Een print sealen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik wil wat gaan 'klooien'.
Momenteel druk ik mijn foto's af op een matte-papier. En dat bevalt op zich goed. Ik gebruik Fine Art van Ilford.
De textuur van het papier bevalt me uitstekend. Ik ben alleen niet zo happy met de topfinish, Dit is natuurlijk matte (joh, echt waar)
En ik wil iets anders.

47036

Laat ik vooropstellen dat ik niet op zoek ben naar een gelikte glossy-afdruk. Dan kan ik net zo goed dat papier kopen. Het papier wat ik nu heb bevalt me prima en dat wil ik blijven gebruiken. Maar ik wil een coating erop. Een coating die me wat glans geeft en die doet denken aan vernislagen op schilderijen. De coating mag (of beter moet) gewoon handmatig opgebracht worden. Ik wil best nog wel eens een penseelstreek of een luchtbelletje terugzien.

Wat heb ik tot op heden zelf gedaan?
Ik ben naar de verfwinkel geweest. Heb daar mijn probleem voorgelegd en ik had interesse in vernis. Ik denk te simpel op dat moment. Gewoon vernis kopen en schilderen maar. De dame in de winkel vertelde me doodleuk dat vernis nat is en dat de kleurtjes dan mooi gaan uitlopen. Daar had ze natuurlijk een punt. Op haar aanraden dus ook een spuitbus vernis gekocht waarmee ik eerst een laagje moet leggen en die de print dan afdicht.

Thuisgekomen toch eerst vernis op een print gesmeerd. Kijken wat het doet. De eerste vier seconden ogen geweldig. De glans komt er schitterend op, kleuren komen tot leven, imperfectisch die erin zitten die ik zoek.
En dan zakt het in het papier. Het loopt er gewoon doorheen. De kleuren vloeien niet uit, maar aan de oppervlak is niets meer te zien. Aan de onderkant zie je het vernis tevoorschijn komen. Dit trekt na verloop van tijd wel weer terug in het papier. Na een tijdje lijkt het of er niets is gebeurd. Je merkt alleen dat het papier een beetje vochtig is geweest.

47035

Dus braaf de spuitbus gepakt en in verschillende avonden verschillende lagen gelegd.
Gisterenmiddag, na vijf laagjes te hebben gelegd, weer gaan 'kwasten'. En onmiddelijk was al te zien dat het niet het gewenste resultaat zou hebben. Ook deze keer zakt de vloeibare vernis de foto in. De spuitvernis legt dus ook geen sealing op de print en houd het papier gewoon open. Zonde van de vernis die ik heb gekocht.

Op zoek dus naar andere dingen. En ik hoop niet dat dat een hele lange zoektocht gaat worden (vandaar ook dit bericht)
Vanmiddag naar de schilderswinkel in Den Bosch geweest; die konden niets voor me doen. Ze adviseerden me naar een fotozaak te gaan en daar te vragen naar een vernis (die waren helaas nog niet open in Den Bosch)
Vanmiddag ook nog even naar de drukkerij in het eigen dorp geweest; die konden ook niets voor me doen. Die gaven al aan dat het papier te grof van structuur is en adviseerden ander papier (en dat is nu net niet de bedoeling.

Via Facebook kwam Peter (duckie) met overdrukvernis, dat krijgt waarschijnlijk nog wel een vervolg.
Ook wil ik nog gaan experimenteren met blanke lak die je over de kozijnen schildert, die is ook wat dikker en zakt er misschien niet in.

Maar is er hier misschien iemand die de kip met de gouden eieren heeft?
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 8 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een gooi: glashelder plastic plakfolie?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, folie heeft een te egale topstructuur. Ook al kun je een luchtbelletje laten zitten (wat bij plakfolie echt niet zo fraai is als een ingesloten luchtbelletje in lak) de toplaag is te gladjes. Dat verschilt, als het goed gedaan is, niets van een glossy-papier. En het is weer niet overschilderbaar :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Staan je foto's in een personal album trouwens?? Ik krijg ze niet te zien?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In het album hier op EOS-D, maar kom ze ook niet meer tegen in dat album :D :D
Ik zie ze wel.
Hier een link: http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... w=no_count
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik moest meteen aan dit denken https://www.conrad.nl/nl/crc-kontakt-ch ... 84197.html
Een duur geintje en eigenlijk voor hele andere toepassing gemaakt.

Misschien gedraagt het zich het zelfde als je eigen spuitbus misschien niet.
Wat ik me kan herinneren is dat het papier wat ik onder de printplaat legde ook nat werd.

Kun je niet die pot vernis sprayen met een vernevelaar?
effe testen met 2 rietjes

Afbeelding
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Net even een binnenbeits geprobeerd. Het laat een wat gele gloed achter maar de rest is weer verdwenen in het papier :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Of het de Kip met de Gouden Eieren is, weet ik niet.
Nu ik weet wat je bedoelingen zijn en omdat ik je werk ken, zou ik je het volgende aanbevelen:

Acrylic Gel Mediums

Deze zijn er in diverse soorten voor diverse bewerkingen en gewenste resultaten
https://www.youtube.com/watch?v=DVFP4tOfMEE
At Opus, we print with pigment based inks. This means that once the print has "cured" (by waiting for 24 hours for it to full settle and dry), it is water resistant and you can paint over top of it without disturbing or changing the printed image. You can use acrylic paints and mediums to enhance your print, whether the image is photo based or fine art reproduction. By adding paint and/or mediums to your print, you can bring it to life with texture, glazes of colour, or bright brush strokes of paint. Or, pour on a few layers of Golden's Clear Tar gel to get that thick, shiny resin coat look.
With the wide selection of mediums and paints available at Opus, the possibilities are endless... And I should mention, as with any acrylic paintings and digital prints, you should always finish your work by varnishing it.
https://store.opusartsupplies.com/sagro ... egory=1806

Dit gaat iets verder
https://www.youtube.com/watch?v=rGBATBCRKSA

Ook een verkoper van dit soort producten in Nederland
http://www.petervanginkel.nl/cat/107?id=107

Misschien heb je er wat aan. Succes.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Die winkel van Peter van Ginkel ziet er wel interessant uit. Morgen denk ik eens even langsrijden. Je youtube-links heb ik nog niet bekeken, doe ik vanavond wel even als ik uit de studio terugkom
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Vroegah, toen het gras nog groen was en de lucht nog blauw, gebruikten we wel haarspray voor dit soort dingen. Maar of het ook echt sealt, dat moet je zelf maar uitproberen ;).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Haarspray heb ik ook al aan zitten denken. Dat gebruikte we vroeger op school voor tekeningen e.d.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Haarlak is in de kunst not-done omdat het na een tijd geel wordt.
Al aan fixeerspray gedacht?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Illuminatus,
Net de youtube-filmpjes bekeken; dat zoek ik :D

@Ton
Fixeerspray nog niet aan gedacht, misschien een optie. Maar die acryl-gel is denk ik het eerste wat ik ga proberen. Ziet er qua structuur ook meteen gaaf uit
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Deze gels worden ook gebruikt om foto's op hout over te brengen. Dat bracht me op het idee.
Onderstaande video is ook wel interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=yV86iAgLxcI
Ben wel benieuwd naar het resultaat.

In plaats van haar-/fixeerspray zou ik eerder dit gebruiken
http://www.krylon.com/products/crystal-clear-acrylic/
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Misschien moet he de oplossing toch ook zoeken in het papier. Een synthetisch papier neemt niet zo snel vocht op als natuurlijke vezels lijkt me. Daar dus al eens mee ge-experimenteerd?

Wat zeggen de papierboeren zelf eigenlijk?
The Artist Formerly Known As Jeveos
Anoniem 4

fotojeroen schreefCOLONHet papier wat ik nu heb bevalt me prima en dat wil ik blijven gebruiken. Maar ik wil een coating erop. Een coating die me wat glans geeft en die doet denken aan vernislagen op schilderijen. De coating mag (of beter moet) gewoon handmatig opgebracht worden. Ik wil best nog wel eens een penseelstreek of een luchtbelletje terugzien.
Jeroen heeft al aangegeven dat hij niet van papier wil veranderen.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON Ook wil ik nog gaan experimenteren met blanke lak die je over de kozijnen schildert, die is ook wat dikker en zakt er misschien niet in.

Maar is er hier misschien iemand die de kip met de gouden eieren heeft?
Al gedacht aan blanke bootlak, deze is veel dikker dan blanke lak voor kozijnen.
Maar of dat de inkt "afbijt" geen idee...
Je hebt het in synthetische vorm, in twee componenten, en ik dacht ook in water gedragen.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Jeroen, Een van de grote problemen, die drukkerijen hebben met inline vernissen/lakken is de geforceerde droging.
Er waren twee systemen IR of UV droging met voor beide systemen geschikte lak of vernis.
Ik zou dus het aspect van geforceerde droging zeker ook meenemen.

http://www.pplb.nl/vernisdigitaal.html


Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vanmiddag acryl-gel gekocht, straks eens proberen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inmiddels heb ik vanmiddag een stukje gedaan. Op mijn negen plaatjes tellende proefdrukje zijn er nog twee afdrukken over die compleet onbewerkt waren. Daarvan mocht er eentje de eer hebben om met de acryl-gel ondergesmeerd te worden.

met een spatel heb ik een dun laagje opgebracht en met een kwast heb ik hier vervolgens overheen geborsteld. In het begin is het zo wit als wat en na een paar minuten begon het papier erg te bobbelen. dat witte trok vanzelf weg na een korte tijd. Het bobbelen heeft in deze avond ook zijn weg weer gevonden en het ziet er nu redelijk vlak uit.
ik schrok wel even van de bobbels.

De verfstreken zijn veel te grof. Niet mooi, zeker niet onder bepaalde hoeken van licht. Dat wil ik morgen beter doen. Daarom dus nieuwe printjes gemaakt (kunnen ze een nachtje harden) en die heb ik ook op karton gelijmd. Dit omdat ik zo schrok van het bobbelen. Maar aan de andere kant ben ik ook wel benieuwd wat er met de spanning van het geheel gebeurd als het moeilijker kan bobbelen omdat het verlijmd is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar