Achtergrond verwijderen productfoto's

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ik ben hier nieuw dus neem me niet kwalijk als ik wellicht een vraag stel die al vaker aan de orde is geweest :wink:

Ik heb een webshop in handpoppen en maak de foto's zelf. Die zijn niet van professionele kwaliteit maar worden wel steeds beter. Ik fotografeer mijn poppen tegen een witte achtergrond en ze staan op een witte tafel. Omdat ze niet op zichzelf kunnen staan en er altijd wat hulpstukken nodig zijn om ze in bepaalde houdingen te zetten moeten alle foto's bewerkt worden, d.wz. de achtergrond wordt weggehaald. Omdat er nogal wat harige exemplaren tussen zitten is dit een behoorlijke klus en ben ik eigenlijk nooit helemaal tevreden over de haren. Een voorbeeld:

Afbeelding

Tot nu toe heb ik altijd de hele achtergrond verwijderd omdat ik de achtergrond nooit helemaal egaal wit krijg. Ik weet ook niet of dat mijn streven moet zijn omdat de pop beter overkomt met de AWB dan met een ingestelde witbalans. Op zich vind ik het verwijderen van de achtergrond geen heel groot probleem maar die haren.......dat blijft toch wel veel werk. Is er een andere manier dan het verwijderen van die hele achtergrond om de haren meer intact te houden en dus natuurlijker over te laten komen?
Gebruikers-avatar
valkenburg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 607
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Rosmalen
CONTACTCOLON

Hallo Sjuulleke,

Heb je ook een voorbeeld van een onbewerkte foto??

Gr. Leo
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ja, dit is de foto met achtergrond
Afbeelding
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

Om een onderwerp met haren mooi te isoleren van een witte achtergrond is kinderlijk eenvoudig in Photoshop. Dat doe je door gebruik te maken van een of twee alpha channels. Bij bovenstaand voorbeeld van de pop is de achtergrond niet zozeer wit als oranje-achtig, net als het haar en dat maakt het wat lastiger omdat er dan in feite te weinig contrast mogelijk is. Lastig is ook de vrij sterke schaduw langs de pop.

Maar het principe is als volgt: selecteer de twee alpha channels die qua kontrast het meest uit elkaar liggen en maak daar een nieuw alpha channel van. Dat doe je door in het Image Menu te klikken op Calculations. Als blijkt dat b.v. in een foto Rood en Blauw het meest contrasteren, kies dan Rood als Source 1 en Blauw als Source 2, zet ze allebei op 'merged', klik 'invert' bij beide channels aan zodat het alpha channel wordt omgekeerd (het subject dient wit te zijn, de achtergrond zwart) en verander de blending mode in Screen (of een andere mode die het kontrast van het nieuwe alpha channel versterkt). Klik dan op ok. Je hebt nu een nieuw alpha channel gemaakt dat als basis van een mask kan dienen.

Maar als je alleen maar een mask voor de haren nodig hebt zou je al genoeg hebben aan één alpha channel. Kies dan simpelweg het channel dat het meeste contrast laat zien. Bij bovenstaande pop is dat het blauwe channel omdat blauw de complementaire kleur van oranje is.

Of je nu met één channel uitkomt, of er twee moet combineren, meestal moet je het contrast tussen je subject en de achtergrond nog verder versterken, zodanig dat het subject helemaal wit is en de achtergrond helemaal zwart. Dat kun je het beste doen met levels, waarbij je de witten witter maakt en de zwarten zwarter waarbij je de sliders niet te ver moet opschuiven omdat dan de randen gaan vervormen. De rest kun je dan inverven gewoon door de kwast te gebruiken, of de Dodge tool waarbij je dan de Range op Highlights zet zodat de zwarten niet worden aangetast.
Als je het goed doet heb je een redelijk perfect mask, zelfs voor haren.

Ik heb even snel je voorbeeldfoto genomen en door Photoshop gehaald. Een quick and dirty edit hoor en het ging me vooral om de haren, (de rest heb ik even snel-snel gedaan) maar die zien er nu al een stuk beter uit dan in de eerste foto. Als je zorgt dat je achtergrond echt wit is, wordt het nog veel mooier omdat dan ook de allerfijnste haartjes worden meegenomen in de mask.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Dit ziet er veel beter uit! Je hebt dit dus met photoshop cs gedaan, weet je of dit ook kan met photoshop Elements of kan ik toch beter overgaan tot het aanschaffen van photoshop?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik denk dat je met erg weinig middelen je foto al stukken beter kan krijgen. Met een A2-tje en een een sterke lamp kun je de harde schaduwen weg krijgen en een mooiere achtergrond. Als je de poppen dan ook nog eens op een niet-reflecterende duidelijk zichtbare standaard zet kun je die later met gemak weg Photoshoppen, ook met elements.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

Of deze techniek ook in Elements mogelijk is weet ik niet, omdat ik dat programma niet ken. Maar om alleen voor die haren Photoshop aan te schaffen? Ik geloof dat de goedkoopste versie zo'n 1000 euro kost, da's niet niks...

De suggesties van bobvanduin zijn erg verstandig en stukken goedkoper. Ik zou dat eerst gaan uitproberen.
Of misschien kun je eens kijken naar De Gimp, dat is Open Source en dus gratis.
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ok, ik ga eens aan de slag met het verbeteren van de achtergrond zodat die witter wordt. De pop is nl. wel voor een witte achtergrond gefotografeerd maar misschien staat ie te dicht bij die achtergrond waardoor het teveel de kleur van de pop over gaat nemen. Zal eens kijken wat meer afstand gaat doen. De pop staat overigens wel op een standaard, die is alleen in de kleding van de pop verwerkt.

Ik vind de aanschaf van Photoshop niet echt een optie, het programma is veel te duur voor dat wat ik er mee wil doen dus als ik het op een andere manier op kan lossen dan kies ik daar voor.

Dank je wel voor je tips en ik kom nog terug met nieuwe resultaten (verbetering hoop ik)
levdr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 22:56

Sjuulleke schreefCOLONOk, ik ga eens aan de slag met het verbeteren van de achtergrond zodat die witter wordt. De pop is nl. wel voor een witte achtergrond gefotografeerd maar misschien staat ie te dicht bij die achtergrond waardoor het teveel de kleur van de pop over gaat nemen. Zal eens kijken wat meer afstand gaat doen. De pop staat overigens wel op een standaard, die is alleen in de kleding van de pop verwerkt.
Met de juiste belichting moet je die achtergrond mooi wit kunnen houden zonder dat de kleuren gaan 'lekken' zeg maar, maar daar moeten anderen mee helpen omdat ik alleen met natuurlijk licht werk en daar geen verstand van heb. :)
Veel succes in elk geval.

Overigens, mooie poppen!!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De pop moet inderdaad meer afstand krijgen van de achtergrond en de achtergrond moet je meer belichten dan de pop.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ja, de poppen zijn hartstikke mooi, nu de foto's nog :D

Nieuwe foto, zelfde pop:
Afbeelding

Wat heb ik veranderd?
- de tafel waar de pop op staat is een halve meter van de achtergrond geplaatst
- tussen de tafel en de achtergrond heb ik 2 lampen geplaatst
- grote lamp schuin voor de pop links die ook een stuk achtergrond belicht
- lamp aan rechterkant voor wat extra zijlicht op de pop
- met grijskaart andere witbalans ingesteld
- geen flits gebruikt

Ik vind dit al een grote verbetering. Met de lampen die ik heb lukt het niet om de achtergrond helemaal egaal te belichten en daarbij ook de pop nog een beetje voordelig uit te laten komen. Wat vinden jullie?
Gebruikers-avatar
jeroendb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 12:02
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Dit is al een hele verbetering!
Groet, Jeroen
---------------------
Canon 600D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM+zonnekap, Speedlight 430 EX II, (Be)draad(loos) afstandbediening, Pola filter, beginners statief...
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik vind het echt niet slecht. Je product is goed zichtbaar en oogt prettiger dan met een egale achtergrond vind ik.
Dus wat mij betreft webwinkel waardig :-)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Dit is zeker verkoopbaar! Als je de volgende keer zorgt dat de standaard zo min mogenlijk van de pop raakt is het erg makkelijk wegshoppen. in dit geval als de pop (op de foto) iets naar links had bewogen gehad, had je enkel bij de jurk hoeven te selecteren enzo. Dus tijdens het fotograferen al daar op letten.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Ik heb met dezelfde instellingen een foto van een andere pop gemaakt en dan ziet de achtergrond er weer anders uit:

Afbeelding

De foto op zich zou dus wel geschikt zijn voor de webshop maar dan moeten de achtergronden wel dezelfde kleur hebben want anders ziet het er op een overzichtspagina met veel verschillende poppen heel onrustig uit, maar misschien moet ik het daarbij meer gaan zoeken in het vervangen van kleuren omdat de haren onbewerkt toch wel het mooist zijn.

Bij deze foto heb ik ook iets meer gelet op die standaard Bob want ik ben het met je eens dat je dat beter tijdens het fotograferen allemaal al weg kunt werken.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Je kan je achtergrond best wit krijgen maar dan moet je de achtergrond inflitsen (met 1,5 stop meer kracht dan de belichting van je hoofdobject). Dan krijg je elke muur wit.
Wat je ook kan doen is buiten de boel op de foto zetten. Ik gebruik maar dit soort productfoto's dan vaak witte meubelpanelen. Buiten is het licht gelijkmatiger als je de boel goed neer zet.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Je kan je achtergrond best wit krijgen maar dan moet je de achtergrond inflitsen (met 1,5 stop meer kracht dan de belichting van je hoofdobject). Dan krijg je elke muur wit.
Met inflitsen bedoel je met een studioflitser of kan dat ook met een externe flitser (heb de speedlite 430 ex II), met flitsen ben ik heel onbekend dus als je een beetje zou willen helpen met een eventuele opstelling dan ben ik heel erg blij :D

Ik heb ook even naar de lampen gekeken en een tekeningetje gemaakt van de huidige opstelling:
Afbeelding
ik heb een set met daarin 4 x 55W die per 2 lampen in te stellen is, een lamp met een max. van 90W en nog twee losse lampen (die ik nu voor de achtergrond heb gebruikt) van 40W, allemaal continuelicht, allemaal 5000 -5500K. Maakt het uit dat het verschillende wattages zijn m.b.t. de achtergrond of heb ik voor de achtergrond toch lampen van een hoger wattage nodig? Het makkelijkst zou het natuurlijk zijn als de achtergrond gewoon fijn wit is op alle foto's want dan valt het verhaal 'haar bewerken' grotendeels weg en dat zou wel zo handig zijn.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

of als je het wilt laten doen: mrclipping.com
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

:-) helaas, met gloeilampjes gaat dat niet echt lukken.
Een flitser heeft meer kracht en is nog eens instelbaar.
Misschien toch eens overwegen een klein flitssetje aan te schaffen.

Als je dan toch rommelt met deze lampen, wissel dan eerst de sterke eens om en zet die op de achtergrond. Een achtergrond licht maken doe je met meer power dan je hoofdlichten.

En probeer de wet van het licht te gebruiken. Afstand tot het onderwerp verkleinen maakt dat de kracht van het licht op het object toeneemt. Beetje spelen met de afatanden. En gebruik gericht licht...spotlicht.. Is meer gebundeld en dus krachtiger.
Laatst gewijzigd door 1 op veldje63, in totaal 21 keer gewijzigd.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Nee nee, zijn geen gloeilampen, zijn spaarlampen, ik heb lampen van FalconEyes, ik weet het.... niet de allerbeste maar vervangen voor duurdere kan altijd nog. 40W staat voor 200W en 55W voor 275W maar misschien toch nog te weinig. Hoeveel watt zou jij minimaal gebruiken voor de achtergrond?

Ik heb ook even op inflitsen gegoogled en ben met wat ik daar tegen kwam aan de slag gegaan, daar is dit uitgerold:
AfbeeldingAfbeelding

Als ik dat tegenover de foto van vanmorgen zet dan heb ik vandaag toch wel wat vooruitgang geboekt :wink: Bij de donkere pop is de achtergrond best wel goed zo, bij de blanke pop zou ik toch nog iets lichter willen. Zou een flitssetje dit op kunnen lossen? En zo ja, naar wat voor een flitssetje moet ik dan gaan zoeken?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar