Turnen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Scrat
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Nou, hier een testje met mijn nieuwe 350D bij het turnen.
Ben ik veel mee bezig.
Wat vinden jullie ervan?
1[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61859[/img]
2[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61860[/img]
3[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61861[/img]
4[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61862[/img]
5[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=61863[/img]
Het was vrij donker, dus in PSP wat met belichting gespeeld.
Canon Eos 40D+Grip, Canon 18-55/F3.5-5.6, Canon 28-105/F3.5-4.5 II, Canon 50/F1.8 Canon 70-200/F2.8L, Metz 44.
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Vind ze opzich niet slecht.

Kwa korrel stoort me wel iets. Hint voor de volgende keer zorgt voor wat overbelichting en maak je foto's wat donkerder (hierdoor verdwijnt de korrel ook wat). Daarnaast kan je denken aan bijvoorbeeld Noise Ninja of Neat Image om je foto's wat netter te krijgen.

Dan nog de volgende dingetjes de witbalans vind ik niet helemaal lekker staan. Hoe heb je hm ingesteld (zie hem namelijk op manual staan). Misschien de volgende keer in raw schieten en achteraf de witbalans even juist zetten. Volgens mij heb je hier voornamelijk met tungsten te maken. Met raw kan je dit netjes achteraf goedzetten.

Hier heb je geen duur pakket voor nodig (denk eens aan raw shooter essentials of DPP van canon welke meegeleverd is met de camera).

Daarnaast zie ik dat je vaak onscherpe foto's hebt. Ik heb even in je exif gekeken en kom tot de volgende conclussie. Voorbeeld de eerste foto. Je hebt deze met een focal gemaakt van 144mm. Om deze zo wie zo zonder problemen scherp te krijgen zal je dan met een sluiter moeten werken van 1/144*1.6 = 1/230ste (afgerond naar een stop 1/250ste). Hou daar de volgende keer rekening mee. Beter een iets mindere scherptediepte in dit soort foto's door je diafragma iets verder open te zetten en zo snelheid te halen (vind ik).

Daarnaast kan je ook in PSP werken met levels en curves. Kijk daar eens naar. dan haal je toch wel heel erg mooi (en simpel) je foto mee op.

De foto's welke ik het mooiste vind zijn 1,2 en 3. Maar dit heeft meer met compositie te maken. Wel had ik bij foto 2 gecropped zodat die arm aan de rechterkant weg was.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ongezouten mening?

René

P.S. is vrij lastig in een sporthal. Maar je kan ook heel subtiel hier een externe flitser voor gebruiken of normaal of bij hogere sluitertijden de highspeed sync ;)
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik vind ze ook niet slecht gegeven de lichtomstandigheden. Lijkt me erg moeilijk. Ik zie dat je een 18-200 lens hebt, veel lichtsterker dan F4 bij 18mm en F5.6 bij 200mm zal hij niet zijn. Dus tja, van ISO800 kom je niet af. Tenzij je misschien gaat flitsen, maar of het er dan mooier van wordt. Dat vraag ik me af.

Wel kan ik twee puntjes uit het advies van mijn voorganger niet helemaal rijmen: ;)
myrddin schreefCOLONKwa korrel stoort me wel iets. Hint voor de volgende keer zorgt voor wat overbelichting en maak je foto's wat donkerder (hierdoor verdwijnt de korrel ook wat).
en
myrddin schreefCOLONOm deze zo wie zo zonder problemen scherp te krijgen zal je dan met een sluiter moeten werken van 1/144*1.6 = 1/230ste (afgerond naar een stop 1/250ste). Hou daar de volgende keer rekening mee. Beter een iets mindere scherptediepte in dit soort foto's door je diafragma iets verder open te zetten en zo snelheid te halen (vind ik).
Door wat over te belichten, ga je dus een langere sluitertijd gebruiken lijkt me want hij zit met zijn F4 en F5/6 al aan zijn max. En vervolgens het advies om het diafragma nog verder open te zetten om de sluitertijd te verkleinen. Als het al kan, dan heft het elkaar op. Dus dat gaat denk ik niet werken. ;) Dus door eerst door een beetje te onderbelichten kun je je sluitertijd nog een beetje verkorten om de bewegingsonscherpte nog wat te onderdrukken. En ja niets voor niets, het gaat je ruis opleveren. Een nog betere oplossing is toch maar sparen voor een F2.8 lens :lol: .
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
catchthemoment.nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 983
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2005 15:22
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

He plaatsgenoot (bijna dan),

Leuk deze foto's. Had ze hier niet verwacht, maar hoorde al dat er iemand rondliep bij het turnen met een EOS (neem aan dat hij jou bedoelde)

De tips heb je al gekregen van mijn voorganger. Ik heb het zelf laatst ook een keer gedaan in de sporthal en het valt erg tegen.

Groetjes

Marcel (broer van Alex Mol)
Groetjes Marcel
www.catchthemoment.nl
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON
myrddin schreefCOLONKwa korrel stoort me wel iets. Hint voor de volgende keer zorgt voor wat overbelichting en maak je foto's wat donkerder (hierdoor verdwijnt de korrel ook wat).
en
myrddin schreefCOLONOm deze zo wie zo zonder problemen scherp te krijgen zal je dan met een sluiter moeten werken van 1/144*1.6 = 1/230ste (afgerond naar een stop 1/250ste). Hou daar de volgende keer rekening mee. Beter een iets mindere scherptediepte in dit soort foto's door je diafragma iets verder open te zetten en zo snelheid te halen (vind ik).
Door wat over te belichten, ga je dus een langere sluitertijd gebruiken lijkt me want hij zit met zijn F4 en F5/6 al aan zijn max. En vervolgens het advies om het diafragma nog verder open te zetten om de sluitertijd te verkleinen. Als het al kan, dan heft het elkaar op. Dus dat gaat denk ik niet werken. ;) Dus door eerst door een beetje te onderbelichten kun je je sluitertijd nog een beetje verkorten om de bewegingsonscherpte nog wat te onderdrukken. En ja niets voor niets, het gaat je ruis opleveren. Een nog betere oplossing is toch maar sparen voor een F2.8 lens :lol: .
Wat ik bedoel is het volgende.

Met punt 1 heet deze techniek (en is eigenlijk alleen goed toepasbaar als je in RAW schiet) exposure to the right. Uitermate geschikt voor hoge ISO waarden (vind ik en hier gebruik ik het ook voor). Wat je doet is overbelichten en vervolgens in de ontwikkeling van een raw naar een ander formaat de kleurpartij'en wat dicht laten lopen waardoor de korrel minder wordt. Let op het verdwijnt niet. Belicht je foto maar eens 1 tot 2 stops over (maar laat je highlights niet verdwijnen) en druk je exposure met de ontwikkeling maar eens 1 tot 2 stops terug :D (lees voor de grap maar eens http://www.luminous-landscape.com/tutor ... ight.shtml)

Punt twee. Met over belichten doel ik niet op het vergroten van de diafragma. Maar door gebruik te maken van me exposure compensation. Hiermee forceer je je camera om ondanks je gekozen sluitertijd en diafragma combinatie toch meer of minder licht op te nemen ;)

René
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

myrddin schreefCOLON Wat ik bedoel is het volgende.
Met punt 1 heet deze techniek (en is eigenlijk alleen goed toepasbaar als je in RAW schiet) exposure to the right. Uitermate geschikt voor hoge ISO waarden (vind ik en hier gebruik ik het ook voor). Wat je doet is overbelichten en vervolgens in de ontwikkeling van een raw naar een ander formaat de kleurpartij'en wat dicht laten lopen waardoor de korrel minder wordt.
Ik snap wat je bedoelt en ben het hier ook geheel mee eens. Als je achteraf inderdaad alles donkerder maakt, terwijl je van boven nog dynamisch bereik terughaalt, vergroot je inderdaad de signaal/ruis verhouding. Ik gebruik het zelf trouwens bijna niet, maar dat komt misschien ook omdat ik zelden in dat gebied zit met hoge ISO.
myrddin schreefCOLON Punt twee. Met over belichten doel ik niet op het vergroten van de diafragma. Maar door gebruik te maken van me exposure compensation. Hiermee forceer je je camera om ondanks je gekozen sluitertijd en diafragma combinatie toch meer of minder licht op te nemen ;)
René
Hee hier ga ik dan fundamenteel niet met je mee ;)...
Hoe kan je nou meer of minder licht binnenhalen ondanks de gekozen sluitertijd en diafragma? Dat moet toch ergens vandaan komen, het is wat dat betreft lengtexbreedte... ;). Ik ken exposure compensation maar al te goed, maar als ik in Av +1 selecteer dan gaat de sluitertijd toch echt 2x zo lang zijn! Als ik in Tv +1 selecteer, dan gaat het diafragma ook een stop groter. In M-mode werkt exposure compensation niet, en dat is logisch want je legt vast hoeveel licht er op de film valt. Dus ik denk dat je hier nog eens naar moet kijken of je exposure compensation wel goed begrijpt? Dan snap ik ook meteen je (goedbedoelde) opmerking over iets overbelichten terwijl je je sluitertijd juist zo kort mogelijk wilde hebben.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON Hee hier ga ik dan fundamenteel niet met je mee ;)...
Hoe kan je nou meer of minder licht binnenhalen ondanks de gekozen sluitertijd en diafragma? Dat moet toch ergens vandaan komen, het is wat dat betreft lengtexbreedte... ;). Ik ken exposure compensation maar al te goed, maar als ik in Av +1 selecteer dan gaat de sluitertijd toch echt 2x zo lang zijn! Als ik in Tv +1 selecteer, dan gaat het diafragma ook een stop groter. In M-mode werkt exposure compensation niet, en dat is logisch want je legt vast hoeveel licht er op de film valt. Dus ik denk dat je hier nog eens naar moet kijken of je exposure compensation wel goed begrijpt? Dan snap ik ook meteen je (goedbedoelde) opmerking over iets overbelichten terwijl je je sluitertijd juist zo kort mogelijk wilde hebben.
Zie idd als ik het lees op diverse plekken dat idd de exposure compensation de sluitertijd veranderd positief of negatief (afhankelijk van de stop). Werkt toch wel iets anders dan me oude manuele body... hi hi.... tja ben ook nog aan het leren. Dus +1 betekend een halvering van je sluitertijd (dus 1 stop). -1 betekend een verdubbeling van de sluitertijd (dus 1 stop). Nu weet ik wel een methode om het echt met 1 stop te forceren maar dit is niet toepasbaar in dit turn voorbeeld. Gewoon op Manual zetten en bij de gewenste diafragma gewoon +1 forceren in je metering. Maar hier heb je de tijd voor nodig. Het kan dus idd voorkomen in dit turn voorbeeld dat je sluitertijd (door exposure compensation) niet meer werkbaar is. En helaas kan je je sensor niet forceren zoals met analoog (ISO 400 rol erin en op ISO200 schieten) dat scheelt nl. ook een stop en de results zijn er verassend. Ben zelf nog steeds bezig om het analoge gedachtegoed te verlaten en dat gaat steeds beter.

Bedankt Mavlo voor de uitleg.

René
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
Scrat
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hallo, wat een informatie, daar kunnen we voorlopig weer mee vooruit.
Bedankt voor jullie aandacht.
Enne de sigma 70-200 f2.8 was al in bestelling dus in de donkere zalen zou het daarmee beter moeten gaan. (de belichting dan, he. De kwaliteit moet ik zelf nog even verder aan werken. :wink: ) Niet dat dat zo vervelend is.

@JAS inderdaad dat was ik dus. Alex gaat lekker hoor!
Canon Eos 40D+Grip, Canon 18-55/F3.5-5.6, Canon 28-105/F3.5-4.5 II, Canon 50/F1.8 Canon 70-200/F2.8L, Metz 44.
Gebruikers-avatar
Scrat
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Updateje; ik ben eens met het histogram en curves bezig geweest, het lijkt nu allemaal wat natuurlijker.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=62044[/img]
Canon Eos 40D+Grip, Canon 18-55/F3.5-5.6, Canon 28-105/F3.5-4.5 II, Canon 50/F1.8 Canon 70-200/F2.8L, Metz 44.
Gebruikers-avatar
Sprenger
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:08
WoonplaatsCOLON Landsmeer

Ik heb het gevoel dat ze overal (net) niet scherp zijn. Was dit je bedoeling om het sport effect wat beter uit te laten komen? Het echt bevriezen van de momenten vind ik persoonlijk niet zo goed gelukt.
Zelf heb ik geen ervaring met fotograferen in een sporthal dus ik weet niet hoe moeilijk het is :)
Ik vind overigens foto 3 het best gelukt. Wel zonde van de achtergrond, je kunt moeilijk iedereen wegsturen he? :lol:
[size=75][color=red]Canon[/color] EOS 350D | [color=red]Canon[/color] EF-S 18-55mm f3.5-5.6 | [color=red]Canon[/color] EF 50mm f1.8 II | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO MACRO
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar