Onlangs werd ik gevraagd foto's van proselein te komen maken en ik wilde dat weleens proberen. Porselein reflecteert enorm en dat zou dus een probleem worden. daarnaast zijn de kleuren en decoraties veelal erg delicaat.
Ik ben langsgeweest en wil onderstaande foto's delen om aanwijzingen te krijgen. Dit zijn slechts een aantal foto's omdat ik zowel met een Nikon D70s als een Canon 300D foto's maak (dit zijn de Canon exemplaren).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=41747[/img]
Daglicht raam op het zuiden, s 1/20, f 4,5, ISO 100, focal length 33,0mm.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=41746[/img]
Daglicht raam op het zuiden, s 1/4, f 4,0, ISO 100, focal length 30,0mm.
Verder een stuk papier gebruikt om de ernstige reflecties van het raam achter mij tegen te houden. Verder denk ik de volgende keren (ja, ik mag terugkomen om de rest van de giga verzameling te fotograferen) een andere kleur achtergrond (grijs en donkerblauw), kleinere lensopening om meer DOF te krijgen, meer detail shots, lamp op de achtergrond om de objecten los te krijgen van de achtergrond (witbalans meten) en reflectie/transparantie scherm achter mij voor het raam c.q. lichtbron.
Commentaar welkom.
Rudolf
Porselein experiment
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Zelf ben ik niet zo goed in productfotografie maar een kleinere scherptediepte zou ik je niet aanraden. Op je eerste foto is de rand van het bovenste kopje al niet meer helemaal scherp. Ik zou het meer zoeken in een grotere afstand tot je achtergrond als je die niet duidelijk zichtbaar wilt hebben.
Martin
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
@ Martin. Beetje scheef gelezen? ;-)) Rudolf schrijft "kleinere lensopening om meer DOF te krijgen" en jij maakt daar van "een kleinere scherptediepte zou ik je niet aanraden". Da's het omgekeerde lijkt mij.
@ Rudolf
Productfotografie is lastig. De belangrijkste ingredienten zijn:
- een gelijke belichting voor de gehele serie
- controle over reflecties
- waarheidsgetrouwe kleurweergave
- sex appeal (producten moeten er 'lekker' uitzien
- verhoudingen (producten moeten aan elkaar gerelateerd kunnen worden dus niet met verschillenden brandpunten/afstanden werken)
Je kunt beste met een vaste opstelling werken. Dus achter/ondergrond niet verplaatsen. Camera op statief en niet meer verplaatsen. Vast brandpunt hanteren. Maak een merkje op de ondergrond om nieuwe producten op dezelfde plaats te kunnen zetten.
Maak de afstand tussen product en achtergrond groot genoeg zodat de achtergrond altijd onscherp kan zijn. Zonder in te boeten op scherpte van de producten.
Werk in een verduisterde omgeving. Daglicht is je vijand omdat het continu van kleur en sterkte veranderd. Met kunstlicht kun je alles perfect sturen. Ook de hardheid van je licht, schaduwen en reflecties zijn in een verduisterde ruimte beter te controleren.
Ik vind je voorbeelden erg somber. Persoonlijk zou ik dit onderwerp 'frisser' willen zien. Tegen een lichte of witte achtergrond.
Werk met een vaste witbalans. Maak eerste een opname van de lege achtergrond. Gebruik eventueel een grijskaart. Schiet alles in raw en gebruik de eerste opname om het witpunt (grijspunt) voor de gehele reeks vast te leggen.
Zo, ff genoeg cursus. Voor meer info krijg je een factuur;-))
Succes
Aad
@ Rudolf
Productfotografie is lastig. De belangrijkste ingredienten zijn:
- een gelijke belichting voor de gehele serie
- controle over reflecties
- waarheidsgetrouwe kleurweergave
- sex appeal (producten moeten er 'lekker' uitzien
- verhoudingen (producten moeten aan elkaar gerelateerd kunnen worden dus niet met verschillenden brandpunten/afstanden werken)
Je kunt beste met een vaste opstelling werken. Dus achter/ondergrond niet verplaatsen. Camera op statief en niet meer verplaatsen. Vast brandpunt hanteren. Maak een merkje op de ondergrond om nieuwe producten op dezelfde plaats te kunnen zetten.
Maak de afstand tussen product en achtergrond groot genoeg zodat de achtergrond altijd onscherp kan zijn. Zonder in te boeten op scherpte van de producten.
Werk in een verduisterde omgeving. Daglicht is je vijand omdat het continu van kleur en sterkte veranderd. Met kunstlicht kun je alles perfect sturen. Ook de hardheid van je licht, schaduwen en reflecties zijn in een verduisterde ruimte beter te controleren.
Ik vind je voorbeelden erg somber. Persoonlijk zou ik dit onderwerp 'frisser' willen zien. Tegen een lichte of witte achtergrond.
Werk met een vaste witbalans. Maak eerste een opname van de lege achtergrond. Gebruik eventueel een grijskaart. Schiet alles in raw en gebruik de eerste opname om het witpunt (grijspunt) voor de gehele reeks vast te leggen.
Zo, ff genoeg cursus. Voor meer info krijg je een factuur;-))
Succes
Aad
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 85
- GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 11:19
- WoonplaatsCOLON Amsterdam, Bijlmermeer
- CONTACTCOLON
Aad
Dit was slechts een probeersel en eerlijk gezegd ben ik al redelijk blij met het resultaat, weinig rare reflecties en de kleuren komen overeen.
De collectie is zo groot dat ik het tegen het einde wel door zal hebben. Ik wil de achtergrond inderdaad lichter hebben, iets van grijs fluweel oid.
Dat van die verduisterde ruimte en kunstlicht zal ik meenemen bij de volgende poging (Wanneer dat is weet ik nog niet).
Rudolf
Dit was slechts een probeersel en eerlijk gezegd ben ik al redelijk blij met het resultaat, weinig rare reflecties en de kleuren komen overeen.
De collectie is zo groot dat ik het tegen het einde wel door zal hebben. Ik wil de achtergrond inderdaad lichter hebben, iets van grijs fluweel oid.
Dat van die verduisterde ruimte en kunstlicht zal ik meenemen bij de volgende poging (Wanneer dat is weet ik nog niet).
Rudolf
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough". - Robert Capa
Ik had inhoudelijk nog niet zoveel over je voorbeelden geschreven maar gezien je reactie wil ik dat nog wel even doen.
Behalve bij foto 1 -in- het kopje zijn er idd weinig reflecties. Of de kleuren overeen komen met de werkelijkheid kan ik natuurlijk niet beoordelen. Wat ik wel kan zien, is dat het wit op de eerste foto een beetje blauw is en op de tweede foto een beetje geel. Ook de achtergrond is totaal anders. Eerst zwart en daarna gevlekt grijs.
Dat geeft bij bij niet de indruk dat de toegepaste instellingen consequent zijn.
Of dat erg is, weet ik natuurlijk niet. Dat ligt aan het doel waarvoor je de foto's neemt. Als het puur voor de hobby is, dan maakt het niets uit. Als het voor een catalogus, internet winkel of de verzekering is, dan wel.
En als het voor de hobby is, dan moet je er vooral veel plezier mee hebben.
vrg
Aad
Behalve bij foto 1 -in- het kopje zijn er idd weinig reflecties. Of de kleuren overeen komen met de werkelijkheid kan ik natuurlijk niet beoordelen. Wat ik wel kan zien, is dat het wit op de eerste foto een beetje blauw is en op de tweede foto een beetje geel. Ook de achtergrond is totaal anders. Eerst zwart en daarna gevlekt grijs.
Dat geeft bij bij niet de indruk dat de toegepaste instellingen consequent zijn.
Of dat erg is, weet ik natuurlijk niet. Dat ligt aan het doel waarvoor je de foto's neemt. Als het puur voor de hobby is, dan maakt het niets uit. Als het voor een catalogus, internet winkel of de verzekering is, dan wel.
En als het voor de hobby is, dan moet je er vooral veel plezier mee hebben.
vrg
Aad
Ik laat mensen altijd betalen voor mijn tips. Da`s dus nu 5 euro!Aad20D schreefCOLONGraag gedaan hoor, en gratis!flipya54 schreefCOLONGoeie tips Aad, heb ik ook wat aan...
Rugzak vol met apparatuur.....
Haha, wat was je tip dan?RiniB schreefCOLONIk laat mensen altijd betalen voor mijn tips. Da`s dus nu 5 euro! :wink:Aad20D schreefCOLONGraag gedaan hoor, en gratis!flipya54 schreefCOLONGoeie tips Aad, heb ik ook wat aan...
Dat je dat ook moet doenAad20D schreefCOLONHaha, wat was je tip dan?RiniB schreefCOLONIk laat mensen altijd betalen voor mijn tips. Da`s dus nu 5 euro!Aad20D schreefCOLON Graag gedaan hoor, en gratis!
P.S.: ik geloof dat er nogal wat melige mensen actief zijn vandaag.....
Rugzak vol met apparatuur.....
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 85
- GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 11:19
- WoonplaatsCOLON Amsterdam, Bijlmermeer
- CONTACTCOLON
Aad
De foto's zijn zeker niet voor de verzekering, die foto's zijn afgelopen jaar al gemaakt door Sotheby's en Christie's (haar nu voormalige werkgever) toen ze de hele verzameling wilden verkopen. Het leverde echter niet de aanschafprijs van een huis op omdat de collectie alleen in Nederland werd aangeboden, dus ging de grap niet door. Ze is nu danig gebrouileerd met haar voormalige werkgever vandaar dat ik de klus kreeg.
Ze willen er kaarten van laten drukken als weggevertjes en kleine persoonlijke attenties aan mensen die porselein op waarde weten te schatten. Hopelijk levert dit een goede rpijs op over enkele jaren.
Deze foto's waren op een regenachtige zondagmiddag gemaakt toen we er op bezoek waren. N.a.v. jouw en ander commentaar heb ik een hoop punten geleerd om op te letten in het vervolg. Ondermeer de witbalans goed instellen en de objecten los laten komen an de achtergrond (om maar wat te noemen) naast een grotere DOF en meer detail foto's.
Ik moet me even voorbereiden voor mijn laatste tentamen Engels en daarna is het vakantie en heb ik meer tijd voor deze collectie. Ik zal dan wellicht meer foto's kunnen laten zien (toestemming heb ik al van ze).
Groeten Rudolf
De foto's zijn zeker niet voor de verzekering, die foto's zijn afgelopen jaar al gemaakt door Sotheby's en Christie's (haar nu voormalige werkgever) toen ze de hele verzameling wilden verkopen. Het leverde echter niet de aanschafprijs van een huis op omdat de collectie alleen in Nederland werd aangeboden, dus ging de grap niet door. Ze is nu danig gebrouileerd met haar voormalige werkgever vandaar dat ik de klus kreeg.
Ze willen er kaarten van laten drukken als weggevertjes en kleine persoonlijke attenties aan mensen die porselein op waarde weten te schatten. Hopelijk levert dit een goede rpijs op over enkele jaren.
Deze foto's waren op een regenachtige zondagmiddag gemaakt toen we er op bezoek waren. N.a.v. jouw en ander commentaar heb ik een hoop punten geleerd om op te letten in het vervolg. Ondermeer de witbalans goed instellen en de objecten los laten komen an de achtergrond (om maar wat te noemen) naast een grotere DOF en meer detail foto's.
Ik moet me even voorbereiden voor mijn laatste tentamen Engels en daarna is het vakantie en heb ik meer tijd voor deze collectie. Ik zal dan wellicht meer foto's kunnen laten zien (toestemming heb ik al van ze).
Groeten Rudolf
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough". - Robert Capa
Ik wens je veel succes bij die klus. Mooie uitdaging. Ben benieuwd naar de resultaten tzt.Rudolf schreefCOLONAad
De foto's zijn zeker niet voor de verzekering, die foto's zijn afgelopen jaar al gemaakt door Sotheby's en Christie's (haar nu voormalige werkgever) toen ze de hele verzameling wilden verkopen. Het leverde echter niet de aanschafprijs van een huis op omdat de collectie alleen in Nederland werd aangeboden, dus ging de grap niet door. Ze is nu danig gebrouileerd met haar voormalige werkgever vandaar dat ik de klus kreeg.
Ze willen er kaarten van laten drukken als weggevertjes en kleine persoonlijke attenties aan mensen die porselein op waarde weten te schatten. Hopelijk levert dit een goede rpijs op over enkele jaren.
Deze foto's waren op een regenachtige zondagmiddag gemaakt toen we er op bezoek waren. N.a.v. jouw en ander commentaar heb ik een hoop punten geleerd om op te letten in het vervolg. Ondermeer de witbalans goed instellen en de objecten los laten komen an de achtergrond (om maar wat te noemen) naast een grotere DOF en meer detail foto's.
Ik moet me even voorbereiden voor mijn laatste tentamen Engels en daarna is het vakantie en heb ik meer tijd voor deze collectie. Ik zal dan wellicht meer foto's kunnen laten zien (toestemming heb ik al van ze).
Groeten Rudolf
vrg
Aad