Ringen in midden foto

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Assegaai1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2011 16:50

Ik heb met mijn 17-85 mm en Eos 50d foto's gemaakt van het noorderlicht en voor het eerst ringen in het midden van de foto's gezien. Alleen bij de nachtfoto's, 2 sec of langer belicht, f=4.0. Zichtbaar exact in het midden. De lens is vlak voor de reis gerepareerd vanwege Error 01, diafragmakabel is vervangen. Wat kan dit zijn? Zie foto.
https://www.facebook.com/paul.vandekeer ... 993&type=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Voorbeelden, eventueel met exif is vaak wel prettig voor analyse / advies
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik zie ook alleen een paar papegaaiduikers op die link, zonder ringen.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Facebook is een erg slechte host voor foto's. Onze vrienden van Facebook hebben namelijk geen idee wat ze doen, maar toch doen ze van alles met je foto met als gevolg dat er niets van overblijft. Misschien moet je de foto hier te uploaden als je geen betere host hebt.

Ik heb de foto gezien, maar kan 'm niet goed bekijken met alle dingen die ze er mee hebben gedaan. Mijn vermoeden is dat het gewoon reflectie is van het een of ander.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik gebruik geen facebook meer, dus ik kan je foto's niet zien.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

sorry, zit niet op feestboek.
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

41393

deze...
heb hem even in mijn album gezet.
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Lastig op dit formaat.
Maar gezien de omstandigheden misschien iets zoals hieronder beschreven /te zien..?
En versterkt door het toch al bijzonder natuurverschijnsel?

http://home.hiwaay.net/~krcool/Astro/moon/moonring/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://m.youtube.com/watch?v=NGpdWuM3JQ ... GpdWuM3JQ8" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel het verloop er wel heel synchroom/symetrisch en toch meer mechanisch uit ziet moet ik zeggen. Lastig aan de hand van 1 foto.
Trouwens, als er niet gecropt is zit het niet exact in het midden
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat ziet er heel raar uit. Lijkt wel of er een fresnell voorzit.
Als dit op al je foto's is, dan zou ik je camera toch maar eens ter reparatie aanbieden. Als het enkel bij de 17-85 is, dan zou ik daar toch de boosdoener zoeken. Neem contact op met je reparateur en stuur deze foto mee, want dit is niet goed
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik neem aan dat je geen tussenringen / filters / opzetstukken gebruikt waardoor dit optreedt...?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Spartacus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2010 12:13
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Ik zat ook al aan een UV filter te denken, maar verdenk ook het objectief dat pas is gerepareerd.

Even wat testjes doen met een ander objectief, dan weet je snel meer.
Yep,ik heb een Canon :-)

flickr
Gebruikers-avatar
Assegaai1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2011 16:50

Hallo alle reageerders, dank Jeroen voor het plaatsen van de foto. Ik zie niet snel hoe ik dit moet doen en heb geen website. Inderdaad zitten de ringen niet exact in het midden, wel zo goed als. Ik denk ook sterk aan het objectief, ook al omdat deze gerepareerd is vlak voor ik vertrok naar Noorwegen. Vorig jaar ook soortgelijke foto's gemaakt en geen ringen op de foto's gehad. Daglichtfoto's geen probleem. Geen tussenringen of polfilter gebruikt. Maan- of andere verlichtingsringen zijn het niet. Exif-gegevens van de noorderlichtfoto's: objectief EFS 17-85 1:4-5.6 IS USM, f 4.0, tijd: 2,5 tot 10 sec., ISO 1250 tot 2500, stand 17 mm. Ik ga wat foto's naar de reparateur mailen.
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Het ziet er uit als twee glasplaten die tegen elkaar "geplakt" zitten. Twee filters die tegen elkaar zitten? een samengestelde lens waarvan de delen los komen? coating die niet goed zit? Als het zich in een objectief voordoet zou ik deze vervangen.
Gebruikers-avatar
Assegaai1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2011 16:50

Nog maar één berichtje om dit even ter ruste te leggen. Heb inmiddels op iedere site waarnaar verwezen wordt als je zoekt op "photographing northern lights" geleerd dat er zeker geen filter voor je lens mag zitten. En die heb ik er wel op zitten. Vooral de golflengte van het groene noorderlicht kan interferentie geven door het filter. Eind februari ga ik weer naar Noorwegen. Ben nog aan het kijken voor een lichtgevoelige ultrawide zoomlens...
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

In plaats van zoeken op internet zou ik eerst zelf goed proberen te achterhalen wat het kan zijn.

Zie je het bij andere lenzen, bij deze lens op een andere body, verschillende sluitertijden, met filter, zonder filter, donker, licht etc etc.

The science of deduction zeg maar.

Volgens mij moet je er vrij snel achter komen waar het euvel zit.

Voor uploaden foto's, kijk hier even:

Of via:
Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Assegaai1 schreefCOLONHeb inmiddels op iedere site waarnaar verwezen wordt als je zoekt op "photographing northern lights" geleerd dat er zeker geen filter voor je lens mag zitten. En die heb ik er wel op zitten.
Dus oorzaak: een filter. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zoe niet meteen het filter alleen de schuld geven. Ik heb dit fenomeen wel vaker gezien, vooral bij nacht foto's (en ik gebruik geen filters). Helemaal heb ik er mijn vinger nog niet achter, maar zeker is dat het bewust of onbewust level en van de foto het effect versterkt. Door goed na bewerken kun je het effect redelijk in de hand houden. Ik denk dat het een soort banding is, eventueel versterkt door vignettering . Als voorbeeld een plaatje van de Orion nevel, geschoten op 200 mm er zit een groene en rode band in, maar door de contrasten niet te ver door te trekken valt het effect in de hgand te houden.
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 9186451444
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
sweebee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2011 07:34

Het lijken wel de ringen van het matglas. Heb je wel je zoeker afgedicht tijdens het fotograferen?
Canon EOS 6d | 16-35mm F2.8 II | 24-105mm F4 L IS | 70-200mm F4 L IS| 430EXII
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De opgeklapte spiegel dekt toch het matglas volledig af?

Zou het misschien maken kunnen hebben met het licht dat door de censor gereflecteerd wordt?

Hans
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Bij nader (in)zien zijn de ringen die ik hier zie niet te vergelijken met wat ik zag in mijn plaatjes. Sorry voor de verwarring, mocht die er zijn.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar