mijn eerste test met druppels

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Ik heb al veel filmpjes zitten bekijken over druppelfotografie, en vond dit wel graaf.
nu heb ik dit zelf eens zitten proberen maar dat is dus niet gemakkelijk :D

ik heb hier een paar testjes

dit zijn de instellingen
sluitertijd 1/125 , F5.6 , iso 400

nr1:
Afbeelding

nr2:
Afbeelding

nr3:
Afbeelding

nr4:
Afbeelding

nr5:
Afbeelding

nr6:
Afbeelding

nr7:
Afbeelding

graag jullie mening, dit is wel de eerste keer dat ik dit doe.

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ben hier zelf ook heel veel mee bezig geweest de laatste tijd, het is erg leuk om te doen, maar kost nog best wat oefening voor je het lekker onder de knie hebt. (Heb de mijne hier niet staan, alleen de eerste paar die ik had gemaakt, maar die waren nog lang niet goed genoeg geworden, moet nog een keer een update plaatsen van de resultaten, ben er 2 weken regelmatig tussendoor even mee aan het spelen en oefenen geweest en nu wel echt lekker onder de knie. Nu tijd voor het echt creatieve foto's maken dus.)

Als ik naar je foto's kijk heb ik het idee dat de meesten nog echt scherpte missen. Je hebt je diafragma nog redelijk ver open staan, ik zou die echt wat verder dicht doen om de hele druppels echt mooi scherp op de foto te krijgen. Ik kreeg zelf de mooiste resultaten met F11 ongeveer. En had ook een kortere sluitertijd gebruikt 1/200 (kortste tijd mogelijk voor m;n flitsersynchronisatie). Hoewel de flits natuurlijk je druppel bevriest, dus ik weet niet on hoeverre dit een probleem zou zijn.

Zelf vind ik de druppels veel mooier uitkomen als je ze meer van voren fotografeert, je hebt ze nu behoorlijk recht van boven, waardoor veel van de details wegvallen en je een vlakker beeld krijgt. Als je het grotendeeld van voren doet (iets schuin erop van boven) komt de druppel veel meer los van de achtergrond en vond ik de resultaten zelf echt veel mooier worden, geeft een veel spannender effect ook.

Wel al een mooie start, veel succes en plezier met verder ermee "spelen"!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Alvast een kleurrijke poging.

Met een lager standpunt komen de druppels er beter uit.

Om de druppels scherp te krijgen:

Als je weet waar de druppel terecht komt, kun je eerst mbv bv. een potlood op die positie de camera manueel scherpstellen op het potlood. Zo weet je zeker dat dat punt scherp is, de rest is dan tijdig afdrukken.


Succes
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

bedankt voor jullie reactie,
ja het is veel oefenen, op filmpjes ziet het er allemaal simpel uit :D maar dit echt niet zo.
ik zal de volgende foto's eens mijn diafragma meer sluiten en een kortere sluitertijd.
bedankt alvast voor de tips.
grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar