De Banach-Tarskiparadox

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik ben bij tijden nogal romantisch nerdiaans. :roll: En filosofeer en onderzoek graag over zaken als het bestaan zelf, wat is tijd, verhoudingen, waarneming, materie en systemen. Wat is meetbaar, en wat bijvoorbeeld niet.
In dit geval, vind ik het intrigerend van waar liggen de grenzen van wat wij kunnen meten. Er zit een chaotische symmetrie in de foto, deze onmeetbare tegenstrijdigheid vind ik erg interessant.

]

36970

Niet meetbare verzamelingen.

De Banach-Tarskiparadox laat zien dat er geen manier bestaat om volume in drie dimensies te definiëren, tenzij men een van de onderstaande vier concessies doet:

Het volume van een verzameling kan veranderen wanneer de verzameling wordt geroteerd
Het volume van de vereniging van twee disjuncte verzamelingen kan verschillen van de som van de twee volumes (d.w.z., er is zelfs geen eindige additiviteit)
Sommige verzamelingen zouden kunnen worden aangemerkt als "niet-meetbaar", en men moet controleren of een verzameling "meetbaar" is, voordat men wat zegt over het volume van deze verzameling
De axioma's van de Zermelo-Fraenkel-verzamelingenleer (ZFC) moeten worden aangepast.

Naja heel verhaal, vergeet maar snel weer, hoop dat de foto kan bekoren. :wink:
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik zou dat takje rechtsboven, vlak naast die dikke tak hebben weggeshopt :wink: .
Verder ga ik me straks nog even verdiepen in de theorie van de Banach-Tarskiparadox.
En ja, wel een bijzondere foto, om over na te denken :) .
De opdeling in de dikke donkere stam linksboven, de dunne twijgjes bovenin en de 'gewone' takken in het onderste deel van de foto vind ik goed gekozen.

Jan
Canon materiaal
Anoniem 3

Ik ben bij tijden nogal romantisch nerdiaans...
Je moet een kwelling voor je omgeving zijn...
Zo zwart-wit, zo chaotisch, zo dik/dun, zo ......
Maar ga je gang.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Anoniem 4

Als cardioloog kom ik tot de conclusie dat de doorbloeding van de grote vaten wel in orde is, maar dat die in de kleinere vaten hier en daar te wensen overlaat.
Echter zoals je zegt kan het hartvolume veranderen wanneer de kamers worden geroteerd.
En inderdaad, het volume van de vereniging van twee disjuncte kamers kan verschillen van de som van de twee volumes (d.w.z., er is zelfs geen on- en eindige additiviteit).
Ik zou toch nog een inspanningstest willen doen om bij sommige ontboezemingen die op de scan als "niet-meetbaar" zijn aan te merken, toch te controleren of die boezem "meetbaar" is, voordat men wat zegt over het volume daarvan.
Zo ja of nee, dan resteert alleen een harttransplantatie om een nieuw exemplaar aan de verzameling toe te voegen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Op deze foto kun je ook de Sierpinski-Mazurkiewicz Paradox loslaten. Tis even pielen maar het kan. :D
There is a subset of the plane, call it S, such that it can be partitioned into two sets A and B such that if you translate A by 1 unit, it becomes the entire S, and if you rotate B by 1 radian, it is also the entire set S? In other words, the set S is equidecomposable to two copies of itself!
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Geweldige reacties! :wink:
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Stelletje nerds :)

Ik vind bij deze foto het kader erg afbreuk doen aan het geheel.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Dank eos, ja zou kunnen. Kan ik moeilijk beoordelen. Omdat ik het zelf wel mooi vind. Het was mijn bedoeling om het idee te geven dat de lijnen verder doorlopen naar buiten, dat het kader dus als een soort indirecte doorkijk fungeert.

Een nerdiaansche groet mijnerzijds. :D
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

een kwartslag draaien vind ik mooier.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

ik vind de foto wel heel leuk.

en de paradox... deed me denken aan al die uren lezingen van meettheorie (2 semesters) op mijn studie. die eigenlijk nergens voor toepassing hebben, behalfe een theoretisch basis te zijn voor probablistiek. groeten
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Volgens mij ben je net als de foto, behoorlijk in de war.... sorry.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Tja Peter laat ik het speciaal voor jou rechtlijnig formuleren: zolang je kapsel maar goed zit, hoef je de chaos niet serieus te nemen. ;)
Ik zal beloven dat ik voortaan netjes binnen de lijntjes zal kleuren. not! Ik heb toevallig wel de permissie van Gabriel. haha
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

past gewoon niet in mijn denkraam........
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar