Macro scherp stellen.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
richard.k
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2011 21:53
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hallo .
Ik zie hier de mooiste platen voorbij komen.
Nu heb ik me onlangs ook een macro lens gekocht maar ik heb veel moeite met het fotograferen van insekten.
Het scherpstellen gaat dan niet naar wens, scherp op het verkeerde punt.
Ik heb het scherpstellen dan op AF staan, en dan met 1 punt.
Als ik op statief fotografeer (planten) is het geen punt, dan zet ik hem op liveview en dan kan ik hem precies scherp stellen waar ik wil.
Maar met insekten gaat dat niet, dan kost dat veel te veel tijd.
Hoe doen jullie dat.
Mvg Richard
Canon 7D
Canon 24-105 is usm L
Canon 100mm 2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb geen macro objectief maar misschien heb je hier iets aan.
Zo doe ik het met de ringenset en 70-300 of 50mm
MF > Focus naar uiterste stand rechts draaien. Vervolgens stel ik scherp door aan de zoom te draaien.
Probeer maar eens. Het klinkt omslachtig maar is verbluffend snel bij die kleine beestjes.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Ik stel met macro scherp door naar voren of achteren te bewegen met mn lens.... dus ik gebruik nooit de AF.
Overigens is dit een topic om foto's te tonen... :wink:
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Zet hem maar gerust op MF en focus door je lichaam te bewegen. Begin ook niet met insecten, dat is heel veel oefenen! Later kun je voor insecten kijken of je AF in AI-servo mode met alle focuspunten aan prettig vindt werken. Veel succes!

Overigens is showcase niet de plek om dit soort vragen te stellen, maar een mod zal je topic wel even goed zetten denk ik
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Vroeg uit de veren helpt ook.
Omdat het dan kouder is, bewegen insekten minder snel of zelfs niet (insekten zijn koudbloedig)

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Inderdaad, je in het gedrag van de beestjes verdiepen is ook heel belangrijk. Bij 30 graden achter een blauwtje aan gaan hollen levert alleen leuke beelden op voor anderen :).
Insecten zijn, als het 's ochtends nog koud is, langzaam. Vaak zitten ze op te warmen in het eerste zonnetje.
Libellen komen vaak op dezelfde plek terug. Zie je er eentje wegvliegen, ga er dan niet achteraan hollen, maar wacht stil tot hij weer op hetzelfde plekje gaat zitten.
Gebruikers-avatar
richard.k
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2011 21:53
WoonplaatsCOLON Gelderland

Bedankt voor de snelle reaktie.
Het is ook niet dat ik er achteraan moet rennen maar ik kreeg het niet scherp op het kopje van de libelle.
En sorry, ik wist niet dat ik die vraag hier niet mocht stellen.
Ik zal met deze informatie eens aan de slag gaan.
Mvg Richard
Canon 7D
Canon 24-105 is usm L
Canon 100mm 2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

plus adem inhouden, klinkt gek, maar door te ademen verandert je punt ook, scherptepunt is zo miniem dat elke beweging funest is, dus adem in, klik, adem uit.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Extra300
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2010 18:15
WoonplaatsCOLON Wateringen
CONTACTCOLON

Richard,

Ik heb hetzelfde gehad. Bovenstaande tip van ademinhouden ben ik dus ook achter gekomen en het helpt echt! :-) Wat bij mij erg goed werkt is om je diafragma van 2,8 te vermijden. Ik zet de camera op de M-stand en zet het diafragma op bijvoorbeeld 8 (als het licht genoeg is).
Je kans dat het scherper wordt is een stuk groter geworden. Toevallig ben ik ook met een libelle bezig geweest en lukte het eindelijk uit de hand.... (de mislukte exemplaren heb ik er maar niet bij gezet....)
http://degroot.dyndns.org/jalbum/2011/M ... _2292.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Je ziet hier dat ook bij een diafragma dat een grotere scherpte geeft het alsnog op sommig plekjes onscherp wordt. De achtergrond wordt echter wel minder mooi als deze op op 11 of hoger wordt gezet.
450D | EF-S 18-55 IS | EF-S 55-250IS | EF 100 F2,8 macro USM | Metz 48 AF-1
http://degroot.dyndns.org
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Gewoon tussen 2,8-5,6 , av en lens op manuel.What You See Is What You Get,adem inhouden en knallen

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
Tijntjesmile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2011 10:59
WoonplaatsCOLON Kornhorn

Mag ik hier zijdeling ook nog een vraagje stellen? (als de ts het goed vind?)
Wat is het verschil tussen de scherptediepte van een macro lens en een lens met tussenringen.
Met mijn 70-200 met tussenringen kan ik maximaal op F32 maar +/- 1 cm scherp in beeld krijgen, is dit anders bij een macrolens? ook is mijn afstand tot het object maar 30cm. Is dit bij een macrolens anders?

Hieronder een klein voorbeeldje op F32, afstand tot onderwerp 30cm. 70-200+tussenring 40mm.
17096
Groet, Martijn
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je scherpte is beter met een macrolens, verloop is iets zachter en beter, op diafragma 22 zou je bijna de gehele bij scherp kunnen krijgen om maar een voorbeeld te noemen, echter de afstand blijft gelijk, ook met een macrolens moet je soms de frontlens in de snufferte van een bij duwen, alleen bij de wat langere brandpuntsafstanden zoals bij een 150 of 180 mm wordt het iets beter en kun je rond de 50 cm gaan zitten.

Maar bij Macro is het vooral noodzaak om je positie goed te bepalen, wil je net zoals bovenstaande foto de hele bij scherp dan kun je haar beter vanaf de zijkant fotograferen en niet schuin van voor.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Tijntjesmile schreefCOLONWat is het verschil tussen de scherptediepte van een macro lens en een lens met tussenringen. Met mijn 70-200 met tussenringen kan ik maximaal op F32 maar +/- 1 cm scherp in beeld krijgen, is dit anders bij een macrolens?
Nee. De scherptediepte is alleen afhankelijk van de gebruikte aperture (f-getal) en de vergroting. Zie voor een diepgaande uitleg: http://toothwalker.org/optics/dof.html#macro" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicodejong
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2007 13:26
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

zorg dat het gedeelte wat je scherp wil recht tegenover je sensor ligt en niet schuin van één kant komt dat zal al helpen om een bij of iets dergelijks geheel scherp te krijgen
http://www.flickr.com/photos/nicodejong/
Gebruikers-avatar
Tijntjesmile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 286
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2011 10:59
WoonplaatsCOLON Kornhorn

Ahaaa.... bedankt voor de reacties! het is mij duidelijk:)
Groet, Martijn
yvonnepuntnl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 14:28
CONTACTCOLON

Natuurfreak schreefCOLONIk stel met macro scherp door naar voren of achteren te bewegen met mn lens.... dus ik gebruik nooit de AF.
Zo doe ik het ook, en ik druk de ontspanknop dan vaak ook iets langer in, zodat ik 3 foto's achter elkaar maak. Meestal is 1 van die 3 wel goed scherp :)
Paardenfotograaf en journalist
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Laat ik dan geen macrofotograaf zijn, maar mijn gezonde verstand zegt: Bij zeer dichtbij (zeer geringe scherpte/diepte!) scherpstellen, beter het diafragma ietsje te ver afgeknepen dan te weinig. De scherpte/diepte is namelijk vaak behoorlijk gering bij dichtbij scherpstellen...

Naar mijn mening, zijn te grote diafragma openings funest voor het juiste scherpte/diepte gebied. Met een te grote diafragma opening verschuift het scherpte gebied al vliegensvlug. Daarom, lijkt mij het diafragma genoeg afknijpen op de juiste plek. Diafragma's van f16 of zelfs f22 zijn volgens mij helemaal niet ongewoon bij macrofotografie...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

hangt puur ervan af wat je wil bereiken qua beeld, ik maak zelden een Macrofoto met een diafragma van 8.0 of groter, vaak zelfs op 4.0 of op 5.6. Dit is vaak persoonlijke voorkeur voor wat voor soort foto je wil bereiken, ik hou ervan om een "foto" te maken en niet zozeer een registratie van een insect of bloem of dergelijk, met kleine diafragma's bereik je welliswaar meer scherptediepte in je foto, maar vaak krijg je daardoor erg onrustige achtergronden, ik probeer altijd meer naar de hoek van het insect te kijken, bv een libel niet van voor, maar meer vanaf de zijkant zodat ik met wat grotere openingen toch redelijk wat scherpte kan krijgen, maar tevens ervoor zorgdraagt dat de achtergrond mooi geisoleerd wordt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Scherptediepte heeft te maken met diafragma. Hoe de achtergrond(on) scherpte eruit ziet heeft te maken met diafragma en ook met gekozen brandpuntafstand.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

annoh,

Klopt. :wink:

Bijvoorbeeld een telelens, zeg maar 200mm, heeft een kleinere scherpte/diepte dan een groothoeklens.

En de vorm van het diafragma draagt bij, hoe mooi de scherpte/diepte wordt.

Closeshooter,

Uiteraard, zal het er inderdaad ook vanaf hangen welk resultaat je wilt behalen. Echter, lijkt mij wanneer je twijfelt, dat je dan beter je diafragma iets teveel kunt afknijpen dan te weinig.

Wel vind ik, dat wanneer je zeker weet dat je het bijvoorbeeld met f8 redt, dat je dan niet onnodig verder gaat afknijpen dan nodig; met in het achterhoofd: kans op diffractie bij heel erg afknijpen van het diafragma.

Wat mij wel (gebruik o.a. een macrolens voor portretfotografie) opvalt, is dat een macrolens zoals de Canon 100mm f/2.8 L behoorlijk bestand is tegen behoorlijk afknijpen van het diafragma. Bij f16 is de diffractie nog zeer goed te doen... Bij f11 helemaal geen last.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar