Een tikkie bijgeleerd

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Na tips op dit forum ter harte genomen te hebben (zie topic Wat moet ik nog veel leren) ben ik opnieuw aan de slag gegaan.
Verschillende fotoos waar ik zelf ook wel wat zaken aan zie. Voor de volledigheid ze zijn geschoten met een 350D gevuld met een Sigma 70-200/F2.8 lens.
De lens heb ik nu net een week in bezit. In tegenstelling tot eerdere fotoos heb ik nu de kleurruimte op de camera naar sRGB terug gezet. Iemand had mij ooit aangeraden om dit op adobeRGB te zetten maar op dit forum lees ik dat de kleuren dat flets kunnen worden.
Verder heb ik nu alle AF focuspunten aangezet met de scherpstelling op Servo. Dat zorgt toch soms voor onscherpte van het doelobject.
Maar het gaat zo snel dat ik niet weet hoe ik dat anders zou moeten doen.

De exif info heb ik boven de foto's geplaatst. Het nummer wat als eerste staat is gewoon het nummer van het image zoals het van de camera rolt. Dan ISO/Sluiter/Diafragma/Brandpunt

8161 400 1/400 f/3.5 82mm Lage ISO probeersel
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68440[/img]
8192 1600 1/400 F/2.8 70mm Scherpte te diep
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68448[/img]
8199 1600 1/400 F/3.5 70mm Scherpte net iets te diep
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68441[/img]
8203 1600 1/400 F/3.2 70mm Scherpte te diep
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68446[/img]
8204 1600 1/400 F/3.2 100mm Kleurruis
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68445[/img]
8210 1600 1/400 F/3.2 148mm Geen gezichten, wel actie en scherp
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68443[/img]
8212 1600 1/400 F3.2 148mm Grappig
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68442[/img]
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

oke.... ik zal mijn mening is proberen te geven


1# Goed moment. De scherpte valt me tegen, zal aan de ISO kunnen liggen. Compositie erg centraal.

2# Hier heb je verkeerd scherpgesteld. Het blauwe reclamebord is scherm, het onderwerp niet. Ik raad je aan om dat automatisch selecteren van scherpstelpunten echt te laten varen. Ik heb er nog vrijwel nooit mooie platen van zien komen. Gewoon 1 scherpstelpunt en AI Servo gebruiken, werkt imo het best.

3# Scherpte iets te diep? Wat bedoel je daarmee? Rechts een btje raar zo'n afgehakte arm en onderbeen.

4# Weer scherpte op reclameborden, zie antw. bij foto 2.

5# Scherpte ligt hier op het shirt. Bij mensen is het over het algemeen het mooist als de scherpte op de ogen ligt. Het gaat hier echt om de uitdrukking op de gezichten. Belangrijk is dan, dat dat ook echt scherp is.

6# Ik neem aan dat ze naar de bal kijken... en niet naar het plafond. Jammer dat de bal er niet bij op staat.

7# Uitdrukkingen zijn inderdaad grappig. Jammer dat je niet kan zien, waar ze naar kijken.

Voor alle foto's betreft: Allemaal (behalve de 1e) geschoten op ISO 1600. Dat is niet echt lekker. Dat zie je ook terug (veel ruis en daardoor niet lekker scherp).

De kleuren zijn ook nog wat flets. In PhotoShop kun je er nog wel wat meer uithalen denk ik. Weet je niet hoe dat moet, dan kun je altijd even een voorbeeldfoto in het WIP-deel van het forum zetten.

Het lijkt een nogal uitizichtloos commentaar als ik het zo teruglees. Ik kan me voorstellen dat je denkt dat je foto's absoluut niet goed zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Ik hoop adt je er wat aan hebt.

gr Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Mooie sport man!!! :D :D
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Ze zien er aardig uit.
Zoals hiervoor al werd aangegeven, er kan nog veel worden verbeterd.
Ik denk zelfs dat je alle focuspunten heb aanstaan.
Je kunt beter op de centrale focuspunt afstellen.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
willemn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2006 17:10

Gewoon 1 scherpstelpunt en AI Servo gebruiken, werkt imo het best.

Sjoerd hoe stel je dat in op je camera?
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

willemn schreefCOLONGewoon 1 scherpstelpunt en AI Servo gebruiken, werkt imo het best.

Sjoerd hoe stel je dat in op je camera?
euhmz... staat wel in de handleiding :).... ik heb zelf een 300D en heb dus geen AI servo

gr Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
grok
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2006 13:03

Voor actiefotografie wil je meestal een korte sluitertijd. Om dat te bereiken doe ik vaak het volgende voor kunstlichtsituaties:
- Handmatig belichten (er verandert niets aan de lichtomstandigheden binnen, dus waarom automatisch)
- Diafragma op f/2.8
- Schiet in RAW formaat
- Onderbelicht ongeveer een 1 stop, dan win je sluitertijd en je kunt het achteraf weer herstellen omdat in je in RAW schoot.
- liever niet op ISO 1600 tenzij het niet anders kan (ISO 1250 is al beter)
- fotografeer in bursts, geeft meer kans op mooie momenten.
- een foto van een grijskaart (die is natuurlijk alleen voor de kleurtjes)

Groet,

Frank.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

willemn schreefCOLONGewoon 1 scherpstelpunt en AI Servo gebruiken, werkt imo het best.

Sjoerd hoe stel je dat in op je camera?
Voor de meeste eos toestellen is dat het zelfde
In elk geval de focus punten
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68484[/img]
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Broomer schreefCOLONNa tips op dit forum ter harte genomen te hebben (zie topic Wat moet ik nog veel leren) ben ik opnieuw aan de slag gegaan.
Verschillende fotoos waar ik zelf ook wel wat zaken aan zie. Voor de volledigheid ze zijn geschoten met een 350D gevuld met een Sigma 70-200/F2.8 lens.
De lens heb ik nu net een week in bezit. In tegenstelling tot eerdere fotoos heb ik nu de kleurruimte op de camera naar sRGB terug gezet. Iemand had mij ooit aangeraden om dit op adobeRGB te zetten maar op dit forum lees ik dat de kleuren dat flets kunnen worden.
Verder heb ik nu alle AF focuspunten aangezet met de scherpstelling op Servo. Dat zorgt toch soms voor onscherpte van het doelobject.
Maar het gaat zo snel dat ik niet weet hoe ik dat anders zou moeten doen.

De exif info heb ik boven de foto's geplaatst. Het nummer wat als eerste staat is gewoon het nummer van het image zoals het van de camera rolt. Dan ISO/Sluiter/Diafragma/Brandpunt
was deze wedstrijd tegen die Haghe?? en met statief geschoten??
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Iemand had mij ooit aangeraden om dit op adobeRGB te zetten maar op dit forum lees ik dat de kleuren dat flets kunnen worden.
RGB is geweldig voor drukwerk. sRGB is voor weergave op het internet het beste kleurprofiel, Windows kan niet goed omgaan met RGB . Apple gebruikers hoor je niet klagen, zij zien ook RGB netjes op hun scherm.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Mijn oprechte dank weer voor de antwoorden en de tips die daar in staan.

Tja de fotoos; Soms bekijk ik zo'n foto dan denk ik poe die is mooi scherp. Maar dan is de compositie slecht. En als de compositie goed is dan ligt de focus weer op een verkeerd punt.
Vandaar dat ik dacht als ik nu alle focuspunten neem heb ik meer kans dat het object allicht een beetje scherp is.
Maar dat werkt niet want je blijft die onscherpte zien. Het werkelijke scherpe punt ligt dan vaak iets te diep, dus achter het object.
De vorige serie was met 1 focuspunt en servo maar de volgende keer gebruik ik 1 punt zonder servo.

En met zo'n groot diafragma (2,8 - 3,2) heb je zooo weinig speling in de scherpte.

Ik begon met ISO 800, ben later naar 400 gegaan om eens te kijken wat er gebeurde en wat er met zo'n foto gebeurt als je die later oplicht. Een andere fotograaf adviseerde me op ISO 1600 te fotograferen (Iets ertussen heb ik niet) omdat je dan niet hoeft bij te lichten.


En ja die momenten.. die zie je soms gewoon voorbij gaan in je zoeker zonder dat je afdrukt en dan ben je dus te laat.

@Sjoerd, ik zie het niet als uitzichtloos maar het geeft me het juiste gevoel. Er zijn zoveel instellingen en ik moet gewoon nog veel ervaring opdoen om snel en juist de correcte instellingen te selecteren.

@Martin bedankt voor de uitleg van RGB en sRGB. Dus als ik de fotoos later wilt afdrukken kan ik beter RGB gebruiken. Ik had hier ergens gelezen dat je die kleurruimte ook later in PS nog kan aanpassen.

Al met al weer vele goede tips en een goede oefening geweest. Ik ga weer vol goede moed verder proberen en lezen en weer proberen etc.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar