Circuit assen, hoe mooi de foto's krijgen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

Hallo,
Nog een beetje nieuw hier op dit forum. Hoop heel erg jullie advies te krijgen over een aantal foto's.
Sinds 2 jaar fotografeer ik foto's van vrij rijden en time attack op circuit assen en Zandvoort. Heb een Canon 300D. In eerste instantie gebruikte ik een 55-85 lens maar sinds 3 maand gebruik ik een ef 70-210mm lens. Hoopte dat hier al mijn scherpte problemen mee over zouden zijn, aangezien ik een klein stipje moest inzoemen.
Helaas bleek anders. Mijn foto's zijn onscherp, saai, grau, korrelig. En totaal emotieloos.

Vandaag weer in Assen geweest. Helaas wel erg donker weer. En ook nu alle foto's weer slecht.
Wie kan mij helpen? Ligt het aan de camera, dat hij het gewoon niet aan kan, de instellingen, of kan ik gewoon echt geen foto's maken?

1
Afbeelding
Gemaakt in tv stand, f4,5, 1/200, iso 100, 155mm zoom

2
Afbeelding
Gemaakt in TV stand, f8, 1/250, iso 400, 165mm zoom

3
Afbeelding
Gemaakt in TV stand, f8, 1/250, iso 200, 210 mm zoom


Hierna mijn sluitertijd naar sneller gezet
4
Afbeelding
gemaakt in TV stand, F11, 1/60, iso 400, 104mm zoom


En zelfs stilstaande foto's krijg ik er niet mooi op.
5
Afbeelding
gemaakt in Av stand, f9, 1/80, iso 400, 90mm zoom

6
Afbeelding
Gemaakt in Av stand, f9, 1/125, iso 400, 150 mm zoom


Hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven.
Alvast bedankt voor reacties!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Pannen is lastig en ook met je staande beelden zit je qua sluitertijd tegen de max. Ben je wat trillerig, krijg je dit.

Pannen moet je leren.

1. Probeer de omstandigheden zo te regelen dat de auto tijdens het maken van de foto op dezelfde afstand van jou rijdt
2. Begin met snelle sluitertijden (sneller is 1/500 en niet 1/60 :D dat is juist een langere sluitertijd).
3. Denk aan de regel voor de sluitertijd 1/mm's is je sluitertijd. Bij pannen kun je daarvan afwijken.

Overigens is foto 4 helemaal niet slecht. Houd er rekening mee, dat bij pannen niet de gehele auto helemaal scherp is. In een ideaal geval lukt dat als je precies het stukje recht voor de lens te pakken hebt en de beweging precies 90 graden tov jouw camera is EN je beweging precies dezelfde snelheid als de wagen heeft.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De voorganger geeft al goede tips.

Pannen is een hele kunst en sluitertijden mogen wel wat sneller idd.
Gebruik je autofocus bij het pannen en zo ja met welke instelling?

Dit soort foto.s is wel een uitdaging voor materiaal, dat wel.
En de combi van camera en lens die je omschrijft is niet zo heel ideaal wat snelheid van AF betreft.
Je zou als techniek bij het pannen eventueel kunnen overwegen om vooraf handmatig scherp te stellen op de plek waar je ongeveer afdrukt. AF dus uitschalen.
Dan zul je ook missers hebben, maar dan moeten er ook goede tussen zitten. En dan sluit je uit dat het aan je AF ligt.

De foto van de stilstaande auto is echter idd ook niet om vrolijk van te worden.
Maar daar zit je met de sluitertijd wel erg laag.

Ik zou persoonlijk eerst eens wat foto,s maken van wat andere stilstaande objecten.
Desnoods met statief of op een ander vast voorwerp.
En dan vergelijkare foto's maken. De ene met AF, de andere middels handmatig scherpstellen.
En dan eens kijken of ze scherper zijn en zo ja welke de beste.

Je wilt eerst weten of je materiaal in orde is en wel scherpe foto,s kan maken.
Dan kun je daarna ook met overtuiging met de techniek van het foto,s maken aan de slag.
Dat heeft weinig zin als het materiaal niet in orde is natuurlijk.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ben het helemaal eens met mijn bovenburen hier, al twijfel ik wel bij het op MF zetten van je lens. De 300D blinkt niet uit in framerate met 2,5 beelden per seconde, dus het kan wel lastig zijn om net het moment te pakken, maar wellicht is het wel het proberen waard.

Heb je wellicht grote versies van deze foto's op internet staan? Je kunt aan de vorm van onscherpte wel zien of dit door ongewenste beweging is, of dat het gaat om onscherpte door bijv. lensfout of dat het buiten het focusgebied ligt.
Bekijk voor het maken van 'spannende' foto's ook technieken die gebruikt worden voor andere takken van fotografie. De regel van derden en het opnemen van diagonalen in je foto's kan hierbij helpen. Fotografie is immers fotografie, de basistechnieken zijn overal hetzelfde.

Tips wat betreft pannen:
-Klinkt misschien pietluttig, maar check hoe stabiel je bent. Hoe makkelijk kun je een scherpe foto maken vanuit de hand als je onderwerp stil staat?
-Klinkt misschien nog wel veel pietluttiger, maar hoe voorzichtig druk je af? Als je een redelijk lomp die sluiterknop naar beneden knalt gaat dat voor de eerste foto's uit de serie beweging opleveren
-Zorg dat je niet verdraaid met je lichaam staat als je de foto neemt, verdraaien moet je alleen doen als je begint met 'tracken'. Je voeten moeten netjes onder je lijf staan op het moment van afdrukken.
-Blijf ook goed meetrekken nadat je de sluiterknop indrukt.

Algemene tips:
-Probeer ook eens op andere plekken te fotograferen. Vanaf het dak v.d. pits bijv. of in een bocht. Dat geeft ook andere beelden en dus meer variatie in je series. Dat betekend dat je veel moet gaan lopen dus neem goede schoenen mee :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Panther1881 schreefCOLONDe 300D blinkt niet uit in framerate met 2,5 beelden per seconde, dus het kan wel lastig zijn om net het moment te pakken, maar wellicht is het wel het proberen waard.
Ik werkte onder andere met een 1D. 10 foto's per seconde. En nog had ik voor mijn gevoel teveel missers.
Door goed naar mijn beelden te kijken begreep ik ook waarom. Door het te krampachtig indrukken van de ontspanknop vertrouwde ik op de burst en dat daar wel een goede tussen zou zitten. Van de 6 keurde ik er dan ook met regelmaat 6 af.

Ik ben toen overgestapt op een enkele foto. Vooraf gewoon goed kijken naar de plek waar je de auto wil hebben voor de foto en gewoon goed timen (wat helemaal niet zo lastig is hoor)
Ik merkte dat ik veel minder gespannen op de ontspanknop drukte en daardoor ook mijn camera niet rechts naar beneden. Hierdoor hield ik gewoon meer foto's over. En ik ging niet zo rap door mijn geheugenkaartjes heen, plus ik had daarbij ook minder foto's om uit te zoeken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Gemaakt in Av stand, f9, 1/125, iso 400, 150 mm zoom

normaal gesproken is 1/25 te langzaam voor 150mm, je krijgt dan al snel bewegingsonscherpte.
Ik zie allerlei, soms er hoge diafragma getallen. Zet je camera op Av en ga je verdiepen in de werking en de functies van het diaframa. Voor die tijd is het redelijk zinloos om moeilijke dingen zoals "panning" te gaan doen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

1/25 op 150mm moet met pannen best kunnen, maar dan moet je wel een beetje geoefend hebben/zijn
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De laatste foto is geen pannen en daar heb ik de waardes van genomen.
ebloksma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 13:10

Wil jullie bedanken voor alle tips.
Inmiddels weer 2 dagen assen mee gemaakt, zal zo de resultaten daarvan online zetten!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

34255

"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar