Motorcircuitdag Zandvoort 16 april 2012

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 399
Lid geworden op: 21 okt 2011 06:50
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Maandag 16 april was 't dan zover om m'n 1Dmk2 en de 400mm 5.6 en m'n eenpoot uit te proberen... zeg maar; helemaal in het nieuw :mrgreen:
Vandaar ook dat ik em hier bij Testcase post.
Uiteindelijk is het niet zo'n groot succes geworden als ik had gehoopt maar dat had meer te maken met een beknelde liesbreuk waar ik mee te kampen kreeg. Na een uurtje moest ik de handdoek in de ring gooien en huiswaarts keren maar enkele foto's die ik dan gemaakt heb wil ik nog wel met jullie delen.
Gebruikte apparatuur; 1Dmk2, 400mm 5.6L, Benro A49T eenpoot, Soligor 1.4 PRO extender
Hieronder enkele van mijn foto's met commentaar, graag hoor ik jullie visie.

Afbeelding
400mm+1.4 extender, AI Servo AF, ISO 100, f/8, 1/320 sluitertijd. (Insturen Tarzanbocht)
Ik wilde een bewogen foto vandaar de relatief lange sluitertijd. Het diafragma volgde uit.. tja... niet nog kleiner willen. Ik heb de foto echter wel te donker geschoten, in nabewerking lichter gemaakt. Ik had dus beter naar ISO 200 kunnen gaan.
Ik hier een poging gedaan om mee te trekken. Maar de harde wind in de Tarzan maakte dat niet erg makkelijk. Eerst geschoten van een eenpoot maar omdat ik tussen de tralies van een hek doorschoot en zo dus het draaipunt achter het hek had liggen beperkte dit mijn draaihoek. Ik heb de lens eraf gehaald en hem met 1 hand ondersteund terwijl ik daarmee ook het hek vast hield. Toen heb ik mijn camera en dus ook m'n lichaam laten draaien. Dat werkte stukken beter.
Het beeld heb ik iets gesneden zonder in mijn ogen een wat benauwd beeld te geven van de compositie.

Afbeelding
400mm, one shot AF, ISO 200, f/5.6, 1/3200 sluitertijd. (Apex Tarzanbocht)
Geschoten vanaf de eenpoot. Het idee was om de beweging volledig stil te zetten, vandaar de korte sluitertijd. Succes dacht ik :) Het diafragma van 5.6 zou een DOF geven dat diep genoeg zou moeten zijn om een hele coureur scherp te krijgen. Van tevoren gefocust op een punt op de baan, maar achter zag ik in de resultaten dat ik bij het afdrukken nog niet erg scherp lette op wanneer de rijders door de DOF heen reden, ik keek nog te vaak naar de compositie. De verschillende rijlijnen maakten dit niet veel gemakkelijker.
De foto heb ik wat gesneden om zo een mooie compositie te krijgen van dit paar rijders met de curb stones links onderin de hoek.


Afbeelding
400mm+1.4 extender, AI Servo AF, ISO 400, f/8.0, 1/2500 sluitertijd. (Aanremmen Scheivlak)
Het idee was om de skyline van Zandvoort mee te pakken (Scheivlak is het hoogste punt van Circuitpark Zandvoort), terwijl de coureur zich klaar maakt om in te sturen met overige coureurs op de achtergrond vanuit de Slotemakerbocht.
Geschoten vanaf de eenpoot, van tevoren gefocust en eigenlijk hetzelfde geintje uitgehaald als bij de vorige foto alleen dan een compleet andere compositie. Met als enig probleem dat ik geen goed beeld voor mezelf had wanneer de coureurs nu door de DOF zouden rijden. Ik had wel een mooi mikpunt (een knal oranje pilon) maar die wilde ik niet gebruiken omdat het verschrikkelijk zou afleiden, wellicht had ik dat toch beter wel kunnen doen en die pilon er later afgesneden want ik heb nu een berg foto's weggegooid omdat ze echt zwaar uit focus zijn...
Ik heb de foto eerst in landscape geschoten maar toen naar portret gesneden omdat er teveel loze ruimte rondom de coureur zat.


Afbeelding
400mm, AI Servo AF, ISO 100, f/5.6, 1/400 sluitertijd. (Insturen Scheivlak)
Meegetrokken foto om wederom beweging in de foto te krijgen. Geschoten vanaf de eenpoot. Ik merk dat ik vanaf 1/400e betrouwbare resultaten krijg en met 400mm nog steeds beweging in de foto. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk het beeld te vullen en het laatste restje in nabewerking te doen. Ik wilde de schaduw wel behouden en heb daarom de coureur wat naar links verplaatst en heb het beeld iets tegen de klok in gedraaid om een mooie diagonaal in de foto te krijgen.


Ik had verder nog zoveel ideeën om uit te werken, de laptop was mee om ondertussen alvast de resultaten tussendoor te kunnen reviewen, ik had nog geen foto's gemaakt met mooi gekozen achtergronden, ik had nog maar het halve circuit gelopen buitenom en was nog niet eens aan de binnenkant geweest, maar goed, volgende keer beter zullen we maar zeggen. Hopelijk kan ik vlot onder het mes om dit de volgende keer te voorkomen :cry:
Graag hoor ik jullie kritieken en tips om mijn volgende trip nog mooier voor te bereiden.

[edit]hmmm, heb een uur zitten typen en toelichten... ik hoop dat jullie ondanks de lap tekst er sneller doorheen zullen zijn voor jullie plezier :roll: :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:45

Tja, wat kan ik zeggen. Mis overal wel de scherpte in de foto's, maar dat geef je ook al wel aan. Ik vind de derde foto (Jawel, circuit rijden met een TL1000S), kwa compositie mooi gevonden. Je ziet duidelijk dat de coureur zich klaar maakt om de bocht in te sturen.

Ik twijfel een beetje aan de combi extender/400 F5.6. Ik denk persoonlijk dat als je de 400 F5.6 alleen had gebruikt, scherpere foto's had. Door te croppen in LR had je denk ik dezelfde uitsnede's kunnen maken, maar wel scherper. En met de extender ertussen lever je ook nog in kwa lichtsterkte (F6.3), wat weer zijn effect kan hebben op het scherpstellen.

Heb onlangs gefotografeerd bij een Rally en dat met en zonder 1-poot. Kwam toen wel tot de conclusie dat als je veel moet pannen, de 1-poot nog wel eens in de weg kon zitten.
Maar da's denk ik ook een kwestie van oefenen

Aan de apparatuur (body en lens) zal het niet liggen. Kwestie van veel doen en kritisch zijn, dan komen de verbeteringen vanzelf.
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikersavatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 399
Lid geworden op: 21 okt 2011 06:50
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ja dat is zo ja, als ik de foto had genomen om te laten zien op een beeldje van 900x600 dan had ik die extender niet hoeven gebruiken. Maar ik wilde de foto's groter houden en heb ze alleen naar dit kleine formaat verschaald voor het eos forum.
Ik heb nu niet alleen ietsjes gecropped (van 3500 pixels breed terug naar 2200-2800 pixels) maar vooral ook verschaald dus. Misschien heb ik in de werkwijze mbt verscherpen en verkleinen ook niet helemaal de juiste volgorde gevolgd. Nu een serie eerste verscherpt en daarna pas verkleind.
Eerst had ik dat andersom gedaan. Maar voor mijn gevoel geeft dat een fraaier beeld, staat me ook iets van bij dat dit sowieso een beter resultaat zou geven.

Afbeelding
foto 1

Afbeelding
foto 2

Afbeelding
foto 3

Afbeelding
foto 4

Oefenen moet ik nog zeker met een 1 poot, maar ik vind het schieten op 400mm zonder stabilisatie een hele uitdaging en een eenpoot helpt me daar enorm bij. De lichtsterkte is inderdaad wel een probleem. Vooral omdat deze 400mm van zichzelf al niet zo snel is, hij loopt trouwens terug tot f/8.0 met een 1.4 extender.
Op wat voor brandpuntsafstand had je die rally geschoten? Ik heb trouwens om snel los te koppelen een 323 QR van Manfrotto ertussen zitten, dat beviel mij naast het circuit al reuze.

Zoals het er nu uitziet ga ik de 28e weer naar Zandvoort voor een 2e poging dit fatsoenlijk te doen.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Jasper B
Canon shooter
Canon shooter
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:45

De rally heb ik de gedaan met de 70-200F2.8 mkII. Ik geef toe: va de 570 foto's waren er maar 100 geschikt. Tijdens de rally heb ik veel geoefend met pannen en daardoor ook veel weg moeten gooien.
Moet zeggen dat ik foto 1 wel verbeterd vind en foto 3 blijft mijn favoriet (TL1000 s he).....

Je hebt gelijk wat betreft de diafragma waarde. Is idd F8.
50D, 50mm F1.8 II, 70-200 F2.8L IS USM II, , 580 EXII
Gebruikersavatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 399
Lid geworden op: 21 okt 2011 06:50
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Heheh, ja pannen is niet goed voor je slagingskansen voor een scherpe foto, maar ik vind het wel een erg mooi effect geven aan de foto. De foto spreekt dan veel meer tot de verbeelding.

Ik zal de volgende keer oppassen met het toepassen van de extender.
Bedankt voor je feedback.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Plaats reactie

Terug naar “Feedback gevraagd”