ruitersport met de 50mm 1.8 II

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Pedre
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 13:14
WoonplaatsCOLON Koog aan de Zaan

Afgelopen zondag mijn nieuwe 50mm getest op springende paarden. Ben op zich heel blij met het resultaat van een groot aantal foto's.
Kunnen jullie mij adviseren hoe ik het beter en mooier kan krijgen.

1 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=69737[/img]

2 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=69738[/img]

3 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=69739[/img]

4 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=69740[/img]

Groetjes,

Annet
Annet en Peter
Foosho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2007 17:55

Zoals je zelf ook wel gezien hebt zijn ze allemaal niet scherp, waarschijnlijk door te lange sluitertijd.

Plaats anders even de iso-waardes, sluitertijden en diafragma's, misschien kan daar iets verbeterd aan worden.
Pedre
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 13:14
WoonplaatsCOLON Koog aan de Zaan

Als het goed is zit de efix er nog in, ze zijn in ieder geval geschoten op 400 iso.
Annet en Peter
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Foosho schreefCOLONPlaats anders even de iso-waardes, sluitertijden en diafragma's, misschien kan daar iets verbeterd aan worden.
De Exif infomatie zit in de foto's. Wanneer je Opanda IExif installeerd (freeware) kan je de Exif info lezen.
Foosho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2007 17:55

HdB schreefCOLON
Foosho schreefCOLONPlaats anders even de iso-waardes, sluitertijden en diafragma's, misschien kan daar iets verbeterd aan worden.
De Exif infomatie zit in de foto's. Wanneer je Opanda IExif installeerd (freeware) kan je de Exif info lezen.
Ik heb er 1 onder firefox die het normaal gesproken prima doet, maar hier dus niet :( Zoek het een andere keer wel even uit. Heb nu gewoon een foto gedownload en de exif bekeken met Zoombrowser.

Mij vielen sowieso wat dingen op:
1. white-balance staat op fluorescent
2. je hebt -1 underexposed en vervolgens digitaal weer +1 overexposed
3. op f/1.8 geschoten
4. gezien de 50mm toch wel erg snelle sluitertijden.

ad 1: schiet RAW, laat hem lekker op auto-staan en corrigeer het thuis, de kleuren komen nu niet zo lekker over omdat hij niet goed staat (te kil), is nu nog wel wat aan te doen in bijv. lightroom
ad 2: je kunt echt veel beter dan gewoon iso800 schieten, dat digitaal boosten maakt het, zeker als je slechts jpeg schiet, niet zo mooi.
ad 3: f/1.8 geeft een te kleine scherpte-diepte en is de lens nog wat soft.
ad 4: je had dus beter iso800 kunnen zetten en een hogere f-waarde kunnen nemen en zo nodig een beetje pannen. Met een 50mm moet je in principe vanaf 1/50 al redelijk scherpe platen kunnen schieten, dus op bijv. 1/100 zeker, maar je moet wel weer rekening houden met de snelheid van het paard, dus evt. pannen en gewoon e.e.a. proberen.

Even denken hoor.. ik zag 1/320 staan bij een foto, als je dan niet underexposed en op iso800 houd heb je nog steeds 1/320, dus dan zou je op nog wel op f/2.8 of f/4 of f/5.6 kunnen schieten ofzo (met dus langere sluitertijd), anders gewoon iso1600 pakken.. beter wat ruis dan onscherp (dan wel door scherpte-diepte, dan wel softheid lens, dan wel bewegingsonscherpte). Zeker met ruisverwijderprogramma's helemaal geen probleem ook.

Maar zou gewoon wat proberen, f/2.8 kan misschien wel mooie scherpte-diepte geven bijvoorbeeld, maar f/1.8 is gewoon te weinig (en de lens is dan dus te soft).

Zijn dit trouwens crops?
Laatst gewijzigd door 2 op Foosho, in totaal 28 keer gewijzigd.
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Pedre schreefCOLON Ben op zich heel blij met het resultaat van een groot aantal foto's.
Niet lullig bedoeld, maar daar horen deze foto's toch niet bij he?
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Pedre
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 13:14
WoonplaatsCOLON Koog aan de Zaan

@Foosho
de foto's zijn crops en in raw in av geschoten maar overgezet in jpeg de lens heb ik net zaterdag gekocht dus nog even kijken wat deze kan.

white-balance staat op fluorescent
Klopt, binnen was alles met tl verlicht, vandaar

op f/1.8 geschoten
zie bovenstaand, nog geen ervaring met de lens.

Nu zijn de foto's op 400 iso geschoten, en na het verkleinen komt er aardig wat ruis te voorschijn. Geprobeerd dit weg te werken met noiseninja, maar hier werden ze ook niet veel beter van. Dit was dan ook de eerste poging met de lens, kijken of het de volgende keer beter wordt.
Annet en Peter
ano.niem
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2007 23:37
CONTACTCOLON

De compositie is ook niet direct super, maar ja, met een 50 mm kan dat niet anders; tenzij je vertrappeld wil worden.

Verder is alles al gezegd: rare WB (kan met Lightroom achteraf wel nog worden verbeterd). Wat mij opvalt is de grote hoeveelheid ruis; welke camera is dit, zeker geen 400D, want ik heb toch een pak betere waarden.
Foosho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2007 17:55

Pedre schreefCOLONde foto's zijn crops en in raw in av geschoten
Kun je in ieder geval de whitebalance heel makkelijk corrigeren (gewoon even met white-balance pipetje op een neutraal gekleurd stukje klikken).

Het croppen maakt de scherpte natuurlijk niet beter, 50mm lijkt me wat te weinig voor zulk soort evenementen eigenlijk, 200mm of meer lijkt me meer geschikt (misschien een 135 ook nog wel).
Nu zijn de foto's op 400 iso geschoten, en na het verkleinen komt er aardig wat ruis te voorschijn. Geprobeerd dit weg te werken met noiseninja, maar hier werden ze ook niet veel beter van. Dit was dan ook de eerste poging met de lens, kijken of het de volgende keer beter wordt.
Dat komt dus door dat onderbelichten dat je later weer optrekt bij de nabewerking, je vergroot gewoon alle ruis dan. Na verkleinen zie je normaal gesproken op iso400 de ruis niet eens (ultieme pixelpeepers daargelaten).
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Hey... da's m'n favoriete manege. :P

Doe Ron & Marja de groeten als je weer gaat.

Over de foto's...

Je ziet zelf dat de tweede foto beduidend beter is dan de eerste. Veel valt of staat dan ook met de sluitertijden. Ik zou bij dit soort actie toch zeker wel 1/250 aanhouden als ondergrens. En durf gerust ISO 800 of zelfs 1250 te gebruiken. De 30D kan daar goed mee omgaan als je de platen goed belicht. hebt ze nu onderbelicht middels EV compensatie. Niet doen, dan krijg je te veel ruis. Probeer het gewoon op ISO 800 of 1250 zonder belichtingscompensatie.

Binnenkort kom ik ook weer eens buurten bij "De Delft". Wanneer is het volgende evenement?

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Pedre
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 13:14
WoonplaatsCOLON Koog aan de Zaan

aan allen, bedankt voor de reacties en adviezen, daar kom ik hier voor :lol:

Ik zal voortaan dan maar met binnen evenementen de iso flink opschroeven, we zullen zien wat er dan uit komt.

John, waar gaat het je om, dressuur of springen (of motorcross :lol: )

Zodra ik wat weet krijg je een pb

Groet,

Annet
Annet en Peter
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar