Flesje energydrink - 2e update 16-01-08

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik studeer fotografie, en momenteel zijn we bezig met een leertaak (opdracht, project) waarbij we een flesje of blikje energydrink moeten fotograferen. We moeten in totaal 6 foto's maken, in verschillende sferen/onderwerpen. 4 moeten er in de studio gemaakt worden, 2 op locatie, buiten.
3 studiofoto's heb ik af, ze zijn ook al goedgekeurd in ingeleverd, maar ik vroeg me toch af wat mensen hier er van vinden. Het is mijn allereerste ervaring met productfotografie/reclamefotografie, en hier zitten 'kenners', vandaar :) .

Foto 1, packshot. Deze foto moest een 'perfecte' foto zijn van je flesje/blikje. Flesje in mijn geval :) . De achtergrond moest eigenlijk egaal wit zijn, maar onze docent vond de verlichting en de reflecties belangrijker en deed bij deze foto dus niet moeilijk over de achtergrond. Zelf ben ik er om die reden niet zo tevreden over, maar ik was dat packshot he-le-maal zat ;) .
Afbeelding

Foto 2, in sportsfeer. Ik duik o.a., en daar wilde ik deze foto graag mee doen :) .
Afbeelding

Foto 3, in partysfeer. Ben ik zelf heel erg tevreden mee :) .
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op Alathariel, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Leuke uitwerking van je opdracht.
foto 1 vindt ik eigenlijk de minste, fles staat er prima op, opzich al moeilijk genoeg met reflectie enzo.
Maar ik vindt die ondergrond zo niet mooi, die randen er van zijn te hard in beeld.
Foto 2 en 3 wel lekkere sfeer platen allen op 3 vindt ik dat flesje/sleutelhanger linksboven, niet echt iets toevoegen.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
linson
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 331
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2006 17:50

leuk gedaan.
foto 3 staat naar mijn gevoel niet recht....of was dat de bedoeling gezien het ´party´idee
www.lin-son.nl


canon 350d; canon 28-135 USM; canon 50mm
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Ik vind foto 1 erg goed, krijg er dorst van. Maar foto 3? Ik begrijp niet echt dat je daar zo trots op bent, deze foto is volgens mij te geel, zeker voor een foto van een onderwerp dat op zich een koele uitstraling heeft.
Je kan denk ik eenvoudig de witbalans aanpassen...
Gr. Wardie
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Bedankt allemaal voor het reageren :)

@BraCom: Om die reden vind ik hem dus zelf ook niet mooi. Maar de docent vond de verlichting en reflecties belangrijker, en die was wel goed bij deze foto (eindelijk ;) ), dus deed ze daar verder niet moeilijk over. En ik ook niet, ik was allang blij dat ik eindelijk een foto had die goedgekeurd werd :lol:
Het sleutelhangertje op foto 3 had ik daar neergehangen omdat ik dat wel lollig vond. Ik heb de foto ook gemaakt zonder dat flesje, maar dan kreeg je daar zo'n leegte. En verder inzoomen kon niet, omdat dan de voorwerpen links en rechts eraf zouden vallen, en die wilde ik er juist ophouden

@linson: ik dacht dat ik m rechtgetrokken had, maar nu je het zegt en ik heel goed kijk kon je wel eens gelijk hebben ja :?

@Wardie: Hij is erg geel ja, de achtergrond en ondergrond is eigenlijk een spierwitte studiotafel, dus ga maar na ;) . Ik heb hier een redelijk gele lamp gebruikt en niet geflitst (want dan raakte je de reflecties van de discobal kwijt). Maar ik heb ook nog nooit een discotheek/feest gezien met heel 'schoon' licht :) . Om die reden vond ik het wel kunnen, en het flesje komt er nog steeds heel blauw uit (ook door het groene discoballetje ernaast).
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

leuk dat je nog even uitleg geeft Alathariel, steek ik ook weer wat van op.
dat gele van foto 3 geeft de foto wel sfeer, ik denk als je met een grijskaart gewerkt zou hebben voor de witbalans dat je een heel andere foto had gekregen.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

De achtergrond moest eigenlijk egaal wit zijn, maar onze docent vond de verlichting en de reflecties belangrijker en deed bij deze foto dus niet moeilijk over de achtergrond
Even een opm mijnerzijds: om tegenwicht te bieden aan de steeds beter wordende amateurfotografen, vind ik dat docenten van vakopleidingen op alle zaken moeten letten en dus ook moeten zeiken over niet goede achtergronden ed, maar dat ter zijde.

Bij productfotografie is het belangrijk dat het product zelf goed tot uiting komt of meteen opvalt door de setting. Ik vind deze serie te veel een wat bij elkaar geraapt setje voorwerpen. Bovendien is het flesje (of merk) eigenlijk nooit echt scherp.
Bij de sportsfeer wordt mijn aandacht vooral getrokken door het grote stuk van de zwarte flippers.
De partysfeer is al wat beter qua setting, maar is zo smoezelig, je zou bv kunnen proberen wat van de subtiele weerspiegelingen van de partybol precies op het flesje te laten vallen.
Ik ben ook maar een amateur, maar als ik docent was zou ik toch niet erg tevreden zijn. (je bent mogelijk ook pas met de opleidng begonnen)

ps: nog even over nr1: je zou zo'n rand en hoek kunnen voorkomen door het flesje op een groot stuk papier te zetten en naar boven te buigen, maar zoiets zal je docent (hopelijk) ook wel vertellen
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Bedankt voor je reactie en je tips.

Ik ben idd pas net met de opleiding begonnen, afgelopen september. Ik zit nu dus in mijn eerste jaar, en de opleiding duurt 4 jaar. Ik weet dat de docenten gedurende de opleiding meer en meer gaan eisen, dat moet ook. Nu zijn ze ook nog wat minder kritisch, omdat we nog samengevoegd zitten met Video. De opleiding heet eigenlijk Fotonica, en bestaat het eerste halfjaar uit Fotografie én Video. Het is nu kerstvakantie, maar in januari splitsen we, we hebben onze keuze al door moeten geven.

En om in te haken op je ps; de studiotafels zíjn al gebogen, juist om dit soort randen te voorkomen. Alleen kregen we bij een theorieles verlichting de tip om ons flesje (of blikje) op een verhoging (zoals een klein kartonnen doosje) te zetten, zodat het hoger voor de lamp staat. Daar moest dan weer een wit velletje papier overheen, en dat veroorzaakt die rand. De achtergrond is gewoon de achterwand van de studiotafel.
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Een update.

In de kerstvakantie ben ik aan de slag gegaan met de 2 buitenopdrachten; een foto in backpacksfeer, en een foto met voetbalspullen in een dug-out. Beide foto's zijn vandaag goedgekeurd door mijn docent, en wederom ben ik benieuwd naar jullie mening :) .

De backpackfoto
Afbeelding

En met voetbalspullen in de dug-out
Afbeelding
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Bij die laatste foto heb ik voor het eerst iets van: ja nu komt er enige samenhang. Vind het mooi dat de kleur blauw terugkomt in het jack.
Alleen is de armband wel erg knal tov de rest. Leidt af van het onderwerp.
Tenslotte (zeer persoonlijk) zou ik het in dit geval wel leuk gevonden hebben dat het einde van het typische bankje er nog net op stond.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Die aanvoerdersband was echt naar ja. Ik heb de foto zelf iets lichter moeten maken, omdat de schoenen wegvielen tegen het zwart van het jack, en die aanvoerdersband heb ik daarna fors donkerder gemaakt en iets minder geel. En nóg blijft ie eruit knallen. Maar het is zo al een stuk minder heftig dan op de originele foto.
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Vandaag toch nog wat extra commentaar gehad, de letters op het jack leiden teveel af. Alles eraf shoppen ziet er vreemd en ongeloofwaardig uit, dus ik moet 'J&' en de witte streep die uit de dop lijkt te komen even weghalen, en dan was het prima :) .
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Vandaag toch nog wat extra commentaar gehad, de letters op het jack leiden teveel af. Alles eraf shoppen ziet er vreemd en ongeloofwaardig uit, dus ik moet 'J&' en de witte streep die uit de dop lijkt te komen even weghalen, en dan was het prima
Dat vind ik bij zo'n soort settings onzin. Of je maakt de foto met een ander Jack of je drapeert het anders, of je laat het zoals het is. Verder op het Jack staat tenslotte ook nog de bedrijfsnaam en telnr en dan is het vreemd, dat ie ergens anders op het jack verdwenen is.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ok, de dug-outfoto is uiteindelijk zo geworden. De letters heb ik weggehaald, en ik heb hem toch een stukje bijgesneden, zowel mijn docent als ik vonden dat het flesje er zo meer uitkomt :) .
Afbeelding

En de laatste foto was nog een studio opdracht. Moest een foto zijn in werksfeer, en ik heb dan gekozen voor hovenier/tuinier. Omdat ik als enige van de klas op schema lag qua foto's had mijn docent er voor mij een 'extra' opdracht aan gebonden, namelijk eens extra letten op scherptediepte. Dus heb ik een tafel gepakt van ongeveer 2 meter lengte, alle spullen er in de lengte op uitgestald en fijn met scherptediepte geëxperimenteerd :) . Dit is de foto die het uiteindelijk is geworden.
Afbeelding

Ik ben weer benieuwd naar jullie meningen, tips en kritiek :) .
Ik ben nu klaar met deze opdracht, en daar ben ik blij om, want ik kan dat flesje niet meer zien :P . Het was opzich wel een leuke opdracht, en iig heel leerzaam qua verlichting enzo. En ik weet nu dat reclame/productfotografie niet mijn ding is, alles moet zo perfect zijn en je zit hele dagen binnen in de studio, te klooien met lampen en alles millimeters te verschuiven zodat het precies goed staat enzo.
Ik ga liever naar buiten, gewoon dingen en landschappen fotograferen zoals ze zijn, zonder kunstmatig gedoe :) .
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Een laatste opm van mijn kant:"Je zet alles steeds "zo neer"
Probeer het eens zo te laten lijken dat de sfeer er vrij "normaal" voor een bepaalde situatie uitziet. En dan daarbij het flesje laten opvallen of een functie te laten hebben. Het blijftvoor mij steeds een bij elkaar geraapt zooitje.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik snap niet precies wat je bedoelt... Zou je het me uit kunnen leggen?
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Het is ook niet makkelijk uit te leggen. Maar het komt gewoon niet sprankelend over. Kijk eens goed naar advertenties in de tijdschriften, probeer er iets verrassends in aan te brengen
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Het komt idd erg gemaakt over allemaal.
Maar ik begrijp dat het niet helemaal je ding is, dus opdracht klaar, heb je dat weer gehad.
En je hebt toch nog geprobeerd het beste er van te maken, vindt ik.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik héb in feite ook gewoon dingen bij elkaar gezet, beetje boeiende compositie gezocht/gemaakt en klaar. Ik nam ook al heel snel genoegen met foto's. Zoals die laatste, met de tuinierspullen, daar was en ben ik zelf niet zo tevreden mee, ik denk dat ik wel iets veel beters had kunnen maken. Maar ik had die dag mn dag niet, en productfotografie is idd mijn ding niet, dus ik was allang blij dat het goedgekeurd werd. Met dingen die me wel boeien en interesseren ben ik véél kritischer en perfectionistischer ;) .
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar