Afgelopen maandagavond naar volendam gereden om daar foto's te maken van Jong Volendam - Jong AZ (0-1). De eerste keer met mijn sigma 70-200 2.8. Het was heel erg koud en het aantal scherpe foto's viel dan ook erg tegen.
01.
02.
Exif klopt niet, met een 70-200 kan ik natuurlijk niet op 456,0 mm schieten.
03.
04.
05.
Zoals ik hierboven al schreef waren erg veel foto's onscherp, heb een paar voorbeelden.
06.
07.
08.
Wat is er fout gegaan? Had ik iso 1600 moeten gebruiken? Sluitertijd op 1/500 ipv 1/350?
Wie kan me helpen, maandag zit weer bij een wedstrijd langs het veld, veldverlichting is dan een stuk minder helaas.
Eerste sportfoto's in de avond
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Mjah, met F2,8 zit je natuurlijk wel op het randje van het kunnen van je lens, dan heb je ook het meeste last van scherptediepte. Dus alles wat net buiten het scherpstelgebied van je lens valt, is vaag.
Bij foto 8 is dat ook heel goed te zien: daar heb je scherpgesteld op het achmea reclamebord aan de andere kant van het veld met gevolg: dat is wel scherp, de spelers niet. Ook 7 is zo.
Het scherpstelpunt richten op de spelers is hier uiteraard het devies.
Wellicht kan het kun je een volgende keer proberen met een iets hoger diafragmagetal te kiezen en een wat langere sluitertijd.
Martin
Bij foto 8 is dat ook heel goed te zien: daar heb je scherpgesteld op het achmea reclamebord aan de andere kant van het veld met gevolg: dat is wel scherp, de spelers niet. Ook 7 is zo.
Het scherpstelpunt richten op de spelers is hier uiteraard het devies.
Wellicht kan het kun je een volgende keer proberen met een iets hoger diafragmagetal te kiezen en een wat langere sluitertijd.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
het verschil met foto's die je in een stadion kunt nemen met dezelfde apparatuur zijn de lichtomstandigheden.
In een stadion is ook de achtergrond verlicht, hier niet, dat maakt het al een stukje donkerder.
bewegingsonscherpte bij sport, ik zou zeggen begin er alvast mee te leven.
De enigste manier om het tegen te gaan is door een relatief "statisch" moment uit te kiezen.
Verders is de 10D niet de allersnelste om qua AF een object goed te volgen.
Maar naarmate ervaring toeneemt zal het ook daarmee lukken.
Wat het probleem is bij AL servo is dat de cam blijft volgen, maar zodra er een onverwachte beweging komt verlies je de focus.
Bij one shot is het helemaal waardeloos, de AF stopt zodra je de afdrukknop doordrukt, in dat hele korte moment wordt er niet meer gefocusd maar komt de speler wel een fractie vooruit, gevolg, hij loopt uit je DOF.
En die DOF is al zo klein bij 2.8 :S
Gewoon meer oefenen en er handigheid in krijgen is de oplossing.
Er zijn genoeg profs die dezelfde apparatuur gebruiken en met top resultaten komen.
Mijn eigen manier voor bijv bewegende objecten wat ik bij bijv een modeshow toepas is niet focussen, maar je object in je DOF laten lopen en dan afdrukken.
Beetje omgekeerde wereld dus
In een stadion is ook de achtergrond verlicht, hier niet, dat maakt het al een stukje donkerder.
bewegingsonscherpte bij sport, ik zou zeggen begin er alvast mee te leven.
De enigste manier om het tegen te gaan is door een relatief "statisch" moment uit te kiezen.
Verders is de 10D niet de allersnelste om qua AF een object goed te volgen.
Maar naarmate ervaring toeneemt zal het ook daarmee lukken.
Wat het probleem is bij AL servo is dat de cam blijft volgen, maar zodra er een onverwachte beweging komt verlies je de focus.
Bij one shot is het helemaal waardeloos, de AF stopt zodra je de afdrukknop doordrukt, in dat hele korte moment wordt er niet meer gefocusd maar komt de speler wel een fractie vooruit, gevolg, hij loopt uit je DOF.
En die DOF is al zo klein bij 2.8 :S
Gewoon meer oefenen en er handigheid in krijgen is de oplossing.
Er zijn genoeg profs die dezelfde apparatuur gebruiken en met top resultaten komen.
Mijn eigen manier voor bijv bewegende objecten wat ik bij bijv een modeshow toepas is niet focussen, maar je object in je DOF laten lopen en dan afdrukken.
Beetje omgekeerde wereld dus
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 234
- GeregistreerdCOLON 30 Apr 2005 17:53
- WoonplaatsCOLON Alkmaar
- CONTACTCOLON
Dank voor de reactie's, ik heb inmiddels een 2e avond wedstrijd gedaan en toen had ik al scherpere foto's. Helaas was de verlichting zo slecht dat ik ze niet goed genoeg vindt om ze hier te plaatsen, zijn allemaal op 1600 iso geschoten en hebben erg veel ruis. Ga er eigenlijk vanuit dat de kou een oorzaak was van de onscherpe foto's.
Toch één foto.
Toch één foto.
3 camera's, 3 lenzen, 12 gb geheugenkaarten, 1 flitser, 2 tassen, 3 statieven, 1 afstandsbediening.
Ga daar maar niet van uit.johannes schreefCOLONGa er eigenlijk vanuit dat de kou een oorzaak was van de onscherpe foto's.
Ik heb bij -27 gefotografeerd en kwam nog steeds met hetzelfde resultaat als op een zomerdag qua beeldkwaliteit.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 92
- GeregistreerdCOLON 19 Aug 2005 14:23
- WoonplaatsCOLON Almere
- CONTACTCOLON
Ik heb wel bewondering voor het resultaat hoor... inmiddels weet ik uit ervaring hoe moeilijk het is scherpe foto's te maken in deze omstandigheden! Probeer tot het uiterste te gaan met de combinatie van diafragma en tijd. met f/2.8 maak je het jezelf wel heel moeilijk, ik denk dat f/4 nog net haalbaar is. Maar ja, zit je weer met de tijd... onder de 1/350 wordt scherpte eigenlijk onhaalbaar.
Daar staat tegenover dat een beetje beweging (en ruis!) bij sportfoto's toch niet heel storend is. Voegt zelfs wel wat toe, vind ik! Alles op ISO 1600 schieten lijkt me prima te kunnen.
Daar staat tegenover dat een beetje beweging (en ruis!) bij sportfoto's toch niet heel storend is. Voegt zelfs wel wat toe, vind ik! Alles op ISO 1600 schieten lijkt me prima te kunnen.
[size=75]EOS 350D, Canon EF-S 17-55 IS USM, Canon EF 80-200 f/4.5-5.6, Canon EF 50 f/1.8, Speedlite 430 EX, Manfrotto driepoot, filters. 2 x Mac G5, Wacom Intuos.[/size]