[VERZAMELTOPIC]stillevens... in progress

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

ik weet dat je (nog) geen statief hebt dus dit moet uit het handje gedaan zijn?
yep uit het handje en idd expres op de lijnen gelet, is geen toeval hehe

heb vanavond een speedcursus photoshop gehad dus heb weer wat bewerkingstips gehad, hopelijk kan ik nu dus dmv bewerken NOG mooiere foto's creeeren.

Morgen wrs ff naar Artis dus eens kijken wat we daar kunnen schieten (met de camera dan)
Wacht maar, ik waag me zo aan de klassieker, de dooie vis
*snuf snuf* ik ruik nog niks......
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Nou , ik heb genoeg geroken voor de komende maanden :) Yek.
Ik kan weer niets anders verzinnen. Is ook met sinaasappel ;) Ik hou van donker.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7856[/img]
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

@ TomCee -> Mooi ei! Mooie bewerking!

@Kropot -> Ik vind je vis niet echt optimaal, beetje donker!
Moest 2x kijken voordat ik echt zag wat het was...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

lekker makreeltje

Maar het mag inderdaad wel iets lichter
Verder ziet het er prachtig uit

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik vind hem ook te donker, als je niet had aangekondigd wat je ging doen had ik drie keer moeten kijken.
Dat donkere geeft wel en lekkere sfeer, maar bij een stilleven moet je kunnen zien wat het is, denk ik.
Wel erg mooi van glans en tint.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

@ TomCee:

Fijn ei, mooie bewerking en afwerking. Alleen de compo is niet echt lekker. De elementen in de foto staan er een beetje verloren bij zonder dat er een verbondenheid is. Had je appel en ei (goeie vondst trouwens) niet plompverloren naast elkaar gezet, maar het ei iets rechtsvóór de appel, dan had eea meer houvast gehad.

@Kro
Heeeeeeeeeel erg mooi. Het valt me op dat jouw foto's vaak verwijzen naar de 17e eeuwse schilders. Mooi Clair-Obscure. De anderen noemen het een zoekplaatje; ik noem het een ontdekplaatje. 'k moet er lang naar kijken omdat ie het waard is er lang naar te kijken. Dit is weer zo'n foto die ik zelf had willen maken.
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

idem opmerking aan tomcee, mooie kleuromzetting. goede lichtinval, sterke schaduwen. ik had, misschien iets meer in profiel gefotografeerd, zoad je de lijn van dat bankje niet meer zag en achtergrond iets meer dof werd.

kro, schitterrende compo, t is weer schilderijtje he, misschien iets oplichten maar niet te veel... anders verliest het volgens mij nieuwsgierigheid. missschien zelfs gewoon afblijven..

@ basz... misschien beetje meer tijd voor nemen? zoals je zelf zegt, snel foto's genomen.. kvin je compo's niet zo optimaal. stukje gras is afgekapt en bij 2 vind ik die tegels beetje storend.
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Nog eentje van mij...

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7872[/img]

één Hedler kunstlicht door een paraplu van linksachter. Zwart board rechtsvoor om reflecties in glas te vermijden en wat licht terug te nemen.

(kweet niet of tie scherp is; ik had m'n bril niet op :lol: )
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

maced schreefCOLON@ TomCee:

Fijn ei, mooie bewerking en afwerking. Alleen de compo is niet echt lekker. De elementen in de foto staan er een beetje verloren bij zonder dat er een verbondenheid is. Had je appel en ei (goeie vondst trouwens) niet plompverloren naast elkaar gezet, maar het ei iets rechtsvóór de appel, dan had eea meer houvast gehad.
Ha, het ei en de appel staan niet naast elkaar, zit zo'n 10 cm verschil tussen! Maar het feit dat ik dat erbij moet vertellen geeft aan dat m'n opzet niet gelukt is, dus terug naar de tekentafel. Ik heb veel zitten schuiven met de compo, wat ik wilde was dat de orginele objecten met elkaar verbonden waren (dus geen ruimte er tussen), maar de schaduwen los van elkaar bleven. 't was een leuke oefening.

@ Tom en Renate: jullie zijn zooo lekker bezig! Echt een inspiratie voor mij!
@ Ed: schoentje is een beauty! Sterk in eenvoud, sterk in compositie, sterk in nabewerking
@maicoz: jouw idee vind ik ook goed. Alleen had ik graag wat meer ruimte om de asbak gezien, geeft iets meer rust.
@martmarbus: het idee achter je foto is heel leuk, alleen stoort mij het scheef staan in het frame bijzonder. Jammer! Bij je tweede foto kun je m.i. beter iets meer ruimte nemen, de flessen zijn bijna onthoofd enzo. Wel een klassiek stilleven idee
@mikekiwi: toppertje! Hier heb je goed over nagedacht. Ik vind de compositie heel prettig. Toch nog de volgende opmerking: in een compositie wordt je oog aangetrokken door het lichtste deel, dat is bij jou de linkerkant van de achtergrond. Ik zou proberen of je hoofdonderwerp een ietsje lichter te maken, of de achtergrond in z'n geheel iets donkerder te make. Het verloop in de achtergrond zou ik er in houden, maar wellicht gespiegeld zodat het lichtste deel achter je onderwerp komt.
@lex: het lijkt wel een astronomie foto! Mooi effect met lekker veel lege ruimte, ook een toppertje!
@basz: je eerste foto vind ik niks, de tweede daarentegen wel. Mooi werk met goede DOF en goed kleurcontrast, ook de compo is OK. Maar die witte tegeltjes.......Photoshop die d'r eens uit, maak de achtergrond helemaal zwart ofzo!
@kropot: tja. wat moet ik daar nu weer van zeggen. Hij is gewoon beregoed! Ik heb 'm even in Photoshop gezet, daar zie ik nog iets meer detail in de schaduwpartijen, ik denk dat het orgineel op groot formaat geprint heel indrukwekkend is. Dit is eigenlijk geen foto dei je verkleind op je beeldscherm kunt beoordelen. Ik zou de mensen die deze foto ECHT te donker vinden aanraden om eens goed naar de calibratie van hun monitor te kijken. Als ie wat te donker staat afgesteld dan vallen inderdaad alle schaduwdetails in deze foto weg, en daarmee het hele effect!

Ik vond dit een heel geslaagde oefening. Niet alleen in het zelf proberen, maar vooral ook in het kijken naar wat de anderen gedaan hebben. Moeten we vaker doen!
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Mooi werk, krijg zin in een bakkie. Saai, zondagmorgen werken.
Grappig, dat stilleven werk, moet toch maar eens flink gaan oefenen, straks ff zien of ik iets lichters heb, voor de licht liefhebbers ;)
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Weet je TomCee, dat ei is al kleiner dan de appel. Omdat je hem idd iets achter de appel hebt gezet, valt ie nog meer uit de compo. Ik begrijp wat je bedoelt met de schaduw die zouden in elkaar vallen, maar dan moet je denk ik eerder de belicting aan de compo aanpassen dan andersom.
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONWeet je TomCee, dat ei is al kleiner dan de appel. Omdat je hem idd iets achter de appel hebt gezet, valt ie nog meer uit de compo. Ik begrijp wat je bedoelt met de schaduw die zouden in elkaar vallen, maar dan moet je denk ik eerder de belicting aan de compo aanpassen dan andersom.
Goede punten, Ed. Ik heb inderdaad eerst het licht ingesteld, zodat ik de schaduwen ( en het invullicht aan de schaduwkant) zo had dat het mij beviel, daarna heb ik eigenlijk alleen nog zitten schuiven met de onderdelen.

Voor vanmiddag heb ik nog een leuke opdracht: ik moet een bloemschikstuk fotograferen. Nog leuke tips? Zwarte achtergrond en schaduwloos vind ik zo saai.....
Als ik wat heb zal ik het vanavond in WIP zetten.
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

TomCee schreefCOLONVoor vanmiddag heb ik nog een leuke opdracht: ik moet een bloemschikstuk fotograferen. Nog leuke tips? Zwarte achtergrond en schaduwloos vind ik zo saai.....
Als ik wat heb zal ik het vanavond in WIP zetten.
Tip:
Het bloemschikstuk tegen een goed contrasterende achtergrond fotograferen. Dan de achtergrond vervangen voor een lichte versie van hetzelfde bloemschiktstuk die je vaag en vergroot op de achtergrond zet.
Tis maar een id
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Maced, die foto met je bril (toch wel scherp, dus dat valt wel mee) is echt erg goed gelukt, vin hem erg mooi!
Wat is precies een Hedler kunstlicht?

Ik heb net gister bij de bibliotheek een boek gehaald over het fotograferen van stillevens, kijken of ik daar nog wat inspiratie en tips uithaal.
Inderdaad een goed topic, zie veel leerzaams. Zeker de manier waarop maced de belicthing regelt is nog geheel nieuw voor mij, ik doe alles met natuurlijk licht en met de rekwisitien die ik tot mijn beschikking heb. Ik moet de stap nog maken om belichting en reflecties te beinvloeden...
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

mikekiwi schreefCOLONMaced, die foto met je bril (toch wel scherp, dus dat valt wel mee) is echt erg goed gelukt, vin hem erg mooi!
Wat is precies een Hedler kunstlicht?

Ik heb net gister bij de bibliotheek een boek gehaald over het fotograferen van stillevens, kijken of ik daar nog wat inspiratie en tips uithaal.
Inderdaad een goed topic, zie veel leerzaams. Zeker de manier waarop maced de belicthing regelt is nog geheel nieuw voor mij, ik doe alles met natuurlijk licht en met de rekwisitien die ik tot mijn beschikking heb. Ik moet de stap nog maken om belichting en reflecties te beinvloeden...
Heb je een boek uit de PRO-lighting serie? Die zijn erg goed!
Hedler:
http://www.hedler.com/produkte/compact/compact-e.html

Maar....
Je kan ook gewoon bouwlampen gebruiken die je voor weinig uit de bouwmarkt haalt. Je kan de camera aanpassen aan de kleurtemperatuur van de lampen. Met auto-witbalans gaat het ook vaak goed. Het beste is in RAW te schieten. Dan kun je achteraf nog makkelijk de witbalans naregelen.

Ik heb door een gewone witte paraplu heenbelicht. Die heb ik ooit es gekocht voor 5 gulden (toen nog) bij V&D ofzo. Werkt perfect. Sloop het handvat er af en hij past in het statief van de flitser of Hedler.
Je kan ook een diffusor maker door door een stuk kopieerpapier (80 gr) heen te belichten. Geeft erg zachte schaduwen. Voor iets minder diffusie gebruik ik ook nog wel een stuk gematteerd verpakkingsplastic. Voor invullen van het licht kun je piepschuim gebruiken. (Isaolatieplaten 60 x 120 cm bouwmarkt). Of voor het ophalen van schaduwen een stuk van dat aluminium bubbeltjes folie (ook isolatiemateriaal bouwmarkt) Gewoon alufolie kan ook. Verkreukel dat voorzichtig en plak het op een stuk karton of triplex.

Tip:
Maak een foto met alleen het hoofdlicht, en daarna dezelfde foto met bijvoorbeeld een reflectiescherm van piepschuim precies aan de andere kant van het hoofdlicht. Kun je goed het verschil zien.
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

@ Tom en Renate: jullie zijn zooo lekker bezig! Echt een inspiratie voor mij!
:oops: leuk dat ik nu ook eens iemand kan inspireren
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Yep, inderdaad van Hicks en Schultz uit de ProLighting-serie.

Bedankt voor de tips, dat zijn de nuttige dingetjes om mee te pikken en uit te proberen!
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

Kropot ik kan de sinaasappel niet zo gauw ontdekken, kan door mijn TFT scherm komen ook hoor, maar makreel is wel lekker! Kan me wel voorstellen dat je geen vis meer kunt zien/ruiken, ik heb genoeg vit. C gehad voorlopig.

MacEd dat is pas een echt stil-leven, de foto straalt echt ook rust uit, leuk!

Nu eerst ff een bakkie koffie :wink:
Ik heb door een gewone witte paraplu heenbelicht. Die heb ik ooit es gekocht voor 5 gulden (toen nog) bij V&D ofzo. Werkt perfect. Sloop het handvat er af en hij past in het statief van de flitser of Hedler.
Je kan ook een diffusor maker door door een stuk kopieerpapier (80 gr) heen te belichten. Geeft erg zachte schaduwen. Voor iets minder diffusie gebruik ik ook nog wel een stuk gematteerd verpakkingsplastic. Voor invullen van het licht kun je piepschuim gebruiken. (Isaolatieplaten 60 x 120 cm bouwmarkt). Of voor het ophalen van schaduwen een stuk van dat aluminium bubbeltjes folie (ook isolatiemateriaal bouwmarkt) Gewoon alufolie kan ook. Verkreukel dat voorzichtig en plak het op een stuk karton of triplex.
Dit is een leuk onderwerp voor een tv cursus voor de zondagochtend:
creatief fotograferen :wink: Kun je na die cursus de hele zondag knutselen.
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

'k vind dit wel een leuk idee voor een workshopje: wat tips en trucs over belichting en hoe de opstelling optimaal in te delen...zijn er nog meer mensen die interesse hebben?
En dan zoeken we uiteraard ook nog iemand die er wat verstand van heeft om het e.e.a. uit te leggen... ;-)
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

mikekiwi schreefCOLON'k vind dit wel een leuk idee voor een workshopje: wat tips en trucs over belichting en hoe de opstelling optimaal in te delen...zijn er nog meer mensen die interesse hebben?
En dan zoeken we uiteraard ook nog iemand die er wat verstand van heeft om het e.e.a. uit te leggen... ;-)
Mike, ik zat er aan te denken toen ik je vanmiddag dat verhaal schreef. Es kijken wat ik kan verzinnen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar