Still life + jarig!

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Concept

Het weergeven van het contrast tussen de door de mens vervaardigde flessen en strakke lijnen en daartegenover de organische vormen van de natuur die samen symbool staan voor het product "wijn".

De etiketten verwijderd om het product en niet de fabrikant in het middelpunt te stellen.
Achtergrond donker fluweel en lichtbron een softbox.

't Was heerlijk om met deze geduldigste tak van fotografie bezig te zijn, spelen met reflectie en compositie.

Vandaag ben ik jarig (24) en als cadeau zou ik een reactie zeer op prijs stellen :wink:

Afbeelding
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Omdat je jarig bent zal ik reageren ondanks het feit dat ik van deze soort fotografie geen kaas gegeten heb. Gefeliciteerd trouwens! Ik ben ook een leeuw....

Qua lijnen en achtergrond/voorgrond zit 'ie goed in elkaar denk ik. De flessen lopen hier en daar "weg" in de achtergrond, en de druivenbladeren en ondergrond maken een goede sfeer.
Maar toch, ik vraag me af wat de etiketten gedaan zouden hebben.... Ik weet niet of het afleidend zou werken of juist iets extra's zou brengen. Sommige etiketten zijn heel erg mooi en ademen een echte "wijn-sfeer" uit. Misschien dat het ook de sereniteit/het klinische iets zou verminderen. Ik mis de stof zeg maar van lekkere oude flessen wijn.
Maar ja, dat is erg afhankelijk van hoe de opdracht wordt geïnterpreteerd denk ik. Gaat het om de wijn, of gaat het om de lijnen, of allebei.....

Fijne dag!
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie. Dat de flessen weglopen in de achtergrond is op mijn scherm niet zichtbaar, ik zie overal nog doortekening.
Zal er nog eens goed naar kijken.
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Mooie kleuren, composite en scherpte
ook hier zie ik de flessen niet weglopen in de achtergrond. Moet ik wel even recht voor mijn laptop scherm gaan zitten, anders lijken ze wel weg te lopen.
Met 2 flitsers gewerkt? of met lampen?
Gebruikers-avatar
Peertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2006 08:53
WoonplaatsCOLON SLCity
CONTACTCOLON

Ik zie dat overlopen in de achtergrond ook niet.
Ik vind de foto erg geslaagd al mis ik ook inderdaad het etiket. Tenzij het zo'n huismerk etiket is. Die zijn over het algemeen niet zo mooi om te zien.

En gefeliciteerd.
[size=75]400D + Tamron 17-50 2.8 + Sigma 70-300 APO + 50mm 1.8 II + BG-E3 + Sigma 500 DG Super[/size]
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Ik heb met een softbox gewerkt die rechtsachter de flessen staat. Hierdoor valt het licht door de flessen heen. Heb ook foto's gemaakt met de softbox precies naast de flessen, daar werden de reflecties een beetje onrustig van:

Afbeelding

Het etiket weglaten is een bewuste keuze geweest :wink:
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ook hier een goede doortekening. Wat me opvalt is dat je bij de rechterfles aan de linkerkant de kleur van de wijn ziet, maar bij de linkerfles een (te?) lichte groenachtige kleur ziet. Dat lijkt me in dit geval niet consistent. Ik heb geen verstand van dit soort fotografie, dus zou niet weten hoe dit op te lossen. Verder zou ik het mooier vinden als de flessen wat los kwamen van de achtergrond, ze lijken er nu wat tegenaan geplakt. Ook nu ben ik helaas de oplossing schuldig.
Ik vind dat het hout het erg mooi doet overigens.

Oeps, bijna vergeten om je te feliciteren :oops: Van harte :P
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Ik vind de houten ondergrond ook mooier.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd, met je verjaardag en een mooie foto (de eerste)!!

Een terecht keus om die te laten zien, en niet de tweede versie. Het weglaten van het etiket vind ik ook mooier, maakt de foto extreem rustig. En dat past bij wijn, die tenslotte een tijd moet rijpen, in alle rust!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd, jeetje wat een leeftijd :wink:

En ik vind de 1e foto prachtig belicht, de 1e met de houten ondergrond heeft ook mijn voorkeur

prachtige kleuren ook zo, juist door het weglaten van de etiketten krijg je idd mooi de kleuren van de flessen te zien en straalt het meer rust uit

simpele maar erg mooie foto
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
minime
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2005 17:58
WoonplaatsCOLON Gouda

De foto is prachtig, maar je haalt het etiket toch niet van een wijnfles? Of koop een duur merk om op de foto te zetten.

Hier als tegenhanger een goedmaaklinkje
[size=75]Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren
[/size]
Gebruikers-avatar
Pieter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 775
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 11:09
CONTACTCOLON

Bedankt weer :wink:

@minime: klinkt lekker Gouda's dat gebeier, na 15 keer boing toch maar uitgezet :lol:
[size=75]www.fotobregman.nl[/size]
Gebruikers-avatar
PatrickC2
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 23 Jul 2006 20:36
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ook namens mij gefeliciteerd. Ennu, foto 1 is mooi hoor :D
Gebruikers-avatar
Paul79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2005 16:17
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

Van harte! Ik ga ook voor foto 1. Ziet er erg mooi uit. Ik mis alleen de druiven dat zegt denk ik meer dan alleen maar een takje!
FotoGraaf Van Bueren
Gebruikers-avatar
Tjitske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 228
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2005 19:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

wauw gaaf zeg! Ik mis alleen de rode wijn nog ;-)

Enn nog gefeliciteerd!
Maarja ... dat is heel persoonlijk natuurlijk!
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 | Canon EF 28-200/3.5-5.6 USM ø 72mm | Flashtrax XT 40GB |
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Tja, alles is al gezegd. Op zich een hele mooie foto maar een "haarlichtje" (reflectiescherpje om het geheel los te krijgen van de achtergrond had hem helemaal afgemaakt. Ook de opmering over het etiket ben ik het mee eens. Nu lijkt het een goedkope set Lidl eigen merk. Een mooi etiket bepaalt de sfeer in dit soort fotografie. Wat wel goed gelukt is is dat er geen storende reflectie zit in de flessen en dat ze clean uitgelicht zijn. Dat is erg lastig en dat heb je goed gedaan. Ook de details als het water op de bladeren (en het gebruik van vers uitziende bladeren) zijn uitstekend. Misschien met een heel klein reflectieschermpje nog even het donkere deel van de bladeren oplichten en de volgende keer eiken gebruiken. Vuren associeer je niet direct met wijn ;-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar