Nachtfoto's

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

Gisteren voor het eerst op pad geweest voor nachtfotografie en het heeft mijn intresse ook gewekt. Ik vind je foto's dan ook prachtig.

Jammer genoeg was het weer gisteren echt barslecht (veel te veel wind en erg koud en af en toe een spat regen) dus de resultaten waren dan ook niet je van het :(
Ook slechts enkel wat met de sluitertijden gespeeld. Heb je nog wat tips voor me? Mijn beste foto is verre van wat ik zie bij jou namelijk.

Afbeelding

en een snelle bewerking ervan

Afbeelding
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Mooie plaatjes, maar wat opbouwende kritiek mag wel he?

#1: Hier had de compositie denk ik beter gekund. De spiegeling is wat deze foto maakt. Bovenaan in de foto heb je alleen zwart, terwijl onderaan de spiegeling wordt 'afgekapt'. Door de lens nog wat verder naar beneden te draaien had je deze er veel beter op kunnen krijgen. Misschien dat je je hier hebt laten 'misleiden' door de horizon op 1/3 te zetten. Bij spiegelingen kan het juist uitermate fraai zijn om de horizon in het midden te hebben.

#2: Lijn is gaaf en het scheve geeft iets dynamisch.

#3: Deze zou ik bijsnijden in panoramaformaat. De lucht bovenaan voegt niets toe. De spiegeling is mooi.

#4: Hier is de compositie echt niet lekker. Een vierkante foto met de lucht eraf geeft een superplaat. Nu heb je te veel negatieve ruimte op de foto.

#5: Mooie weglopende lijn in de foto, maar de belichting had iets langer gemogen en links is 'ie erg donker. Met een verloopfilter of door meerdere opnames te maken kan je dit contrast verschil opvangen.

#6: Zelfde geldt hier voor het verschil tussen links en rechts. Ik vind deze wel de mooiste lucht hebben omdat hier nog net dat beetje kleur in zit wat het spannender maakt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

Probleem was dat het geen horizon is wat je ziet, die onderste foto is een bewerking van de bovenste.
Het was laat in de avond en vrij donker. De sluitertijd was 35 sec en dan gaat ie over op bulb en ik ik denk niet dat mijn hand zo vast is om zonder trillen meer dan 30seconden de ontspanknop in kan houden. Of kan dit ook anders?
(iso stond trouwens op 100)

Je opbouwende kritiek is meer dan welkom, daarom heb ik me tenslotte aangemeld hier op dit forum :)

Ik ga zeker terug naar Lillo (B) om het nogeens over te doen in betere weersomstandigeheden, want er stond nu zoveel wind dat ik zelf wegwaaide :lol:
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Heb je een pola-filter gebruikt voor deze mooie serie?
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

j.jennekens schreefCOLONWardie,

Ik kan alleen maar kwijt dat het meer dan de moeite waard is om deze plaatjes te bekijken.
Dat zou ik ook wel eens willen proberen. Alleen heel dicht in de buurt is er niet op zo'n manier water te vinden. Dichtstbijzijnde is Maastricht.
Je mag me via PB wel eens laten weten op welke manieren zoiets te doen is!
Met respect: Mooi gedaan! :o
Gr,

Jo
In onze mooie provincie zijn buiten Maastricht nog genoeg van zulke plekjes te vinden.
Wat dat je b.v. langs de Geul of de Gulp en de grachten om de vele kastelen
:wink:
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

FotoUnique schreefCOLONProbleem was dat het geen horizon is wat je ziet, die onderste foto is een bewerking van de bovenste.
Het was laat in de avond en vrij donker. De sluitertijd was 35 sec en dan gaat ie over op bulb en ik ik denk niet dat mijn hand zo vast is om zonder trillen meer dan 30seconden de ontspanknop in kan houden. Of kan dit ook anders?
(iso stond trouwens op 100)

Je opbouwende kritiek is meer dan welkom, daarom heb ik me tenslotte aangemeld hier op dit forum :)

Ik ga zeker terug naar Lillo (B) om het nogeens over te doen in betere weersomstandigeheden, want er stond nu zoveel wind dat ik zelf wegwaaide :lol:
Een statief in combinatie met een afstandsbediening, met of zonder kabeltje, dan hoef je hem niet 30 seconden in de hand te houden.
Canon EOS 20D, Canon 18-55 lens, Canon macro 50mm f2,5 lens, Canon EF 100mm f/2,8 macro USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM lens, Canon Speedlite 430EX flitser.
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

ligt het aan mij of snap ik dit topic niet,

er wordt gereageerd op 6 foto's van Wardie terwijl ik deze niet zie staan ???
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

Designer schreefCOLONligt het aan mij of snap ik dit topic niet,

er wordt gereageerd op 6 foto's van Wardie terwijl ik deze niet zie staan ???
Je snapt het wel, dat was ook het geval maar ze hebben mijn reactie verplaatst en vanuit daar is dit topic weer ontstaan :)
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

'Ze', dat ben ik. De foto's waren in het topic van Wardie geplaatst. Dat was echter geen [verzameltopic] en daarom zijn de foto's afgesplitst naar een eigen topic. Het topic van Wardie vinden jullie hier: http://193.33.135.231/forum/viewtopic.php?t=48158
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

oneshot schreefCOLON'Ze', dat ben ik. De foto's waren in het topic van Wardie geplaatst. Dat was echter geen [verzameltopic] en daarom zijn de foto's afgesplitst naar een eigen topic. Het topic van Wardie vinden jullie hier: http://193.33.135.231/forum/viewtopic.php?t=48158

het is me inmiddels duidelijk geworden, thx voor de info
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik vind de orginele foto mooier dan de bewerking.
Afgezien dat hij niet helemaal scherp is is het dingetje
(monster van loch Ness :lol:? ) een blikvanget in de foto.
Voor een eerste nacht (wat ik begrijp zonder statief) is
het een redelijke plaat geworden.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar