Reinigen camera en lens na weekje op het zoute water

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

Tijdens mijn visvakantie de afgelopen weken heb ik mijn twee camera's dagelijks meegenomen in een open visboot op zee. Na zo'n trip is alles voorzien van zoutaanslag, mijn visspullen e.d. maak ik grondig schoon met zeepsop en kraanwater maar uiteraard is dit geen optie voor mijn camera's, ik heb de camera's uit de tassen op de kast gelegd om te laten drogen, waarna ik ze met kwastje en daarna een vochtige doek wil afnemen.
Heeft er iemand nog andere, betere tips om hiermee om te gaan. Alvast hartelijk dank!
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Om wat voor een camera(s) gaat het?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

een canon 600d met een 70-200 f2.8 en een 6d met een 24-70 2.8
Gebruikers-avatar
gjhagen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 22:56
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Dag Liesbeth,

Geen idee hoe of wat, nog nooit bij de hand gehad,
mare (beetje mosterd na de maaltijd) volgende keer een regenhoesje?
Kan een hoop gedoe schelen :)

Groet,
Gertjan
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

evengoed bedankt Gertjan, maar een regenhoes is geen optie, het is puur de zoutaanslag maar tot nu toe geen zichtbare schade dus ik hoopt dat het los loopt
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De methode met zeepsop en kraanwater zou ik niet doen :D

Gewoon een schone lap met wat lauw water en dan je spukken netjes schoonvegen. Niet te veel water zodat het nooit je camera in kan lopen. Laten drogen aan de lucht en dan zal het meeste zoute water wel verdwenen zijn. Eventueel herhalen als je niet zeker bent.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Wellicht het opgedroogd zout eerst met een doek wegvegen en zeker het glas (hopelijk filter) goed reinigen. Zout heeft één heel irritante eigenschap: geef het de tijd en het vreet werkelijk alles aan. Zelfs de roestvaste spullen op mijn kano zijn inmiddels aangetast, zwemvesten gaan verteren, anoraks worden er ook niet beter op..... Met cameraspullen al dat echt niet beter zijn. Maar zorg echt dat het zout er af gaat, zonde van je mooie spullen!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 3

Liesbethvist schreefCOLONevengoed bedankt Gertjan, maar een regenhoes is geen optie, het is puur de zoutaanslag maar tot nu toe geen zichtbare schade dus ik hoopt dat het los loopt
Zorg de volgende keer toch maar voor een regenjasje. Da's beter dan achteraf prutsen om het zout met bijwerkingen te verwijderen....
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Met de 7D en de diverse 5D's deze reinigde ik met vochtig doekje. Om zo zout van de camera en objectieven af te krijgen. Of dit goede methode is? Dat weet ik niet, maar werkte voor mij. Dit is wat ik zelf veel al deed. Na een dag fotograferen op het strand of vanaf een boot.

Met de 5D3 keer meegesleurd door een golf. Dus kopje onder met de camera. Camera en objectief onder de douch afgespoeld, maar ook hier weer niet de beste manier denk ik ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

bedankt voor alle reacties! ik heb inmiddels de camera's en de filters met een vochtige doek afgenomen en hou ze goed in de gaten, en ja uit ervaring met mijn visspullen weet ik hoe agressief zout water is (die spoel ik altijd twee a drie keer voordat ik alles weer opberg) maar vooralsnog lijkt het goed te gaan. En wat die regenhoezen betreft… ik ben bang dat dat niet de oplossing zal zijn, dat zout dringt overal doorheen en bovendien werkt het ongemakkelijk.
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Mocht je camera toch nog aangetast worden en je wil een volgende keer erger voorkomen is misschien een waterdichte zak zoals een Dicapac (d'r zijn verschillende merken) nog een idee. Dit zijn waterdichte zakken waarmee je de camera zelfs onderwater (beperkte diepte) kunt nemen. Dicht zijn deze zakken dus wel. Ik heb geen idee hoe dik dit plastic is en dus hoe lastig het wijzigen van de instellingen is. Maar als bescherming tegen de elementen je eerste prioriteit is is het misschien het overwegen waard.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Wat je kunt doen als hij echt een keertje kopje onder is gegaan.
- batterijen eruit, ook de backup batterij indien aanwezig
- flink spoelen met gedemineraliseerd water

Camera's als de 5D II en nieuwer en de 7D, maar ook de 1Dx zijn waterbestendig, dus daar heb je geen kind aan. De 60D en de 70D zijn waterafstotend, dus ook daar weinig kans op problemen. De 1x00 en de 6/7x0 zijn dat niet, dus als je die goed met gedeminiraliserd water schoon maakt, dan mag je ze gerust een aantal dagen op de kachel laten liggen met de spiegel naar beneden. Met zo'n zakje dat vochtvreet in het spiegelhuis.

Grote kans dat dan alles weg is.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

bedankt, hopelijk gaan ze nooit kopje onder maar mocht het gebeuren dan zal ik zeker zo handelen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar