Gambia

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Johnalb

Wij gaan naar Gambia. Nu wordt er gewaarschuwd om geen dure apparatuur mee te nemen. Zijn er leden van dit forum die daar ervaring mee hebben en/of er geweest zijn, er er iets van kunnen vertellen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zijn plaatsen waar je natuurlijk niet zomaar iedere week komt. Je wilt je herinneringen misschien ook wel vastleggen. Maar de manier waarop is wat voor jou voldoende is. Ik ben onlangs naar Rome geweest. Heb bewust mijn fotospullen thuisgelaten. Hoewel het daar erg fotogeniek is. Ik had geen zin om met mijn camera rond te sjouwen of om deze onbeheerd op de hotelkamer achter te laten.
Ik heb al mijn foto's met mijn telefoon gemaakt, kwalitatief belabberd natuurlijk. Maar het ging mij om de herinnering.
Nu kan ik altijd nog snel en makkelijk terug naar Rome. Ik spring in de auto en morgen ben ik er. Gambia is anders.
Je zou een goede compact kunnen overwegen en je dure DSLR thuis kunnen laten. Maar een goede compact is ook niet goedkoop.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

En en, goede compact als backup voor als je eos van eigenaar is gewisseld. Het belangrijkste in die landen is misschien wel het backuppen van reeds gemaakte foto's, en natuurlijk deze backup's bij je dragen, het liefst in meervoud op verschillende plekken.

Toevoeging: controleer voor vertrek ook even wat je reisverzekering wel en niet dekt.

ps. ps. Weet niet wat voor camera je nu hebt, je kunt natuurlijk ook nog overwegen een wat oudere 2e hands eos op de kop te tikken.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wie zegt dat over Gambia?

De camera heb je meestal bij je lijkt mij, dus ik maak me meestal niet zoveel zorgen. Ik ga ook zorgvuldig om met mijn spullen, doe mijn koffer op slot enzovoort. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind!

Maar als je onzeker bent zou ik een compact camera meenemen. Een telefoon is toch niet je van het....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

En nog twee dingen:
1) Ik vond het tegenvallen dat er geen foto's van Gambia in dit topic stonden.....
2) De meeste fotoapparatuur wordt uit huis of auto gestolen, niet op vakantie: http://petapixel.com/2013/12/17/lenstag ... ts-stolen/
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik zat net even te kijken, maar er is wel verschil in perceptie over de veiligheid in Gambia. Kras zegt het volgende:
Net als in veel andere landen, heeft ook Gambia te maken met criminaliteit. Als u zonder begeleiding van een gids op pad gaat, moet u goed op uw hoede zijn! Wij raden u daarom aan in een groepje van minimaal vier personen te gaan en sieraden of andere waardevolle spullen (zoals een fotocamera of filmapparatuur) NIET zichtbaar te dragen. Vermijd tevens afgelegen en slecht verlichte plaatsen en zorg ervoor dat u niet meer buiten bent als het donker is. Wij raden u aan kopieën te maken van uw reisdocumenten en alleen deze tijdens verplaatsingen mee te nemen.
Dat klinkt heftig en onveilig. Maar dan kijk ik bij Arke en die zegt het volgende:
Gambia is een veilig land met lage criminaliteitscijfers. De sfeer is er ontspannen, toch is het verstandig altijd uw bagage in de gaten te houden en goed op te letten voor zakkenrollers, voornamelijk op drukke plaatsen. Gambia staat bekend om de zogenaamde hustlers en bumsters. Dit zijn mannen die jong en werkloos zijn en graag profiteren van toeristen, die in hun ogen rijk zijn. Pas hier voor op.
Wat is het nu? Veilig of onveilig?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik ben niet in Gambia geweest maar wel in Kenia en Brazilië, ook hier is het niet overal even veilig. Ga je op eigen houtje of met een groepsreis? In Kenia ben ik met een groepsreis geweest en daar werden we aardig "beschermt" tegen de boze buitenwereld, we mochten bijvoorbeeld nooit alleen op pad in het donker en we hadden als groep een eigen gids. Ik had mijn DSLR met lenzen mee (net zoals meerdere in de groep) en heb mij niet onveilig gevoeld. In Brazilië heb ik een soort ontwikkelingswerk gedaan en kwam op plekken (de krottenwijken bijvoorbeeld) waar je het beste zo min mogelijk bij je kon hebben. Hier zelf gezien dat mensen op klaarlichte dag bestolen werden.

Belangrijk is dus of je met een groepsreis gaat en wat voor soort reis (welke activiteiten ga je ondernemen). Daarbij moet je ook zelf heel goed je gezonde verstand gebruiken. Ga niet alleen of in het donker op pad, laat je spullen nooit onbeheerd achter etc etc. Als ik naar zo'n land ga zou ik het zonde vinden niet te kunnen fotograferen dus wil ik best enig risico nemen. (en zou ik een goede verzekering afsluiten.) Belangrijk is ook dat je je er zelf prettig bij voelt, als je steeds op je hoede moet zijn en bang bent doet dat ook geen goed aan je vakantieplezier.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

No panic !!!

Overal kan wat gebeuren,ook in Gambia.
Ben afgelopen november er voor de tweede keer geweest (kololi ) in 3 jaar tijd
Foto ,crimineel technisch kan je gerust je fototas op je rug hangen en een mooie wandeling maken.
Je hebt absoluut geen last van Criminaliteit,wel wat last van Gambanezen die hun persoonlijke waren aan jou willen slijten, en de hoge temperatuur(Zware tas toch wel warm op je rug).

Gambanezen zijn verder een zeer vriendelijk volk,in het begin met je witte benen zijn ze wat opdringerig daar heb je wat last van,maar naarmate je benen bruiner worden wordt dat ook minder.

Regel vanuit je hotel of lokaal reisbureau een lokale gids,deze laat je de mooist plekjes van gambia zien voor ong 10,00 per dagdeel,zeker de moeite waard.

Zorg dat je reisverzekering in orde is ,als je meer dan 5000,00 aan fotospullen meeneemt stop je de rest in de kluis op je hotelkamer.
Ikzelf leg meestal mijn body en div lenzen in kluis,heb ik bij diefstal teminste nog iets.

Veel plezier
Groet
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hoi hoi,

Ik heb mijn foto-apparatuur altijd mee op vakantie (en daar had ik ruig geschat ooit eens 7000 Euro voor betaald) en ik ben o.a. in Zuid-Afrika, Namibië, Botswana, Zimbabwe, Costa Rica, Nicaragua, Panama, Kenia en Tanzania geweest. Allemaal landen waarbij er wel wat gewaarschuwd wordt. Ik heb me eigenlijk nooit echt onveilig gevoeld, ja misschien een keertje iets, toen het donker begon te worden en ik in mijn eentje van het busstation in Granada naar een jeugd-opvang ging. Nou ga ik altijd met een groepsreis en is mijn postuur ook niet echt iel (100+ kilo en 1 meter 90). Ik laat ook weleens een lens achter op een hotelkamer, maar dan bij voorkeur in een kluisje. En ik heb ooit een PacSafe net gekocht om mijn fotorugzak vast te kunnen leggen, maar ik heb hem nog nooit gebruikt...

In een groep gebeurt gewoon minder. Loop 's avonds ook niet alleen rond, dan loop je ook minder risico. Maar laat je niet compleet bang maken door de verhalen, want dat kan, naast dat het echt zou gebeuren, toch ook je vakantie wat verzieken. Als je alleen maar de hele tijd over je schouder kijkt...

Zorg ook voor een goede verzekering.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Misschien een optie om een goeie "compactcamera" te kopen?
Zoals de Fujifilm x100s compact maar wel de kwaliteit die je van een spiegelreflex gewend bent (in de meeste gevallen)
Canonflits

Waar je ook ter wereld komt, er is altijd een kans dat je op het verkeerde moment, op de verkeerde plek , de verkeerde mensen tegenkomt.........
Goed luisteren naar lokale mensen en dan zorgen dat je niet op de verkeerde plekken komt.
Als je je overdreven rondloopt met je grote lens op je buik, dan val je op. Hou je zaken een beetje in je rugzak en er is niet veel aan de hand.
Afgelopen zomer op Zanzibar in Stone Town geweest. Niets gemerkt van onveiligheid.
Je zult altijd moeten zorgen dat je jouw spullen niet onbewaakt achterlaat. Ik heb er weleens een alarm van het merk Doberman aan gehad, maar dat ging te pas en vooral te onpas af. Wel makkelijk om je spullen een beetje te beschermen als je bijvoorbeeld aan het strand bent en de nee in gaat.
Ik vind het zonde om mijn apparatuur thuis te laten op mooie bestemmingen!
Johnalb

Bedankt voor jullie tips en mee denken. Ik zal het allemaal op een rijtje zetten dan maak ik vast de juiste keus.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar