Wat moet ik nog veel leren

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
Michaeldw schreefCOLON Ja, misschien nog eens goed kijken naar de exif van de foto's! :wink:
Bij mij staat toch echt 'sluiterprioriteit' niet Av! 1/1000 is niet nodig, ben ik met je eens.
Oeps... foutje bedank. :mrgreen:

Sorry Michael, ik was er even van overtuigd dat ik aperture priority gelezen had. :oops:

:wink:
Das de tweede keer vandaag al dat je niet zit op te letten John ;)
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Frevo schreefCOLONDas de tweede keer vandaag al dat je niet zit op te letten John ;)
JA MEESTER :lol:

(Pffff... ik ben gelukkig nog menselijk zeg... ik maak zo af en toe nog steeds fouten... pfffff.... wat een opluchting zeg.... pfff......)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLON
Frevo schreefCOLONDas de tweede keer vandaag al dat je niet zit op te letten John ;)
JA MEESTER :lol:
Volgens mij deed je het om ons scherp te houden :!: :roll:

jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Zo.... wat een overweldigende reacties. Als ik zo eea doorlees ga ik de eerstvolgende keer wat proberen met diafragmastops, over- en onderbelichting, sluitertijden.
Belangrijkste leerpunten:
- Probeer langzamere sluitertijd (1/500)
- Probeer hoger diafragmagetal (F/3.5)
- In nood hogere ISO maar liever lager

Met Av (diafragma voorkeuze) werd de sluitertijd te lang bij de vorige lens dat heb ik hier nog niet geprobeerd.
De M stand heb ik ook eens geprobeerd maar dat vind ik nog te moeilijk.

Over de focus en de AF scherpstelpunten. Ik heb idd alleen de middelste geselecteerd. Vooraf aan de wedstrijd heb ik de scherpstel op servo gezet zodat ik altijd op scherp zou staan. Echter bij het zwenken kan het punt naast het object raken waardoor de onscherpte ontstaat.

Overigens is de lens (waarschijnlijk vanwege het gewicht) voorzien van een statiefbeugel en ik heb dan ook een statief gebruikt. Dat statief heb ik ooit eens in een ver verleden gekocht en is eigenlijk niet stevig genoeg voor deze combi. Als mijn centen weer wat zijn aangegroeid ga ik nog eens shoppen voor een statief en een draadontspanner.

Er blijft nog veel te leren (en te oefenen) maar iedereen bedankt zover voor de reacties.
Gebruikers-avatar
Canon 400d SHOOTER
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Ergens in Zuid-Holland
CONTACTCOLON

Broomer schreefCOLONNa afgelopen week een nieuwe lens te hebben aangeschaft (Sigma 70-200/F2.8 ) toog ik vol verwachting afgelopen zaterdag naar de sporthal om nu eindelijk eens footos te schieten die niet bewogen zijn door bewegings onscherpte wegens lange sluitertijden.

Nou ik ben er nog lang niet. Heb ook te weinig geprobeerd met instellingen. De lens schoot wel lekker, lekker snelle focus in vergelijking tot mijn 'oude' lens.

Ik zie veel kleurruis maar ik denk dat ik de sluitertijd te optimistisch heb genomen. Misschien moet ik ook wat overbelichten want nu moest ik achteraf toch nog wel wat oplichten en dat zorgt voor veel ruis.
Gelukkig is dit een testcase. Ik heb de foto's zowel RAW als JPG maar deze heb ik vanuit RAW gecorrigeerd via een WBR kaart.
EXIF:
F-stop 2.8
Exposure 1/1000
ISO 800
WB Auto
Flash No
Focal 148
ik heb afgelopen maand ook foto's gemaakt van de PKC-jeugd en dan merk je hoe moeilijk het is om in een sporthal te shooten :o
Gebruikers-avatar
webmeesteres
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 22:21
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

ik heb afgelopen maand ook foto's gemaakt van de PKC-jeugd en dan merk je hoe moeilijk het is om in een sporthal te shooten
binnenkort maar eens een PKC hal meeting doen dan?:lol: Misschien dat meneer Actiefotografie dan wat tips kan geven?

Ben zelf de laatste tijd niet echt met korfbalfotografie beziggeweest, heb gemerkt dat je met 'verkeerde' lenzen niet echt lekkere resultaten krijgt, dus heb ik het maar bij beessies en landschappen gehouden. Die Bigma van jou is zo te zien een goeie keus! Ik heb al een paar leuke foto's voorbij zien komen!
Wat voor camera heb jij? "Een zwarte...."

7D|Sigma 10-20 HSM|Canon 24-105 IS USM|Canon 70-200 F/4 IS USM |Canon 100mm F2.8 macro USM|Canon Speedlite 420 EX|Lowepro Mini Trekker Classic +Slingshot 200AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar