Tutorial HDR

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
T-Bag
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Fox River State Penitentiary

Ik heb aardig wat gekeken, maar ik kan nergens een echt goede tutorial vinden over het HDR.. Weet iemand hier er misschien 1?
<b>Canon Eos 350D Digital</b> - <b>Kitlens</b> - <b>EF 100mm F/2.8 Macro</b> - <b>Velbon VE-3 Statief</b> - <b>Telesor Statief</b>
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

Het ligt er een beetje aan met welk programma je aan de slag wilt gaan. Of zoek je een tutorial waarbij uitgelegd wordt wat het precies is?

Photmatix vind ik een erg prettig programma maar je kunt het ook met Photoshop doen.

Tutorial icm Photoshop

Tutorial icm Photomatix
pterps
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 10:16
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Ik zit met het probleem dat ik met behulp van een RAW bestand geen HDR kan maken. Ik heb in Digital photo professional min 2 en plus 2 opgeslagen als TIFF evenals de orginele foto. Zodra ik hem in CS2 wil omzetten naar HDR geeft hij een foutmelding dat de dynamic Range van de foto's niet groot genoeg is voor HDR. Ik werk sinds deze week voor het eerst met RAW, doe ik ergens iets verkeerd?

Peter
www.digi-shape.nl
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

pterps schreefCOLON Zodra ik hem in CS2 wil omzetten naar HDR geeft hij een foutmelding dat de dynamic Range van de foto's niet groot genoeg is voor HDR.
Peter

Dat overkwam mij nu net ook??
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

pterps schreefCOLONeen foutmelding dat de dynamic Range van de foto's niet groot genoeg is voor HDR
Misschien probeert ie je iets te vertellen... :wink:

@ts: heb je de woorden 'tutorial hdr' als eens in Google ingetikt? Ik krijg een hele pagina met tutorials. Ook op dit forum zijn een aantal topiques te vinden over dat overwerp en als je op DPZ kijkt, zelfs een paar zeer goede (toen ik een jaartje geleden voor het laatst keek iig wel).

Ik maak ze met Photomatrix. Als ik een HDR wil maken, kies ik een leuke compositie uit en zet de camera op Av. Zo zorg ik ervoor dat alle foto's dezelfde scherptediepte hebben. En na focussen, zet ik de focus op manual, zodat ook dat niet kan verschuiven om een of andere reden. En we werken met een statief.
Vervolgens (voordat ik de camera op een statief prik) zet ik de cam op spotmeting en ga verschillende punten in de gekozen compositie af om te meten welke sluitertijd ze nodig hebben. Ik probeer dus de hoogste en laagste waarde te meten en kijk wat er zoal tussen zit. Let bijzonder op bepaalde zaken in de foto die je er zeker op wilt hebben.
Zet dan de cam op een statief en probeer eigenlijk zoveel mogelijk foto's te maken; ga van hoog naar laag in de sluitertijden die je onderweg bent tegengekomen tijdens het meten. Ik heb wel eens HDR's gemaakt met 8 foto's. Dus 2 of 3 is welliswaar het minimum, maar waarom niet meer maken voor nog meer detail en mooiere resultaten? Ik vind bracketing te grof, dus vandaar dat ik het lekker zelf doe.
Met Photomatrix is het vervolgens een fluitje om hier 1 HDR van te maken.

Noot van mij: ik zie heel veel HDR foto's die in mijn ogen alleen maar foto's met freaky kleuren zijn en daardoor 'mooi' gevonden worden. In mijn ogen is een HDR een foto met een hoger dynamisch bereik dan dat je fototoestel normaal gesproken aan kan, maar het menselijk ook wel. En wij zien ook niet in freaky kleuren. Ik zie ook wel eens HDR's die dat eigenlijk nooit kunnen zijn. Foto's waarvan je gewoon kunt zien dat de basis 1 foto is geweest, die waarschijnlijk met de raw editor is vermasakreerd in een onderbelichte, een overbelichte en een correct belichte foto. Ja...leuk, maar hardly HDR imho.
Met veel foto's, dus een stuk of 6-10, krijg je een veel natuurlijker effect. Uiteraard is een foto met freaky kleuren ook af en toe wel leuk, maar dat is niet het doel van HDR.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
petervancampen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2006 10:58
WoonplaatsCOLON Scheveningen

om hier ook mijn vraag over HDR bij te zetten. Ik krijg dus de zelfde foutmelding als de topic starter. Ik heb van 1 raw bestand 3 CS2 bestanden gemaakt met -3 0 +3 belichting. dan nog geeft photoshop de foutmelding te weinig dynamic range. wat doe ik fout...

als ik een verschillende opname maak dan werkt het wel... ik zie het verschil nit helemaal
Canon + 2 lenzen
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

PhotoShop wil gewoon drie echt verschillende belichte foto's hebben en niet drie verschillende bewerkingen van een RAW bestand.

Zou er ook niet uit zien als die dat wel zou accepteren.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

petervancampen schreefCOLONals ik een verschillende opname maak dan werkt het wel... ik zie het verschil niet helemaal
Binnen een bewerkingsprogramma kan je het dynamische bereik niet vergroten, je blijft schuiven binnen het dynamische bereik van de camera.
Met bv. het drietal -3,0,+3 opnamen "vergroot" je het dynamische bereik met 6.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
petervancampen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2006 10:58
WoonplaatsCOLON Scheveningen

ok, dan heb ik dat gedeelte verkeerd begrepen... ik dacht dat als je de belichting veranderd je ook het dynamisch bereik aanpast.

ik heb volgens mij wel een keer gelezen dat mensen van 1 foto toch een HDR foto maakte? of is dat helemaal niet mogelijk.

Ik ga vanavond maar weer verder oefenen :D

bedankt voor de hulp weer!!
Canon + 2 lenzen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

petervancampen schreefCOLONik heb volgens mij wel een keer gelezen dat mensen van 1 foto toch een HDR foto maakte? of is dat helemaal niet mogelijk.
Ik las ergens dat je dan de EXIF moet verwijderen.
Echter nooit geprobeerd (zoals de andere 23 millioen dingen :lol: )

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
petervancampen schreefCOLONik heb volgens mij wel een keer gelezen dat mensen van 1 foto toch een HDR foto maakte? of is dat helemaal niet mogelijk.
Ik las ergens dat je dan de EXIF moet verwijderen.
Echter nooit geprobeerd (zoals de andere 23 millioen dingen :lol: )

Jan
Daar trapt PhotoShop wel in als je de exif er uit haalt (save for web) maar het resultaat ziet er niet uit.
In Photmatix kan het resultaat nog wel aardig er uit komen.

Beter is gewoon echt drie verschillende belichtingen te maken van een onderwerp.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Dit is een hele aardige over Photoshop en HDR: http://www.noriravi.com/ArticleHDR
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Gebruikers-avatar
T-Bag
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Fox River State Penitentiary

Dat is inderdaad een beste!

Maar nog even een vraagje, moet je al die foto's met verschillende belichtingen echt ter plekke maken? Dus al je gewoon één foto hebt gemaakt kun je er dus geen HDR van maken?

Je moet dus persee ter plekke vanaf statief allemaal dezelfde foto's maken en dan wel allemaal met een andere belichting, dus de ene met -3, de andere precies in het midden en de laatste met +3?

Heb ik zo goed goed begrepen?
<b>Canon Eos 350D Digital</b> - <b>Kitlens</b> - <b>EF 100mm F/2.8 Macro</b> - <b>Velbon VE-3 Statief</b> - <b>Telesor Statief</b>
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Klopt.

Als je schiet met "bracketing" hoef je maar 1 keer de sluiterknop in te drukken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
T-Bag
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Fox River State Penitentiary

jspr schreefCOLONKlopt.

Als je schiet met "bracketing" hoef je maar 1 keer de sluiterknop in te drukken.
Maar dan heb je toch geen verschillende belichtingen? Of is "bracketing" weer iets anders?
<b>Canon Eos 350D Digital</b> - <b>Kitlens</b> - <b>EF 100mm F/2.8 Macro</b> - <b>Velbon VE-3 Statief</b> - <b>Telesor Statief</b>
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Met bracketing kun je twee extra instellingen ingeven bijv. -3 en +3 exposure.

Als je de sluiterknop indrukt maakt de camera achter elkaar 3 foto's. Namelijk: normale exposure, -3 exposure en +3 exposure.

Die drie foto's zijn al genoeg om een goede HDR te maken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
T-Bag
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Fox River State Penitentiary

jspr schreefCOLONMet bracketing kun je twee extra instellingen ingeven bijv. -3 en +3 exposure.

Als je de sluiterknop indrukt maakt de camera achter elkaar 3 foto's. Namelijk: normale exposure, -3 exposure en +3 exposure.

Die drie foto's zijn al genoeg om een goede HDR te maken.
Kijk, dat is handig :P Ik ben mijn handleiding kwijt, dus als je nog heel even kan vertellen hoe dat werkt en waar ik 'em vind ben ik je eeuwig dankbaar. :wink:
<b>Canon Eos 350D Digital</b> - <b>Kitlens</b> - <b>EF 100mm F/2.8 Macro</b> - <b>Velbon VE-3 Statief</b> - <b>Telesor Statief</b>
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Staat in je settings menu van je camera. AEB is dat dus. (volgens mij is dat Automatic Exposure Bracketing)

Afbeelding

Edit: de foto's moet je schieten in de Av stand.
If your camera offers Auto-Exposure Bracketing (AEB), select the Continuous Shooting mode, make sure the camera is set to Aperture Priority, and select an exposure increment of +/-2. The camera will automatically vary the shutter speed each time the shutter button is pressed, taking several exposures spaced by two f-stops.

You may have to change the exposures manually if your camera does not bracket in steps greater than 1, or if it can only take 3 auto-bracketed frames when the dynamic range of the scene requires 5 or more.

Photomatix enables you to align images if the camera moved slightly between frames, but using a tripod is still highly recommended.

http://photoshoptutorials.ws/photoshop- ... pping.html
http://www.hdrsoft.com/index.html
Laatst gewijzigd door 1 op jspr, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

T-Bag schreefCOLON....Ik ben mijn handleiding kwijt
Als je genoegen neemt met een engelse versie in PDF: http://www.usa.canon.com/consumer/contr ... adIndexAct

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
T-Bag
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Fox River State Penitentiary

Bedankt hoor, heb het gevonden. Nog even een laatste vraagje: Niet alle foto's lenen zich voor een HDR bewerking toch? Want ik heb net even een test gedaan hier uit het raam (snel drie keer dezelfde oerlelijke plaat geschoten met steeds een andere belichting), daarna de hele tutorial gevolgd, en dit kwam eruit:

De 3 originelen met 2 stops eronder, neutraal en 2 stopt erboven (op deze volgorde):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is het resultaat: :o (iets niet goed gedaan of leent deze foto zich er gewoon niet voor?)

Afbeelding

:roll:

Edit: Of moeten deze eigenlijk in RAW worden geschoten?
<b>Canon Eos 350D Digital</b> - <b>Kitlens</b> - <b>EF 100mm F/2.8 Macro</b> - <b>Velbon VE-3 Statief</b> - <b>Telesor Statief</b>
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar