Laat ik voorop stellen: Lightroom voegt geen ruis toe aan je foto’s.
Ruis in digitale foto’s komt van de sensor.
De sensor is analoog. Licht valt op de sensor waardoor stroompjes worden opgewekt.
Dat is een analoog signaal en net als bij veel elektronische schakelingen veroorzaakt dat enige mate van ruis zoals we dat bijv. ook kennen uit de audiowereld.
De omzetting van analoog naar digitaal gebeurt door de cameraprocessor. Bij vrijwel alle camera’s zit daarin al een vorm van ruisreductie.
Je kunt ruis wel wegfilteren, maar dat gaat ten koste van details. Daarom zijn de cameraproducenten daar voorzichtig mee.
Het wordt aan de fotograaf overgelaten om te bepalen hoeveel ruis deze acceptabel vindt om niet te veel detail te verliezen.
Als je in Jpeg fotografeert, maakt de processor die keuze al voor je. Achteraf kun je dan nog wel iets aan ruisreductie doen, maar dat gaat meer nog ten koste van detail omdat er bij iedere keer opslaan van Jpeg na een bewerking opnieuw gecomprimeerd wordt. Dat kost weer detail.
Wil je ruisreductie zelf in de hand hebben, dan fotografeer je beter in RAW.
Een RAW-bestand is een gegevensbestand en geen fotobestand zoals Jpeg en Tiff dat wel zijn.
Als je een RAW-bestand opent met een geschikte viewer, krijg je een Jpeg te zien die de camera toevoegt in het RAW-bestand. Die ingevoegde Jpeg krijg je ook te zien als je op de camera een gemaakte foto terugkijkt.
Die Jpeg is gelijk aan de Jpeg die, als je in Jpeg fotografeert, wordt opgeslagen door de camera met de instellingen die je op de camera hebt gedaan.
Importeer je een RAW-bestand in een RAW-converter dan worden de lichtwaarden die in het bestand zijn opgenomen, omgezet naar beeld. Dat beeld kan afwijken van de hiervoor genoemde Jpeg omdat de camera instellingen en de door de camera-ingenieurs bepaalde vertaling van lichtwaarden naar een zichtbare foto, achterwege blijven.
Hoe de gegevens in het RAW-bestand worden verwerkt, is afhankelijk van de betreffende RAW-converter, in ons geval Lightroom, en de (voor-/ontwikkel-)instellingen die daarin gebruikt worden.
Daarmee kun je al vanaf start een aantal persoonlijke voorkeuren invoeren om tot een gewenst beeld te komen.
Het voert te ver om hier nu dieper in te gaan. Het gaat immers om ruisreductie.
Lightroom staat erom bekend dat het goed met ruis overweg kan. Als uitgangspunt bevalt de standaardinstelling van 25 prima.
Daarna is het een kwestie van uitproberen, waarbij erop gelet moet worden dat niet te veel details verloren gaan.
Houd er ook rekening mee dat ook andere bewerkingen van invloed zijn op ruis.
Daarom nu even naar de voorbeeldfoto.
Zoals hiervoor aangegeven is het getoonde RAW-bestand gewoon de ingevoegde Jpeg.
Omdat er geen Exif gegevens bekend zijn, kan niet worden nagegaan welke instellingen in de camera zijn gebruikt.
Als je hier op het forum een beoordeling vraagt, zou je eigenlijk het oorspronkelijke RAW-bestand op de één of andere manier ter beschikking moeten stellen.
Het linker deel van de foto is ook een Jpeg. Hier zijn echter meerdere bewerkingen op toegepast.
De TS noemt “verscherpen en alles op 0 gezet, verder iris verbetering, tanden witter maken en iets belichting toegevoegd.”
Iris verbetering en tanden witter maken zijn lokale bewerkingen, maar verscherpen en belichting toevoegen zijn bewerkingen die gevolgen kunnen hebben voor de ruis in je foto.
Als je de foto in zijn geheel lichter maakt, moet je goed letten op de schaduwen, donkere gedeelten omdat daarin dan de ruis versterkt wordt.
Het is dan ook niet voor niks dat veel fotografen de “exposure to the right” aanhouden.
https://zoom.nl/artikel/cursussen/23784 ... right.html
Dat is een belichtingsmethode waarmee je het histogram in de gaten houdt en de “berg” zoveel mogelijk naar de rechterkant laat gaan, maar niet laat clippen, d.w.z. dat de lijnen niet tegen de rechterkant aan mogen klimmen. Dat betekent namelijk overbelichting.
Aan de linkerzijde heb je de schaduwen/donkere partijen en helemaal rechts de hooglichten/ lichte partijen.
Waarom nu “exposure to the right”, wel de ervaring leert dat uit de lichtere partijen beter detail kan worden teruggehaald, dan uit de donkere partijen.
Opvallende ruis zie je veelal in de donkere delen, dus als je een te donkere foto gaat oplichten, verschijnt er in de donkere dellen een toename van ruis.
Daarom kun je beter een iets te lichte foto hebben en die wat donkerder maken.