M lenzen compatibel met Rf vatting

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
gelukj47@gmail.com
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2020 21:15
WoonplaatsCOLON Goes

Ik ben benieuwd of de M lens-serie gebruikt kan worden op de nieuwe R5/R6. Is er iemand die me dat kan vertellen?
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik heb sterke twijfels dat M lenzen compatibel zullen zijn met een RF vatting. Het M systeem heeft een krop censor terwijl een eos R5/R6 FF censoren hebben en dat is naar mijn bescheiden mening niet te combineren. Nu komen er wel heel betaalbare lenzen uit voor de eos R5/R6 maar, als je in M lenzen geïnvesteerd hebt, dan begrijp ik heel goed jou vraagstelling.
Misschien dat andere forum gebruikers een betere uitleg kunnen geven?
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Het antwoord is nee. En het zal ook niet kunnen met een adapter, tenzij er een adapter ontwikkeld wordt met optische elementen er in. Een adapter zonder glas, zoals de EF-EF-R adapter, of EF-EF-M adapter moet passen binnen het verschil in afstand tussen de achterkant van de lens en de sensor. Dit is maar 2 mm. Verder zijn de m lenzen niet gebouwd voor full frame. De beeldcirkel van deze lenzen is kleiner dan een full frame sensor. De R camera's kunnen eventueel wel EF-S lenzen gebruiken, dan wordt (automatisch) alleen het middendeel van de sensor gebruikt. Maar dan houdt je bij een R van de 24 mp nog maar 10 mp over.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar