Postduif fotograferen als portret

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dre_Meuffels
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
WoonplaatsCOLON Holtum
CONTACTCOLON

Hoe zou je zoiets aan kunnen pakken?

Een fotovriendin heeft dit gedaan maar is er niet tevreden over, zij deet dit als volg:
Zij heeft een witte houten box van 1M3
Daarin boven van achteren een TL lamp van 8w
Camera (KODAK) op statief ISO 400 1/60 f5,6 (beste resultaat volgens haar)
Over dit alles een wit laken, anders vliegt de duif weg
Aan de voorzijde schuin 2 bouwlampen van 200w
Als de duif nu de goede positie heeft (beetje helpen met een stokje) dan klik.
De duif wordt dan geselecteerd en geplakt op witte achtergrond

Resultaat:
Kleur balans niet goed en met geel achtige vlekken
Niet mooi scherp
Veel ruis
Dit is ook niet mooi te krijgen in CS

Mijn voorstel:
Mijn camera 5D MarkII in RAW
Alle lampen weg
2 studio flitsers
Belichting en kleurbalans meten met grijskaart

Mijn vraag, heb jij een ander/beter voorstel om een duif te fotograferen als portret?
Dré
Gebruikers-avatar
Skraph
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2008 15:30
CONTACTCOLON

Ik heb geen vertsand van duiven fotograferen, maar ik zie wel dat het gebruik vanTL-licht in combinatie met bouwlampen een kleurbalans-probleem oplevert. Om de kleurbalans goed te rkijgen, kun je het het best bij 1 soort licht houden.
'To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer.' – Ansel Adams

Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Zo ie zo vind ik een hok van 33x33x10cm wel erg klein en vooral laag overkomen voor een beestje van een cm of 15 lang. Welligt eens proberen met een hok wat ongeveer 100x100x50cm.
Daarbij moet je ook uitgaan van enkel 1 soort lichtbron. Welk cameramodel je gebruikt maakt werkelijk niets uit, zelfd met een 10D kun je dit goed op de foto krijgen. Welke instellingen je gebruikt moet je meten op het moment dat je de foto neemt, al zou ik er wel voor zorgen dat je de iso omlaag gooit, Iso 400 lijkt me echt niet nodig.

Verder lijkt het me het mooiste om de box niet van hout te maken, maar van een doorschijnend materiaal, zodat je licht door de wanden heen schijnt, mooi diffuus licht krijg je dan.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Zou het een hok kunnen zijn van 1x1x1 M=1m3? 8) Misschien dat je 1 soort lamp kan gebruiken met als opstelling 2 of meer posities, icm een grijskaart.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als de duif toch in een wit hok zit, dan zou ik eerst eens beginnen met een reportage flitser icm omnibounce aangezien de flits dan mooi kan bouncen tegen alle panelen van het witte hok :D
Waarschijnlijk moet je de flitser wel off-cam gebruiken om hem mooi in de box te laten schieten en je zelf wat afstand kan nemen.
Met 2 studioflitsers moet je oppassen dat je die duif niet blind schiet aangezien die flitsers vaak niet zo heel zacht kunnen.

De gele vlekken komen door het mixen van diverse soorten licht, daar is niets aan te doen.(behalve lampen gellen maar je kan beter die lamp uitzetten.)

succes !
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
capello
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2004 22:17
WoonplaatsCOLON Maastricht

Fotograferen met TL licht....... :(
zelfs een amateur weet nog dat dit het slechtste licht is wat er is (fotografisch gezien dan) nooit! gebruiken dus als het niet hoeft.
bezit = Ballast
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

TL-lampje eruit en snel weggooien.

TL-licht is om te beginnen vaak niet al te sterk en het fluctueert in de kleuren (of je moet hele speciale dure kopen)
Ga je dat nog mixen met bouwlampen, dan is het vragen om problemen.

Dus 1 type lichtbron gebruiken en TL-licht is geen lichtbron :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Er zijn speciale hokjes in omloop om duiven te fotograferen. Beste is om de duif in het donker (hok) te zetten en met off camera flits van twee kanten je licht toe te voegen.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

@Dre:

Hoe bedoel je portret? Enkel het koppie of een opname van het hele dier?

- Als het om het portret van het koppie gaat, een mooi achterwandje opzoeken en de duif in de hand houden.
- Als het gaat om een volledige opname heb ik het wel als volgt gedaan:

Een kist gemaakt van een multiplex waarvan één kant met een witte kunststof toplaag bekleed was. De witte kant kwam aan de binnenzijde van de kist, want dat is gelijk je achter- en ondergrond. De kist was ongeveer 1,00 x 0,60 x 0,60 m. Aan de voorzijde twee kleine deurtjes in het midden waardoor je de duif in de kist kan zetten. In de twee deurtjes ook weer twee nog kleinere deurtjes waardoor je kan fotograferen, maar te klein voor de duif om uit te ontsnappen.

In tegenstelling tot de suggestie om te flitsen, zou ik zeggen "niet doen" en wel om reden die wirewess aangeeft nl. blind flitsen. In de postduivenwereld is menig liefhebber er van overtuigd dat flitsen funest is voor de duif. Funest in de zin dat het de oriëntatie schaadt en een postduif daarom minder zou presteren..... en dat willen ze niet.

Verder krijg je in zo'n klein hokje het licht met bounchen nooit mooi om de duif heen gedrapeerd. Je zal altijd een zware slagschaduw krijgen omdat hoe je ook bouncht de duif altijd in de weg zit om het licht mooi te laten spreiden.

Ik heb in mijn kist gewoon TL licht gebruik en wel als volgt. 1 x 13 of 15W aan de achterzijde en aan beide zijkanten 1 x 8 W. Hierdoor krijg je een vrij gelijkmatige licht verdeling door de hele kist en zal er enkel tussen de pootjes en de staart iets van schaduw waar te nemen zijn. Ik vond het geen probleem om met PS de witbalans te corrigeren, maar er zullen in de handel best wel betere lampen verkrijgbaar zijn om hetzelfde doel te bereiken.... punt is gelijkmatige spreiding van licht.

Verder kon ik met een schakelaar het licht bedienen zodat de kist in één keer helemaal donker of licht was. Sommige duiven zijn namelijk wat bangig en lopen naar de zijkant of gaan in een hoek zitten. Door het donker te maken kan je ze makkelijker weer op de goede plek zetten zonder dat ze schrik krijgen van je hand(en) en / of gelijk weer terug keren naar de hoek waar ze net uitgehaald zijn.

Ook vrij belangrijk is de vaste voetring van de duif. De betere postduiven fotografen zorgen er altijd voor dat de laatste drie cijfers van het ringnummer duidelijk zichtbaar op de foto staan. Als een duif netjes zit, maar de laatste drie nummers van de ring zitten niet goed voor, kon ik door de lichtschakelaar te gebruiken de kist donker maken en de ring goed draaien. In het donker blijft de duif immers gewoon zitten.

Verder fotografeerde ik gewoon uit de hand. Ik liet wel de lens rusten op het multiplex aan de onderzijde van het gat wat ontstaat als de twee kleinste deurtjes open stonden. Met die twee kleine deurtjes heb je wat bewegingsruimte horizontaal voor het geval een duif wat uit het midden gaat zitten. Verder zorgt het ervoor dat je alle duiven vanaf dezelfde hoogte fotografeert en van ongeveer dezelfde afstand (moet je wel de brandpunt mm gelijk houden). Hierdoor krijg je meer eenheid in de foto's. Zeker als je een collage of reportage wilt maken niet onbelangrijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Duiven altijd fotograferen in een verlichte box de 1x1x1 is prima ,bovenin een daglichtlamp in het midden. De rest van de kamer donker. Een duif vliegt niet graag van licht naar donker! Qua instelling van de camera kan ik je geen advies geven maar als postduivenhouder wel over hoe duiven doen en laten. :wink:
Tip: Google een op Bob Berends Didam, of Henk Storm die kunnen je vast wel verder helpen.
Gebruikers-avatar
BiancaPT
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2013 21:11
WoonplaatsCOLON Benafim, Portugal

Ik realiseer mij dat ik een heel oud topic naar boven haal maar voor mij is het momenteel erg actueel. Het kistje om de duiven te fotograferen is inmiddels in de maak, na wat proberen zijn we er wel ongeveer uit wat het beste zou moeten werken.
Het volgende punt is dan welk objectief te gebruiken, ik heb momenteel alleen maar de 18-55 kitlens en een niet al te groot budget. Heeft iemand tips?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hallo Bianca.
Misschien gewoon eerst eens proberen met wat je hebt...?
De kitlens is best goed en je kunt er redelijk dichtbij mee komen.
Zorg wel dat je 35 mm of nog meer gebruikt en geen groothoek.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar