Vanitas en roos

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De laatste maanden houd ik me redelijk wat bezig met stilleventjes.

Beetje begonnen aan begin dit jaar. Ik werd getipt op enkele schilderijen uit de Barok-periode. Schilderijen waar we mensen op stonden, maar ik vond ze wonderschoon.

Ik werd zo gegrepen dat ik me wat verder wilde verdiepen. En dat dus ook deed.
Kort voor mijn vakantie deze zomer was ik bij de boekenzaak. Ik wilde nog wat 'studiemateriaal' hebben voor op vakantie. Naast boeken over schilderijen met mensen stond er ook een boek over de Nederlandse stillevens uit de Gouden Eeuw. Het was mijn meest ingekeken boek op vakantie. Ik werd gegrepen door de achterliggende gedachtes, het oog voor detail, de verhalen eromheen.

Ik wilde ook wel stillevens maken. Enkele ideeën, die tot op heden nog uitgewerkt moeten worden hoor, ontsprongen in mijn hoofd.

Inmiddels heb ik, met deze erbij, er drie gemaakt. Ze staan alle drie hier op het forum.

Ik haal uit het maken van een stilleven twee dingen; lekker op mijn dooie gemak in de studio 'aanklooien' en ook wel voldoening als het af is.
Het streven is om alles zo puur en oprecht mogelijk te doen. Met huis-tuin-en-keukenmiddelen soms, maar altijd wel doordacht.

Grootste voorbeeld is hiervan wel de lichtbron. Je kunt alles los fotograferen en later bij elkaar photoshoppen. Zal een schitterend resultaat opleveren, maar staat in mijn beleving te ver weg bij de meesters van toen. Als je het op die manier doet, dan kom je waarschijnlijk wel dichterbij, maar het druist een beetje tegen mijzelf als fotograaf in. Ik vind dat het allemaal in één keer moet.
Hoewel het soms voor erg grote problemen zorgt.

Als je namelijk gaat kijken naar de oude schilderijen, dan zie je soms dat daar het een en ander niet klopt qua belichting. Iets wat met een enkele lamp en enkele belichting niet op te lossen is. Iets wat dus anders aangepakt zal moeten worden. Daar ligt voor mij de uitdaging als fotograaf dan ook weer.

Er is trouwens nog een derde reden waarom ik graag stillevens maak hoor. Ik kan alles zelf in de hand houden. Ik ben niet echt afhankelijk van anderen. Wanneer je met modellen werkt, dan is het toch meer teamsport. Ook leuk, maar het is ook wel eens makkelijk om naar je onderwerp te kijken, je schouders op te halen en naar huis te gaan. Doe je dat bij een model, dan zal ze erg pissig zijn als je een dag later weer binnen komt wandelen.

Ook in de voorbereiding ben ik niet geremd door andere zaken. Ik kan alles in mijn eigen brein laten ontstaan en het regelen op mijn eigen tempo, zonder deadline.

Zo, genoeg gezegd.
Althans, over waarom. Nu wat :D

Zoals ik eerder vertelde heb ik er inmiddels 3 gemaakt. Dit is de derde:

41741

Een, zoals ze dat vroeger noemden, Vanitas. Titel van het werk; Vanitas met roos
Joh, zo lekker makkelijk soms.

Bijna alles in het de foto heeft een betekenis. Vanitas-schilderijen gingen over de vergankelijkheid en betrekkelijkheid van het leven. Zo ook in deze foto dus.
Wat alles betekend, dat ga ik niet uitleggen. Dat is ook deels aan de kijker natuurlijk. Aan de andere kant merk ik dat ik er soms toch wel hele persoonlijke dingen in stop. Kan het allemaal wel een beetje toelichten, het gros van onderwerpen is namelijk erg voor de hand.

Ik wilde dus graag een vanitas-achtig iets. De schedel ligt hier gewoon in de kast (en als ik een andere wil, achter de studio is de begraafplaats)

De viool was alweer lastiger. Ik heb geen viool. Ik houd van muziek. Luisteren kan en doe ik graag, maar muziek maken is iets wat niet tot mijn talenten behoord. Ik zou een triangel nog vals kunnen laten klinken.

Maar ik wilde wel een viool in de foto, dus dat moest geregeld worden.
Oproepjes op onder andere Facebook leverde binnen 20 minuten al vijf mensen op. Ik denk dat ik uiteindelijk wel 10 violen kreeg aangeboden. Zelfs via via een vioolbouwer in Lelystad die misschien wel iets wilde betekenen. Erg mooi om aangeboden te krijgen.
Maar een vriendin in Waalwijk regelde bij haar ouders een viool uit 17-lang-geleden. En die paste eigenlijk perfect in het thema.

De roos werd gehaald bij de lokale bloemenier. Gewoon binnengelopen en moeilijk gaan staan kijken naar de bloemen. Beetje zoeken. Eigenlijk de kluit belazeren, want ik wist toch al dat ik een roos wilde hebben. Op de vraag of ze me konden helpen antwoorde ik dat ik één bloem zocht. Beetje uitgelegd waarvoor en dan denken ze vaak al met je mee. Achter uit de stapel kwam een roos die al grotendeels open was. Die verkopen ze natuurlijk niet meer, want mensen willen lang genieten van hun bloemen. Ik mocht hem dus ook zo meenemen. Nog een beetje ingekort om in het vaasje te passen.

De herfstblaadjes passen natuurlijk prima in het thema van Vergankelijkheid. Het is het einde van het leven als je het symbolisch bekijkt. De groeikracht van de bomen die in de zomer en lente zo opvalt is nu grotendeels verdwenen en alles kleurt schitterend rood en bruin buiten. Dus dit stukje herfstpracht kon er ook bij. Een kleine wandeling door Tilburg leverde een schat van bladeren op.
Niet dat ik alle mooie bladeren die ik tegenkwam meenam. Dat was maar bij één blad uiterst rechts. De andere bladen werden meer gekozen vanwege de grillige en verschrompelde vorm.

Het licht kwam, bijna gebruikelijk aan het worden, van links. Goed hoog en een vierkante van 70cm softbox op de flitser. De afstand was denk ik een meter of twee van het tafereel. Rechts van het geheel stond nog een reflectiescherm om wat meer licht op de viool te krijgen. Ik ben nog aan het vogelen hoe ik vrij eenvoudig, zonder allerlei ingewikkelde constructies van op maat gemaakte scrims en dergelijke, een mooi licht krijg op reflecterende objecten.

De achtergrond is dezelfde als bij mijn vorige stilleven. Ik moet op zoek naar nieuwe, maar dat komt over een maand pas weer. Geld groeit me ook niet op de rug.
Maar ik heb hem wel wat donkerder gemaakt. De vorige keer stond er een klein tweede lampje op de achtergrond, deze keer niet. Ook hing er een groot zwart doek boven de opstelling. Deze zorgde ervoor dat het licht niet tegen de achtergrond kwam. Behalve een beetje in de onderkant.

Het blijft voor mij nog een beetje oefenen. Ik zie er alweer dingetjes in die ik de volgende keer anders wil. Maar dat is ook het mooie dat aangeeft dat ik mezelf ontwikkel.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vind dit tot nu toe de mooiste! Als ik de foto zie hoor ik een viool " klaagliederen" spelen. Ook leuk dat je er uitleg bij geeft, dat is op zichzelf al leerzaam. En zeker in dit geval.
B.t.w. Zelf opgraven van schedels is streng verboden en af te raden ;-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Prachtige foto
Prachtig verhaal

Enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is het netjes gestreken strakke tafellaken...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Een Vanitas gaat over vergankelijkheid, de viool ligt niet bij een vanitas voor de "klaagliederen" maar gewoonlijk omdat muziek vervliegt, zoals alles in dit leven.

Waarom niet een paar dagen gewacht totdat de roos een klein beetje begon te verwelken? De roos in de kracht van zijn leven nu terwijl de rest van de vanitas allemaal aan het einde van de cyclus is. Misschien kun je voor de volgende keer ook eens nadenken over de verhouding jong, oud want afgezien van de roos is bijna alles dood: de bladeren en de schedel.

Het is geen stilleven, maar een van de meest inspirerende vanitas vind ik de Jonge man met schedel van Frans Hals - het contrast tussen de jongen die zijn hele leven voor zich heeft en de schedel die hij in zijn handen heeft is imho fascinerend. Als je 'm wilt zien, hier is een link: http://www.backtoclassics.com/gallery/f ... l-vanitas/

Edit: bijna vergeten te zeggen, maar het is een hele mooie plaat.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Mooie foto en toelichting/verhaal.

De foto's die op mij ooit de meeste indruk hebben gemaakt zijn echter wel die foto's die hun eigen verhaal vertellen.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de commentaren zover.
Wel grappig om te zien dat er dingen vragen opwerpen.

@Wibo53.
Schedels zal ik niet opgraven hoor. De doden op het kerkhof erachter mogen daar rustig blijven liggen. Maar het bezit van een menselijke schedel is ook niet helemaal 100% legaal (onder bepaalde omstandigheden wel, maar ik denk niet dat ik er mee weg kom) vandaar dus deze nepschedel. Wel laten spuiten door een airbrusher, want anders was ie te wit

@DavevdrH
Het tafellaken is niet gestreken. Het doek was gewoon netjes opgevouwen. Zoals het hoort wanneer je het niet gebruikt :D
Dat ene vouwtje had ik er nog wel uit kunnen strijken, een strijkbout en plank is voorradig in de studio, maar heb het bewust niet gedaan

@addy101
De roos is niet verwelkt. Klopt. En is heel bewust. Ik wilde niet alles in de vergankelijkheid storten, maar juist ook nog één ding laten leven. Zie het als een knipoog naar de herfst. Alle andere onderwerpen verwijzen naar het tijdige, maar net als ieder jaar komt er na de herft en de winter weer een lente. Uiteindelijk komt er weer nieuw leven

@Miccie
Thanks
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Leuke poging Jeroen!

Qua kompositie vind ik 'm nog niet evenwichtig; de nadruk ligt voor mijn gevoel te veel op rechts en persoonlijk erger ik me aan de liggende positie van de schedel :) Die zou voor mij rechtop mogen staan!

De stof van het tafelkleed lijkt me een beetje erg synthetisch?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ook voor mij tot nu toe de mooiste.
Prima sfeerbeeld, zeker sotf tot nadenken oproepend

Heb alleen wat kleine vraagtekens met de compositie.
Niet in de zin van fout, maar meer in ik zou het anders proberen.
Het uiteinde van de hals en stok vallen nu een beetje weg in de hoek.
Vraag me af hoe het beeld zou zijn als je die meer diagoneel naar linksboven had laten lopen en de strijstok gekruisd bovenlangs over de hals had laten lopen ipv onderdoor,en dan de vaas tussen beide in. Of het beter zou zijn weet ik niet hoor, maar da tis wat ik zou proberen.
(Edit; iemand was me net voor met opmerking over de beeldvulling, maar laat het toch staan)

Maar respect voor de creativiteit en tijd die je hierin steekt.
Ik begrijp helemaal met wat je bedoeld met de luxe om op je gemak bezig te zijn met de uitvoering.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het tafelkleed is zeker niet synthetisch. Misschien komt het door het kleine formaat niet helemaal over. Maar bij het zoeken en kopen van doeken en stoffen kijk ik juist naar het materiaalsoort en de structuur ervan. In dit geval gewoon katoen.

Over de compositie. D'r kunnen zo vele meningen zijn, het blijft allemaal persoonlijk. Zo kun je het inderdaad zelf anders doen. Maar ik maak keuzes op basis van wat ik zie, waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Ik denk wel degelijk na over mijn keuzes en kan daar soms best dagen mee bezig zijn voordat ik het uit ga voeren.

Soms zijn de keuzes tegendraads. Ook in dit geval. In de meeste vanitasschilderijen zul je een viool snel andersom zien liggen. Ik koos daar niet voor. Nu is in mijn ogen de hals van de viool leidend naar de rechterkant van de compositie. Draai je de viool om, dan begin je meteen met de viool. En ik wilde dat niet. Rechts zit het vanitas in de foto, links het contrast daarvan dmv de roos.

De strijkstok was lang, te lang om helemaal op de foto te kunnen. Heb er wel naar gekeken of er een mogelijkheid was, maar ik vond niets wat me happy maakte. Kruislings over de viool werd te dominant. De strijkstok is misschien wel nodig voor het verhaal, maar niet te opvallend. Dat ie niet helemaal op het beeld staat, daar lig ik echt niet van wakker. Dat staat het rechterblaadje ook niet en de tafel evenmin.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

De stof lijkt erg op een synthetische stof die jaren geleden veel gebruikt werd; voor katoen is de (imitatie-)grilligheid van de draad niet 'eigen'; dat past meer bij linnen, maar in het geval van echte linnen is het verloop van de draaddiktes willekeuriger :)

Misschien hoeft de strijkstok er gewoon helemaal niet bij?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Jawel, de strijkstok hoort er wel bij. Het versterkt het feit dat muziek eindig is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Zo kan iedereen zo zijn gedachten en voorkeuren hebben. Bij dit soort zaken is wat de maker voor ogen heeft belangrijk. Net als met andere kunst mag je als toeschouwer wel proberen de verbeelding van de maker te doorgronden, maar die niet veranderen.
Je kunt er een eigen interpretatie aan geven, maar het beeld is zoals het is.
Toch is een forum als dit geen kunstgalerie of museum.
Hier zijn we gewend om open een eerlijk met elkaar van gedachten te wisselen over de techniek, over kleur, over licht en over compositie.
Zoals regelmatig blijkt, zijn er soms aanmerkelijke verschillen over de beoordeling daarvan.
Van hoe anderen naar iets kijken, kun je ook heel veel leren. Ook nodigt het wel uit om zelf te gaan experimenteren.
Juist daarom vind ik dit soort topics zo interessant.

Jeroen zet hier een mooi beeld neer. Vooral het licht is prachtig gedoseerd, net als de kleur.
Omdat hij er een uitleg bij heeft gegeven, weet ik meer over wat hij voor ogen heeft gehad.
Vergankelijkheid (schedel) en een vleugje nieuw leven (roos). De viool symboliseert voor mij een overgang, het instrument zelf is vergankelijk al duurt het vergaan veel langer dan dat van een bloem of mensenleven, maar klank, muziek vergaat nooit. Muziek is energie, net als de energie die het heelal samenhoudt. Materie vergaat, verandert van vorm.
Hoe zou ik met het beeld van Jeroen als basis mijn interpretatie aan het voorgaande geven.
Twee zaken vallen mij (teveel) op, namelijk de lege hoek links boven en het lichte tafelkleed.
Misschien dat ik vanuit die hoek een licht zou laten komen dat op de roos valt.
Het tafelkleed vind ik te sterk contrasteren met de rest van de attributen. Iets donkerder maakt het wat meer in balans. En die vouw zou ik er ook uitgestreken hebben.
De strijkstok hoort bij de viool. De één kan niet zonder de ander. Toch zou ik voor dit beeld de strijkstok omgedraaid hebben. De punt daarvan is iets rustiger dan het handvat dat nu als het ware geplakt lijkt aan de krul met stemknoppen.
Tot slot zou ik de bladeren bij de viool omgewisseld hebben, namelijk het lichtere blad dichter bij de viool en de donkere op iets meer afstand. Nu vallen deze wat weg tegen de kleur van het hout van de viool.
Daarmee is het dan mijn werk geworden en niet meer de verbeelding van Jeroen. :oops:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor je uiteenzetting Gerard, het stipt denk ik wel aan hoe persoonlijk het allemaal is.

Het kleed is een foutje in de bewerking. Ik heb het wel degelijk iets teruggedraaid, want ik vond het ook te licht. De foto bestaat uit 19 lagen (1 foto en de rest zijn aanpassing waar het gaat om bijvoorbeeld contrasten en belichtingen) Helaas ben ik bij het flattenen vergeten te checken of alle aanpassingen ook daadwerkelijk aanstonden. De groep van het kleedje stond aan, de aanpassingen daarin niet. Ik kwam hier pas later achter. Ik kan dan wel de foto vervangen, maar dat zou sommige commentaren te niet doen. Kwestie van leven met de foutjes zeg maar.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar