je de foto's wel iets groter maken op dit forum.
Maar de foto's op zich zien er netjes uit.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

bedankt voor de reacties.. t kader zal ik wat matigen..
update 2 come ;)
"Photography is not just a click on the camera"
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Ten eerste zit er wel heel veel ruis in de foto's, ondanks dat de iso niet zo extreem hoog is. Misschien is dit gebeurd bij het verkleien of het kaderen..
Het lijkt net of bij foto 3, er iets {tekst} weggeshopt is van het reclamebord...? Het bord lijkt me TE wit/egaal.
De momenten zijn prima gekozen. Daar is niets op aan te merken, maar de kwaliteit van de foto's kan nog een stuk beter. En dan bedoel ik niet dat je 'maar' een canon moet kopen. Dit moet met jou camera toch ook wel haalbaar zijn.
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Ivana
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2008 16:31

Wat leuk, zie dat je in de buurt woont. Toch vind ik je foto`s veel te veel ruis bevatten, tenminste dat is het eerste wat mij opviel. Momenten redelijk gekozen. Waar heb je mee geshoten als ik vragen mag?

Ik maak overigens nu ook regelmatig (zeker om de week als ze thuisspelen) foto`s van de voetbal, maar dan voor MSV`71.
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

Ook jullie bedankt voor de reacties, de ruis komt denk ik door het verkleinen en het bewerken in, niet photoshop.

Het reclamebord is weldegelijk gewoon echt wit. Om het veld rondom te vullen zijn er hier en daar lege reclameborden neergezet.
"Photography is not just a click on the camera"
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met de momenten zit je redelijk safe, dat gaf emiel ook al aan.
Maar de beeldkwaliteit is inderdaad ook wel erg ingezakt.

Als ik even naar de exif van je eerste foto kijk dan zie ik dat deze gemaakt is op op Aperture Priority met een diafragma van f/6.3 bij 500mm (wat voor je Sigma de minimale waarde zal zijn) en bij iso 640 met je A700 camera. Helaas ontbreekt de sluitertijd, maar gezien de foto zit dat wel aardig goed.

Maar heb je deze foto veel gecropt?
Wanneer je al een beetje in de marge van je apparatuur zit te werken, dan moet je niet al teveel willen croppen en erg secuur nabewerken.
Ik krijg het idee dat je op de computer teveel hebt gecropt en te weinig hebt nabewerkt om de ruis een beetje te onderdrukken (anti-ruissoftware en selectief naverscherpen zodat je de ruis niet terug op trekt)

Ook je vijfde foto (f/6.3 bij 500mm en zelfs iso 2500) geeft me hetzelfde idee.
Als ik kijk naar de huidjes en naar de strepen op het shirt van speler #8 dan zie ik typische bewerkingsfouten. Maar de iso 2500 is lovend, dat doet de camera relatief wel netjes

Het is niet makkelijk om te zeggen wat je precies moet/kunt doen want ik heb geen originelen voor mijn neus.
Maar op welke manier verscherp je nu?

ik denk dat je op gebied van bewerking nog het e.e.a. moet gaan verbeteren en dat je foto's er dan al op vooruit gaan. Verders gewoon veel ervaring op doen en veel naar foto's van anderen kijken, dan ga je op een gegeven moment wel vanzelf beter fotograferen. Je gaat beter de momenten inschatten waardoor je meer beelden overhoud (weet niet wat je verhouding nu was) en dan kun je weer uit diverser beeld kiezen.

Voor wat extra tips:
Ik heb hier iets geschreven over voetbalfotografie:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=49924

En ik heb hier wat geschreven over verscherpen:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=72582
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar