Maximale bruikbare ISO bij 7D voor bedrukkingen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Jeetje, lastig om een pakkende titel te bedenken...
Ik heb altijd geleerd om de ISO zo laag mogelijk te houden; liefst op 100. Nu is de techniek in de loop der jaren natuurlijk erg vooruit gegaan en op de 7D kun je tot 6400 gaan. Dan heb je wel erg veel ruis.
Nou heb ik een fotoshoot gehad waarbij de foto's ook in een brochure terecht komen. Verder worden ze alleen op internet gebruikt. Ik ben tot 800 ISO gegaan zodat ik binnen niet hoefde te flitsen. Als ik nou inzoom, zie ik wel wat ruis, maar ja, op internet zoom je normaal niet in en in de brochure worden ze ook redelijk klein afgedrukt, dus ik denk wel dat het goed is gegaan (heb trouwens ook geen commentaar gehad van de opdrachtgever).

Weet iemand tot hoeveel ISO ik 'ongestraft' kan gaan in zo'n geval?!
En als de foto's alleen digitaal gebruikt gaan worden (bijvoorbeeld foto's voor studenten van een afstudeerceremonie)?

Ik merk dat ik het lastig vind, vanwege die 100 ISO regel.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Volgens mij is er nog steeds niets veranderd aan zulk soort regels. Je moet je alleen afvragen in hoeveel bocht je moet wringen om d'r aan te voldoen... en of je d'r uberhaupt aan moet voldoen.
Als je van tevoren al weet dat je de foto's niet vol formaat gaat aanleveren kun je je natuurlijk al een hoop veroorloven wat ISO betreft.

Ik mag van mezelf overdag tot ISO 400 gaan op m'n ouwe 1Dmk2 en in bewolkte omstandigheden naar 1600 als ik anders het shot niet kan maken. Dan is de afweging eenvoudig, geen shot of een shot met ruis.

Kun je misschien situaties schetsen waarin je erbij gebaat zou zijn om hogere ISO waardes te gebruiken?
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Panther1881 schreefCOLONVolgens mij is er nog steeds niets veranderd aan zulk soort regels. Je moet je alleen afvragen in hoeveel bocht je moet wringen om d'r aan te voldoen... en of je d'r uberhaupt aan moet voldoen.
Tja, dat is dus inderdaad mijn vraag...
Panther1881 schreefCOLONKun je misschien situaties schetsen waarin je erbij gebaat zou zijn om hogere ISO waardes te gebruiken?
Bij die shoot was een bibliotheek waar ik de flits niet kon gebruiken wegens hoog plafond.
Of kan ik in zo'n geval beter bij de nabewerking de foto oplichten?

De vraag komt o.a. omdat mijn vriend er altijd op hamert om de ISO op te krikken, "je hebt het niet voor niets op je camera zitten", en ik ben daar dus altijd erg terughoudend in waardoor ik soms toch bewegingsonscherpte krijg, en dat wil ik natuurlijk helemaal niet, dan liever ruis.
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Mijn vraag is dus eigenlijk: weet iemand bij welke ISO je de ruis ook gaat zíen op de afdruk (en die is dus niet op 100%, maar bijvoorbeeld op A5-formaat).
Anoniem 4

Dat is een lastig verhaal, omdat het van diverse omstandigheden afhankelijk is.
Eén daarvan is de camera/sensor. Een andere is het beschikbare licht en golflengte daarvan.
Ruis is er altijd en bovendien zijn er verschillende soorten ruis, die elk op een andere manier moeten worden bestreden.
Zo doet vrijwel iedere camerafabrikant ruisonderdrukking toepassen in het verwerkingsproces in de camera.
Je kunt er eindeloos over discussiëren en (wetenschappelijk) onderzoek aanhalen.
Toch is ruis gewoon iets wat we moeten accepteren. De techniek wordt wel steeds beter evenals de ruisonderdrukking programma’s. Lightroom is op dat punt erg sterk, maar Dfine van NIK Software is naar mijn ervaring beter en het best van wat ik heb onderzocht.

Terug naar de vraag “hoe ver kan ik gaan met ISO-verhoging”. Het antwoord daarop is simpel namelijk: zo ver jij wilt.
De fotograaf maakt uiteindelijk de afweging of hij wel of geen foto maakt.
De lichtomstandigheden zijn een gegeven, tenzij je met flits of andere extra verlichting gaat beginnen. Als je niet meer kunt rekken met diafragma en sluitertijd blijft er niet anders over dan verhogen van de ISO.
Ook in het analoge tijdperk deden we dat door tijdens de ontwikkeling de film op te waarderen. Uiteraard met verhoging van korrel tot gevolg.
Daar heb ik in die tijd niet echt veel over gehoord. Korrel toen werd kennelijk makkelijker geaccepteerd dan ruis nu.

Toch is er nog iets om bij stil te staan en dat is de native ISO van iedere camera. Dat zijn de ISO waarden in de reeks waarbij de camera het beste presteert.
Voor de 7D is dat bijvoorbeeld 160, 320, 640 en 1250. Daarboven maakt het niet zo veel meer uit.
Zelf gebruik ik 160 (standaard), 320 en 640 het meest. Met correcte belichting en goede ruisonderdrukking in de nabewerking kan ik vrijwel al mijn foto’s probleemloos opblazen naar posterformaat.
Boven 640 ISO moet ik gewoon genoegen nemen met restanten ruis. In sommige gevallen doe ik er dan zelfs nog een klein beetje korrel bij om een interessante foto te krijgen.
Immers ruis wordt dan korrel en dan vinden kijkers het niet zo erg.
Ja, als fotograaf ben je ook een beetje illusionist.

Kijk ook nog even hier naar (native) ISO op de 7D
http://www.emptybucketstudios.com/canon ... -iso-test/" onclick="window.open(this.href);return false;

Of en hoeveel ruis je gaat zien op afdrukken, is weer helemaal afhankelijk ook van je printer, het printproces en het gebruikte papier.
Op A5-formaat zou ik me niet druk maken of je moet er standaard een vergrootglas bij leveren.

Wat jij acceptabel vindt, moet je gewoon uitproberen met jouw spullen en afdrukmateriaal.
Wees niet te streng voor je zelf. Fotografen kijken heel anders dan klanten/familie/vrienden.
De norm is tegenwoordig het fotootje uit de telefoon dat direct op Facebook is gezet.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

In hoevere ruis zichtbaar is hangt naar mijn weten niet alleen af van je camera maar ook van de andere omstandigheden zoals je belichting en je onderwerp. In donkere delen zal eerder ruis ontstaan als in een wat lichter deel van je foto.

Bij het verwijderen van ruis verlies je altijd wat detail en dat kan dus ook per onderwerp ook meer of minder storend zijn.

Een echte standaard regel is dus niet te geven. Ik durf bij mijn 7D zo naar de 800 ISO te gaan en weet dat het dan wel goed komt. Daarboven zal je genoegen moeten nemen met ruis in je foto. Hoe veel is maar net wat je zelf acceptabel vind en bij je onderwerp vind passen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Ik hou me op eerder aanraden van Illuminatus al een hele tijd naar tevredenheid aan de 160, 320, 640, 1250 reeks. Als het moet ga ik nog hoger. Beter een slechte foto dan geen foto en weggooien kan altijd nog. Ik probeer ruis met photoshop zo veel mogelijk te onderdrukken, maar behoud van detail vind ik minstens net zo belangrijk. Ik druk niet vaak foto's af, maar maak wel fotoboeken (30x30 cm) van onze vakanties. Een foto op 2 pagina's is dus 60x30 cm en ik kan niet zeggen dat ik daar ooit iets van storende ruis op ontdekt heb tot nu toe.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Aniras
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 13:55

Ontzettend bedankt voor de antwoorden, heb ik veel aan! Het ging in dit geval echt om drukwerk, dus voor in een brochure, vandaar mijn vraag.
Voor een 'ruig' portret voeg ik juist graag korrel toe, dan maakt het ook niet zoveel uit (zelfs scherpte is dan minder belangrijk :oops: ;) ), maar in dit geval wilde ik juist een zo helder mogelijk beeld in de gegeven lichtomstandigheden.

Heb de reeks genoteerd en die zit nu in m'n fototas, zal hem uit mijn hoofd leren! In mijn geval moet het dus de "160 ISO-regel" worden ipv 100 ISO :)

Bedankt!!!
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik fotografeer regelmatig bij slechte lichtomstandigheden met een 7D. Indien de foto goed belicht is (dat is wel de voorwaarde) kan 3200 ISO met een beetje nabewerking in LR tot 30 x 45 prima (groter nog niet geprobeerd). Op canvas 90 x 60 ging ook prima. Als je echter moet gaan oplichten, gaat het heel snel mis en krijg je snel ruis te zien.
Gebruikers-avatar
edwardmila
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2011 20:41

dukie schreefCOLONik fotografeer regelmatig bij slechte lichtomstandigheden met een 7D. Indien de foto goed belicht is (dat is wel de voorwaarde) kan 3200 ISO...
Gaan we weer...ik heb dit nooit gesnapt...
Je fotografeert bij slechte lichtomstandigheden en kan tot 3200 ISO gaan indien de foto goed belicht is.
Hoe kun je goed belichten als er geen / te weinig licht is?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@edwardmila:
ISO3200 gebruiken tijdens de gouden uurtjes?
En dan het histogram gebruiken bij het "rechtsbelichten".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

edwardmila schreefCOLON
dukie schreefCOLONik fotografeer regelmatig bij slechte lichtomstandigheden met een 7D. Indien de foto goed belicht is (dat is wel de voorwaarde) kan 3200 ISO...
Gaan we weer...ik heb dit nooit gesnapt...
Je fotografeert bij slechte lichtomstandigheden en kan tot 3200 ISO gaan indien de foto goed belicht is.
Hoe kun je goed belichten als er geen / te weinig licht is?
als er voldoende licht is, hoeft de ISO niet omhoog. Als er weinig licht is, dan moet dat wel, en dan kan ik, als ik met ISO 3200 een goed belichte foto kan maken, die foto's prima gebruiken voor het maken van afdrukken. Hoop dat dit duidelijker omschreven is?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar