collage

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Hallo mede forumleden,

Ik wil een collage maken van +/_ 25 foto's , de foto's moeten in elkaar overlopen, wie kan mij vertellen hoe ik het een en ander
voor elkaar krijg.
Met 2 foto's lukt mij nog wel d.m.v een masker in CS4 , maar met 25 foto's krijg ik dit nog niet voor elkaar.

Bedankt alvast voor de moeite.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Canonflits

Ik zou eens zoeken bij leveranciers van fotoboeken zoals Albelli.
Wij hebben ooit eens zo'n collage besteld
Die kon je dan op de website in elkaar knutselen en werd op een behoorlijk formaat afgeleverd.

Kijk eens op http://www.easycollage.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb van het weekend toevallig nog een collage zitten maken in PS, weliswaar met wat minder foto (stuk of 7), maar het is prima zelf te doen. Een los tooltje werkt misschien sneller (geen ervaring mee), maar zelf doen in PS geeft je in elk geval meer controle, en is gewoon leuker :D

Ik had allereerst een foto gepakt die ik als achtergrond wilde gebruiken en deze naar zwart/wit omgezet. Dit omdat je zo geen lege/kale stukje krijgt op de plekken waar geen foto zit. Al zal dat met 25 foto's misschien al minder snel gebeuren :)
Toen ben ik de foto 1 voor 1 gaan openen en erop zetten, met telkens deze stappen:
- Foto openen (wordt dus een tweede document in PS)
- Foto verkleinen naar 50% (hierdoor had je later na het plakken op de collage gelijk wat overzicht en hoefde ik hem nog maar een klein beetje bij te schalen)
- Hele foto selecteren (Ctrl-A)
- Naar de collage gaan en foto plakken (Ctrl-V), hierdoor komt hij als nieuwe laag in PS.
( - Bij de eerste foto die ik plaatste: Een laagstijl maken met een kleine witte border om de foto heen)
( - Bij de volgende foto's na het plaatsen: Laagstijl kopieren van die eerste, zodat er ook een witte border kwam)
- Foto nog wat verder verkleinen waar nodig dmv Free Transform - Scale
- Foto wat draaien dmv Free Transform - Rotate

Aan het eind de foto's eventueel nog wat herordenen of wat lagen omwisselen en klaar is klara. Alle foto's staan op hun eigen laag, dus makkelijk nog wat aan te passen indien gewenst. Ook kan je ze altijd nog andere laagstijlen geven als je daarin wat wilt varieren. Al met al ben ik denk ik 20 minuutjes bezig geweest en had ik dit als resultaat:

43089

Of de voordelen van het zelf doen opwegen tegen het gemak van een dedicated tooltje is aan jou.. Zelf hou ik de controle liever bij mezelf zoals gezegd, weet ik tenminste ook wat er met de kwaliteit gebeurd :) En je wordt telkens weer handiger in photoshop zo
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Leuke collage rocker , maar dit is niet wat ik bedoelde , de foto's lopen niet naadloos in elkaar over wat ( voor mij ) de bedoeling is.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Canonflits schreefCOLONIk zou eens zoeken bij leveranciers van fotoboeken zoals Albelli.
Wij hebben ooit eens zo'n collage besteld
Die kon je dan op de website in elkaar knutselen en werd op een behoorlijk formaat afgeleverd.

Kijk eens op http://www.easycollage.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ken het programma , maar het was juist de bedoeling het zelf te doen.

In ieder geval bedankt.
Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Picasa kan prima collages maken, ik weet niet in hoeverre je controle hebt over de 'inrichting', maar misschien kan je eens kijken.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hoe bedoel je dat naadloos in elkaar overlopen precies?? Want met wat aanpassingen in de stappen moet dat volgens mij bijna net zo snel te realiseren zijn (selectie met softe rand -> inverse -> delete , maar misschien begrijp ik je verkeerd??). Kan je een klein voorbeeld posten van wat je nu gedaan hebt dan met die twee foto's?
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Wat ik zelf zou doen als je de foto's in elkaar over wil laten lopen, is eerst de onderste foto plaatsen, en de laag daarboven de andere foto.
Zorg dat de bovenste laag de onderste laag overlapt, en haal dan met het gummetje de harde randen weg. Deze zet je op een lagere opacity en hardness, zodat hij geen harde lijnen weggumt. En dat doe je dan met alle foto's, opzicht niet heel veel werk :)
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Rocker schreefCOLONHoe bedoel je dat naadloos in elkaar overlopen precies?? Want met wat aanpassingen in de stappen moet dat volgens mij bijna net zo snel te realiseren zijn (selectie met softe rand -> inverse -> delete , maar misschien begrijp ik je verkeerd??). Kan je een klein voorbeeld posten van wat je nu gedaan hebt dan met die twee foto's?

Ik zou de foto's graag in elkaar laten over vloeien.
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

romybroekkamp schreefCOLONWat ik zelf zou doen als je de foto's in elkaar over wil laten lopen, is eerst de onderste foto plaatsen, en de laag daarboven de andere foto.
Zorg dat de bovenste laag de onderste laag overlapt, en haal dan met het gummetje de harde randen weg. Deze zet je op een lagere opacity en hardness, zodat hij geen harde lijnen weggumt. En dat doe je dan met alle foto's, opzicht niet heel veel werk :)
Ik zal proberen of dit het juiste resultaat geeft.
In ieder geval bedankt.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Graag gedaan! Laat je ons weten of het gelukt is? :)
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Misschien gewoon even een tutorial opzoeken via google of op youtube met als onderwerp: foto's blenden!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar