dag meelopen met een bruidsfotograaf

Waar zijn we wanneer te vinden? Hier kunnen ook ideeën voor een dagje uit worden gepost. Of als je zelf ergens heen gaat kun je dat hier opgeven en elkaar eventueel op locatie ontmoeten.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
rkrythe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 20:55

Beste forumleden,

In de afgelopen paar maanden ben ik 2x benaderd door vrienden/familie om een bruiloft te fotograferen.
Het lijkt mij erg leuk om te doen, maar ik heb ze afgewezen omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb.
Het zou toch erg zonde zijn als het resultaat niet naar wens is en er geen goede/mooie foto's zijn om het bruidspaar aan de mooie dag te blijven herinneren!

Het heeft me wel aan het denken gezet en het lijkt mij een geweldige uitdaging om een mooie serie te maken van zo'n dag.
Ik ben wat boeken gaan zoeken over dit onderwerp. Je leert er een hoop van, maar volgens mij leer je nog steeds het meeste in de praktijk :) (zoals met alles in de fotografie).
Ik zou het dus erg leuk en nuttig vinden om een keer met een echte ervaren bruidsfotograaf mee te lopen, zodat ik het een en ander kan leren van de professional.

Wie zou mij mee hiermee willen helpen?
[url=http://www.flickr.com/photos/rkrythe/][color=blue]flick[/color][color=red]r[/color][/url]
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Hey rkrythe

Heb net even je Flickr paginas bekeken en volgens mij hoef je je nergens voor te schamen.
Als je met het bruidspaar kan overleggen dat je weinig ervaring hebt, en bovendien hebben ze jou al gevraagd, zou ik gewoon de stoute schoenen aan trekken en deze klussen doen.

Zoals je zelf zegt in de praktijk leer je het meest!
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
Gebruikers-avatar
JW17
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2010 20:48

Professionele fotografen zullen niet blij zijn met dit draadje :shock: want het is hun broodwinning, maar…
Ik ben het met mijn voorganger eens, jouw fotografie is prima! :D

Bruiloftsfotografie is wel een hectisch geheel, kijk voor een rijtje tips eens op deze site: http://bruiloftfotograaf.bestelinks.nl/ ... tages.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze punten/tips vind ik belangrijk:

1. Heel belangrijk is goed de wensen van het bruidspaar doorspreken, wat willen zij, wat verwachten zij van jou, welke personen zijn heel belangrijk.

2. Wat is de dagplanning, hiermee kun jij bekijken wanneer waar welke foto’s te maken zijn.

3. Als je dit gaat doen moet je zelf ook een compleet draaiboek hebben naar mijn mening. Zorg dat je alle locaties bezocht hebt als dat mogelijk is, om goed de omstandigheden te bekijken en de plekken te zien waar je het bruidspaar gaat vastleggen. Verken zo kort mogelijk voor de bruiloft deze plaatsen waar alles zich afspeelt op de tijden waarop het zich gaat afspelen, met oog op het (tegen)licht/zon/schaduwen en de weersomstandigheden

4. Zorg ook dat je weet hoe ver het reizen is van item naar item (lees: ouderlijk huis, kerk, stadhuis, feest, etc.) en reken dit mee in de planning.

5. Probeer de foto’s op locatie bij voorkeur na de ceremonie te maken zodat het bruidspaar meer ontspannen is.

6. Zorg voor een buitenlocatie (indien gewenst) maar ook voor een alternatieve binnenlocatie bij slecht weer. Een paar foto’s onder een paraplu zijn best leuk maar niet een hele reportage…

7. Maar maak ook op de andere locaties een serie foto’s te maken met het bruidspaar en neem hen in de loop van de dag (tussen ceremonie en receptie/feest in) even mee naar buiten voor een paar portretten samen. Zij zullen het misschien niks vinden, de respectievelijke families (lees: moeders!) zullen je dankbaar zijn! Waar je ook bent, foto’s met een goede DOF zijn ongeacht de achtergrond altijd mooi!

8. Zorg voor assistentie en een chauffeur om niet zelf te hoeven parkeren tijdens het verplaatsen van item naar item.

9. Overleg veel met de ceremoniemeester of het bruidspaar. Wanneer zij ergens vertrekken en je wilt als eerste op een volgende locatie zijn, vraag of zij een paar minuten wachten met vertrekken.

10. Neem tijdens het fotograferen de leiding over alles! Vooral tijdens het zetten van de handtekeningen, zeg duidelijk wat de personen moeten doen (zoals wel/niet in de lens kijken) laat ze desnoods de pen weer bij de handtekening zetten of zogenaamd nogmaals tekenen. Dat weet later niemand meer, de foto heb je dan wel!

11. Loop niet tussen het bruidspaar en de ambtenaar door tijdens de speech. Dat leidt het bruidspaar alleen maar af.

12. Wees alert op het ja-woord van de een maar ook op de blik van de ander…

13. Probeer een goed plek te vinden waar je de felicitaties na de trouwplechtigheid kunt vastleggen. Zorg dat gasten niet “door jouw beeld lopen”

14. Maak veel foto’s, je kunt ze altijd nog weggooien

15. Zorg voor een omnibounce om hinderlijk flitslicht te ondervangen, met name ’s avonds

16. Gebruik de flitser ook overdag bij tegenlicht

17. Zorg voor een statief zodat bij een evt. groepsfoto van alle gasten jij zelf ook op de kiek kan, gebruik uiteraard de timer op de camera (10 sec. instelling) en laat de gasten hardop aftellen als jij de ontsnapknop hebt ingedrukt en naar jouw plek in de groep ‘rent’. Maak zo’n groepsfoto zeker drie keer, er is altijd wel iemand die zijn/haar ogen dichtheeft  hoe groter de groep, hoe minder dat opvalt! (een afstandbediening indien mogelijk, is nog makkelijker…)

18. Zorg voor goede objectieven en een reservebody (je kunt deze ook huren) en ook extra accu/batterijen/geheugenkaart(en).

Er zijn inderdaad boeken genoeg over bruidsfotografie. In Digitale Fotografie van Scott Kelby gaan ook een aantal hoofdstukken over dit onderwerp. Verder zijn er meer dan genoeg sites met foto’s en tips en locaties, teveel om op te noemen.

Het zijn ontzettend hectische dagen maar heel leuk om te doen!
Groet, JW
~~~~
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken...
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

JW17 schreefCOLONProfessionele fotografen zullen niet blij zijn met dit draadje :shock: want het is hun broodwinning,
Iedereen moet en is toch ooit op een manier begonnen?
M.vr.gr Bert
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik snap wat je bedoeld :)
Ben zelf nooit zo begonnen maar meteen in het bootje gestapt en gewoon geschoten.
Het kan erg moeilijk zijn en zo'n lijst met "tips" zal je ook niet verder helpen omdat je dan alleen aan het letten bent op wanneer, zonder je emoties te laten spreken en je "eigen" shots te maken.

Je mag best een keertje mee als je wil....

No Problem :)

Groetjes,

Ralf
rkrythe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 20:55

bobeldijk schreefCOLONHey rkrythe

Heb net even je Flickr paginas bekeken en volgens mij hoef je je nergens voor te schamen.
Als je met het bruidspaar kan overleggen dat je weinig ervaring hebt, en bovendien hebben ze jou al gevraagd, zou ik gewoon de stoute schoenen aan trekken en deze klussen doen.

Zoals je zelf zegt in de praktijk leer je het meest!
bedankt voor het compliment :)
JW17 schreefCOLONProfessionele fotografen zullen niet blij zijn met dit draadje :shock: want het is hun broodwinning, maar…
Ik ben het met mijn voorganger eens, jouw fotografie is prima! :D

Bruiloftsfotografie is wel een hectisch geheel, kijk voor een rijtje tips eens op deze site: http://bruiloftfotograaf.bestelinks.nl/ ... tages.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze punten/tips vind ik belangrijk:
......
enorm bedankt voor de tips en link, deze zal ik zeker doornemen.
Drwizz schreefCOLONHoi,

Ik snap wat je bedoeld :)
Ben zelf nooit zo begonnen maar meteen in het bootje gestapt en gewoon geschoten.
Het kan erg moeilijk zijn en zo'n lijst met "tips" zal je ook niet verder helpen omdat je dan alleen aan het letten bent op wanneer, zonder je emoties te laten spreken en je "eigen" shots te maken.

Je mag best een keertje mee als je wil....

No Problem :)

Groetjes,

Ralf
ik begrijp wat je bedoelt. Het maken van de foto's moet vanzelf gaan en niet volgens de regels uit een boekje.

Ik maak graag gebruik van je aanbod! Zal ik een pb sturen met mijn gegevens?
[url=http://www.flickr.com/photos/rkrythe/][color=blue]flick[/color][color=red]r[/color][/url]
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je mag hier ook een keer mee. Ik heb er nog 52 te gaan voor dit jaar :)

De meeste huwelijken heb ik op de vrijdag of zaterdag.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
rkrythe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 20:55

Aestiva schreefCOLONJe mag hier ook een keer mee. Ik heb er nog 52 te gaan voor dit jaar :)

De meeste huwelijken heb ik op de vrijdag of zaterdag.
Bedankt voor je aanbod, ik ga hier graag op in!
Ik heb je zojuist een pb gestuurd.
[url=http://www.flickr.com/photos/rkrythe/][color=blue]flick[/color][color=red]r[/color][/url]
JamesBG
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2011 13:14
CONTACTCOLON

Je zou het misschien ook een keer kunnen proberen door een oefendag in te plannen.
Vraag twee gewone mensen (verliefd stel) of ze zich willen laten fotograferen.

Oefen gewoon door foto's te nemen en achteraf zelf te bekijken hoe ze zijn geworden en wat beter kan.

Persoonlijk zou ik zelf niet meteen opdrachten aannamen als je nog geen ervaring hebt in de bruidsfotograaf.
Trouwfoto's zijn toch belangrijke herinneringen voor het bruidspaar; deze moet je je hele leven kunnen aanschouwen.

Als je naar de bruidsfoto's kijkt moeten de tranen in je ogen springen van geluk en de mooie herinneringen moeten
naar boven komen. Denk je dat je dat kan waarmaken zonder echte ervaring?

Oefenen, oefenen, oefenen. Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
IMS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2011 09:01
CONTACTCOLON

Wij hebben bij onze bruiloft twee goede vriendinnen gevraagd foto's te maken en hebben daar geen spijt van gehad - het bleef zo wel heel intiem. We wisten ook dat ze geen van beide professioneel fotograaf waren maar dat vonden we niet erg - bovendien hadden we simpelweg niet het budget om een professionele fotograaf in te huren. Wat misschien wel handig is om als fotograaf over na te denken zijn wat poses die voor wat ontspanning of plezier (en daardoor ontspanning) zorgen, want wij konden elkaar zelf op dat moment alleen maar heel schaapachtig aankijken :-D.
In 2011 gestart met EOS 1000D en EF-S 18-55mm. Vrij snel daarna EF-S 17-85mm IS USM aangeschaft. Na een jaar Tamron 70-300mm Di VC USD erbij gekocht. In september 2013 defecte 17-85mm vervangen door EF-S 15-85mm.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Aestiva schreefCOLONJe mag hier ook een keer mee. Ik heb er nog 52 te gaan voor dit jaar :)

De meeste huwelijken heb ik op de vrijdag of zaterdag.
Als je er nog 52 te gaan hebt dan bedoel je zeker vrijdag EN zaterdag. :twisted:
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Sushi schreefCOLON
Aestiva schreefCOLONJe mag hier ook een keer mee. Ik heb er nog 52 te gaan voor dit jaar :)

De meeste huwelijken heb ik op de vrijdag of zaterdag.
Als je er nog 52 te gaan hebt dan bedoel je zeker vrijdag EN zaterdag. :twisted:

Of twee op een dag? :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar