Oświęcim (Auschwitz)

Waar zijn we wanneer te vinden? Hier kunnen ook ideeën voor een dagje uit worden gepost. Of als je zelf ergens heen gaat kun je dat hier opgeven en elkaar eventueel op locatie ontmoeten.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Hallo allemaal,

30 mei ben ik in Auschwitz geweest. Samen, met een hele groep, zijn we met een bus er naartoe gereisd. Behalve Auschwitz zijn we ook naar de zoutmijn van Wieliczka, Kalwaria Zebrzydowska en natuurlijk Krakow geweest. In Krakow de oude stad en de Joodse wijk bezocht. Erg indrukwekkend allemaal en natuurlijk veel te weinig tijd.
Nu ben ik van plan om weer terug te gaan naar Auschwitz. In m'n eentje of met een groep. Of de groep nu groot is of klein, dat maakt niet uit. Ik wil wel graag minimaal de rondleiding van twee dagen door Auschwitz doen. Ik heb kennis gemaakt met een Nederlands sprekende gids, die veel weet en goed weet te vertellen. We kunnen een beroep doen op haar. Als we met een grote groep zouden gaan, dan is zelfs een bus met chauffeur te organiseren. En een hotel.
Twee dagen om alles goed te kunnen zien en ervaren zijn echt wel nodig. En dan is er ook tijd om rustig goede foto's te maken.

Als hier animo voor is, dan wil ik graag met hulp van jullie een en ander wel op poten zetten. Ik hoor of lees het wel.

Een aantal foto's die ik heb gemaakt staan hier: http://s774.photobucket.com/user/Anko_p ... 0Auschwitz" onclick="window.open(this.href);return false;.
(Ik ben zelf niet tevreden over de foto's, omdat er te weinig tijd was om ze te maken.)
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Anko, wij hebben interesse, uiteraard e.e.a. afhankelijk van datum enz.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Wat zou goed zijn: in de zomervakantie? Of iets later, in september?
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Anko, ik denk dat de zomervakantie niet zo geschikt is (misschien drukker op die locatie en veel mensen die zelf vakantie hebben). Persoonlijk zou ik het 'buiten het seizoen' plannen.
Maar eerst maar eens kijken of er animo is.
Vraagje, zijn de afstanden die je moet afleggen groot of valt dat mee ? Ik heb geen idee van de grootte.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ik denk dat het altijd wel druk is. Dat was het ook toen wij er waren. Het is niet anders. Maar ik zal in ieder geval vragen naar perioden dat het rustiger is. Je moet ook een beetje rekening houden met het weer. Daar de hele dag in de regen is niet fijn. Het kan altijd regenen, maar in de zomer is de kans behoorlijk kleiner. De winter is geen optie wat mij betreft. Het zou zeker bijzonder zijn als er sneeuw ligt, maar dan zie je heel veel niet.

Over afstanden: de reis er naartoe is vanaf Hardenberg ongeveer 1150km. Een flinke trip. Maar prima te doen in één dag. De afstanden op Auschwitz: Auschwitz I en II (Birkenau) liggen ongeveer 3 km van elkaar. Het is lopend te doen, maar er rijden ook pendelbussen. Van Auschwitz naar Krakow is ongeveer 65km. En van Krakow naar Wielickzka ongeveer 10km.

Een tweede mogelijkheid is met Ryanair. Vanaf Balice is met de bus overal te komen. Maar dat kost wel weer meer tijd. Ik denk dat een bus, busje of gewoon met de auto handiger is.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Mooi idee en zeker interesse. Uiteraard afhankelijk van tijd en kosten. Voor mij zou buiten het seizoen ook beter uitkomen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Anko schreefCOLONDe reis er naartoe is vanaf Hardenberg ongeveer 1150km. Een flinke trip. Maar prima te doen in één dag.
Heen ja, of terug, maar niet beide lijkt me. Hardenberg ligt ook weer niet om de hoek, da's ook bijna 200km. Rond het even af.
Dan praat je dus over 1350 km voor een enkeltje. Natuurlijk is dat te rijden. Maar kost je wel de nodige uurtjes. Als je dan een hele dag rondloopt daar en je rijd terug, dan is dat vragen om ongelukken. Denk daar svp over na....
Ik heb met regelmaat dat soort afstanden gereden. Alleen of met zijn tweeën. Maar moet er niet aan denken dat ik zonzelfde rit weer terug moet maken nadat ik de hele dag heb rondgelopen. Je spreekt hier over autoritten van een uurtje of 15. Loop daar nog eens 8 uur rond. Ga je dan 15 uur terugrijden nadat je al 23 uur in touw bent geweest? (de tijd voordat je vertrok nog niet meegeteld)

Mijn advies; boek ergens een hotel voor 2 of 3 nachten. Kom daar in de avond aan, blijf er 1 of 2 dagen (op 2 dagen kun je meer zien) en ga de ochtend erna weer terug. Een hotel zal ook geen 200 euro p.p. kosten in die regio
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Inderdaad Jeroen, dat klopt. Maar ik was ook niet van plan om het aan één stuk te doen. Met de nodige pauzes er tussen. Of wisselen. Met de bus was het 16 uur (100km/h) en om de twee uur een half uur tot drie kwartier stoppen. Ik rij zelf ook niet sneller dan 120/130 km/h, ook niet in Duitsland. Het zal dan niet veel minder tijd kosten dan met de bus.
Daarom ook vier dagen minimaal. Een hotel is geen probleem. Ik zal ook zeker niet terugreizen na een dag te hebben rondgelopen.
Ik ben wel eens een dag 1600km onderweg geweest, maar dat is te gek. Met de bus zijn we zowel heen als terug 's morgens vroeg (4:00) gestart. Dan ben je om een uur of acht 's avonds op plaats van bestemming en kan je rustig bijkomen.

Er heen vliegen is prima te doen en goedkoper dan met eigen vervoer. Een auto daar huren kan ook vast wel. Ik zal gaan zoeken naar mogelijkheden.

Iedereen dit ideeën heeft: ik hoor ze graag!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar