Komt dat schot !!!

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Emiel v B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 16:34
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d IJssel
CONTACTCOLON

Mijn eerste foto op dit forum !
Afgelopen weekend gemaakt van mijn zoontje.
Wat vinden jullie er van?
Wat kan ik hier aan verbeteren?

Alvast bedankt, Emiel


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=55987[/img]
Leeuwte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Kampen
CONTACTCOLON

Leuk te zien dat iedereen meegaat achter de bal aan...

'k Doe zelf ook veel voetbal fotografie (voornamelijk meisjes/dames). In je foto mis ik scherpte. De jongetjes bewegen heel snel dus ik weet hoe moeilijk het is om ze scherp te krijgen. Heb je de foto uit de losse hand genomen of met een monopod?

Met een dergelijke harde zon is het moeilijk belichten, broekjes zijn voor mijn gevoel overbelicht. Van sommige zijn geen plooien meer te zien.

Naarmate je meer oefent merk je dat je het beste op de handmatige stand kunt schieten. Of als het niet een te harde zon is op de stand dat de sluiterstijd lijdend is.
Alles is veel voor iemand die niet veel verwacht...
Gebruikers-avatar
Emiel v B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 16:34
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d IJssel
CONTACTCOLON

Bedankt voor jouw snelle bericht.
Deze heb ik uit de hand geschoten.
Camera stond op Tv stand. Ik ben gewoon aan het proberen
met diverse instellingen om zo scherp mogelijke foto's te krijgen
zoals je die zovaak hier op het forum ziet.
Ze zeggen weleens oefening baart kunst en dat is met fotografie
zeker het geval heb ik al gemerkt.

Zijn er voor dit soort situaties: lekker weer met zonnetje, voetballende
jongens (aktie/beweging) een soort "standaard" instellingen voor je camera die je als gulden instelling kan nemen en daaromheen
wat kan "rommelen"?
Leeuwte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Kampen
CONTACTCOLON

Tv stand op zich niets mis mee, schiet er zelf ook vaak sport fotografie op. Al snel kom je er dan achter dat vaak hetzelfde diafragma gebruikt wordt. Door inderdaad zoals je zei al experimenterend jou ideale instellingen ontdekt ga je vanzelf op de M stand schieten. Is natuurlijk niet altijd nodig, maar je hebt meer controle.

De eerste paar keer dat ik op het veld te vinden was, was het ook veel experimenteren. Op een gegeven moment ga jezelf progressie zien en dat was voor mij de motivatie om vaker het veld op te gaan....

Standaard / Gulden instellingen zijn er niet echt denk ik. Hangt echt af wat voor een soort foto je wilt maken. Wil je echt scherpe foto's waarop een actie te zien is vastleggen of ga je meer voor het vast leggen van de beweging...

Zelf schiet ik met voetbal niet onder 1/500... Succes met experimenteren...

Oh ja, oefen ook eens met croppen in photoshop en het optrekken van levels e.d. kun je meer de aandacht naar het onderwerp toe laten trekken.

Wie van de jongens is trouwens je zoontje?
Alles is veel voor iemand die niet veel verwacht...
Gebruikers-avatar
Emiel v B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 16:34
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d IJssel
CONTACTCOLON

Mijn zoontje is in dat gele shirt die die geweldige volley maakt :lol:
Ik ga dit weekend weer experimenteren maar dan eens in de "M" stand. De mooiste foto's vind ik degene die heel scherp zijn, bevroren zeg maar.
Als het wat wordt dit weekend zet ik het resulaat wel neer....
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Ik maak wekelijks voetbalfoto's van Quick Boys, zie www.quickboys.nl en m'n eigen site, zet camera vrijwel altijd op AV stand. Gebruik wel een 70-200 2.8 objectief.
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik zou niet beginnen in de M-stand. Bij het fotograferen van sport is dat m.i. niet te doen. Je moet dan je compositie bepalen en dan nog eens sluitertijd en diafragma in gaan stellen. Voordat je dat gedaan hebt zijn ze dan al in de kleedkamer.
Zelf fotgrafeer ik in de Av-stand en controleer dat de sluitertijd niet onder de 1/500 komt. Als je net begint is het misschien het handigst om in Tv te schieten. Bij de kleintjes kun je denk ik wel op 1/400 instellen en schieten maar. Hoe meer je schiet, hoe meer kans op een mooie foto en je komt er vanzelf achter waarom de ene wel en de meesten niet goed zijn.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Leeuwte schreefCOLONTv stand op zich niets mis mee, schiet er zelf ook vaak sport fotografie op. Al snel kom je er dan achter dat vaak hetzelfde diafragma gebruikt wordt. Door inderdaad zoals je zei al experimenterend jou ideale instellingen ontdekt ga je vanzelf op de M stand schieten. Is natuurlijk niet altijd nodig, maar je hebt meer controle.
met alle respect maar hier snap ik echt niets van...

Natuurlijk wordt vaak hetzelfde diafragma gebruikt onder dezeflde omstandigheden in de TV stand... je zet de één vast en als het licht gelijk blijft dan blijft de ander natuur vast...

Maar om nu snelle sport in stand M te gaan fotograferen :?

Ik fotografeer al mijn dierfoto's in stand AV omdat ik invloed uit wil oefenen op de scherptediepte. Stand M gebruik ik alleen bij landschappen of macro's, waar ik rust en tijd heb... niet in een omstandigheid als je met alles tegelijk bezig moet zijn.

TV is uitermate geschikt voor sport, je wilt de beweging bevriezen (of niet) en hebt daar een bepaalde sluitertijd voor nodig, dus stand TV.
www.johanvanderwielen.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Leeuwte schreefCOLONTv stand op zich niets mis mee, schiet er zelf ook vaak sport fotografie op. Al snel kom je er dan achter dat vaak hetzelfde diafragma gebruikt wordt. Door inderdaad zoals je zei al experimenterend jou ideale instellingen ontdekt ga je vanzelf op de M stand schieten. Is natuurlijk niet altijd nodig, maar je hebt meer controle.
met alle respect maar hier snap ik echt niets van...

Natuurlijk wordt vaak hetzelfde diafragma gebruikt onder dezeflde omstandigheden in de TV stand... je zet de één vast en als het licht gelijk blijft dan blijft de ander natuur vast...

Maar om nu snelle sport in stand M te gaan fotograferen :?

Ik fotografeer al mijn dierfoto's in stand AV omdat ik invloed uit wil oefenen op de scherptediepte. Stand M gebruik ik alleen bij landschappen of macro's, waar ik rust en tijd heb... niet in een omstandigheid als je met alles tegelijk bezig moet zijn.

TV is uitermate geschikt voor sport, je wilt de beweging bevriezen (of niet) en hebt daar een bepaalde sluitertijd voor nodig, dus stand TV.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Emiel v B
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 16:34
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d IJssel
CONTACTCOLON

Bedankt voor al jullie goede tips.
Morgenvroeg zal ik proberen dit in de praktijk te brengen.
Tv stand en experimenteren met de sluitertijd.
Ik zal het resultaat wel laten zien.
Nogmaals bedankt,
Emiel
Leeuwte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Kampen
CONTACTCOLON

Schoffie heeft gelijk dat Tv een hele goede stand is om je foto's op te schieten. M doe ik zelf alleen als het constant licht is dus zonder wolken oid en goed licht heb.

Verder succes met schieten dit weekend....
Alles is veel voor iemand die niet veel verwacht...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar