wel of geen zonnekap op mijn objectief

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
EvZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 22:09
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hoi Allemaal,

Nu ga ik a.s. zaterdag gezellig met de fam. naar Blijdorp en neem natuurlijk mijn camera mee om een paar leuke plaatjes te schieten.
Mijn vraag ik heb een 70-300 f4-5,6 zonder zonnekap. Is het nu verstandig om er toch eentje aan te schaffen?

Gr Eric
Groetjes Eric,

Pictures EOS Digital Rebel XTi (400D) met batt. grip, EOS 40D, 17-55 f2.8 IS USM, 17-85 f4-5.6 IS USM, 70-300 f4-5.6 IS USM, Speedlite 430EX II, REDGED RTT-423 enz..
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Dat is een keuze die je zelf moet bepalen, zonnekap helpt direct zonlicht te voorkomen, dat kan ook op een andere manier maar ik vind de zonnekap ook handig omdat hij iets bescherming geeft tegen stoten oid aan de voorkant vd lens. Gebruik de mijne dus zeker wanner ik op locaties ben waar dat gemakkelijk gebeurt, zoals een dierentuin denk ik.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik sluit me helemaal bij Wibo aan. Ik heb nagenoeg altijd een zonnekap op mijn objectieven, om de kans op lensflare te verminderen maar ook voor bescherming van mijn glaswerk, aangezien ik
weiger uv filters te gebruiken.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Over de eigenlijke functie:
De zonnekap zal voor 70mm gelden dus daar ga je met een 400D geen optimaal gebruik van maken.

Andere positieve eigenschappen:
Je front element ziet netjes weggestopt diep in de zonnekap en raakt daarom minder snel smerig of beschadigd. In zo'n geval laat ik bijv m'n lensdop eraf zodat ik meteen kan schieten.

Andere negatieve eigenschappen:
Je lens wordt hiermee wel nog groter waardoor je er sneller tegen aan stoot.
Tevens valt de lens/camera combi eerder op waardoor je minder makkelijke onopgemerkt foto's kunt maken. Je camera lijkt ook meteen wat opdringeriger. Dit zit misschien tussen mijn oren maar is voor mij reden om onder bijzondere omstandigheden de nogal aanwezige zonnekap van m'n 24-70 thuis te laten.

Eigenlijk zet ik ze d'r altijd op. De kans op beschadiging is gewoon kleiner.

Maar aan jou de keus :mrgreen:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Een zonnekap is geen zonnekap.
Het is een licht reflectie kap, die helpt om al het ongewenste licht, van de zon maar ook van spotjes en dergelijke, wat reflecties kan veroorzaken tegen te houden.
Bijkomend voordeel is dat je je front lens een extra bescherming bied tegen stoten.
Hij zit er bij mij altijd op, tenzij ik een cp filter of iets dergelijks gebruik.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Doen! Altijd een kap op de lens is gewoon het beste.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Zoals Woody al aangeeft is een zonnekap er niet alleen voor om direct zonlicht tegen te houden, maar om zoveel mogelijk direct of indirect (omgevings) licht wat niet bijdraagt aan de foto tegen te houden. Ergo, een zonnekap zit dus altijd op je lens. Uitzondering als je een explicitie reden hebt om geen zonnekap te gebruiken. Bijvoorbeeld omdat je juist flare in je plaatje wilt of bij macro fotografie omdat de zonnekap insecten afschrikken of een schaduw opwerpen.
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

Zonnekap all the way. Het bied bescherming, minder last van zonneflares en ook nog eens een hoger pro fotograaf look gehalte. :P
If you put your mind to it, you can accomplish anything!
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

karin115 schreefCOLONIk sluit me helemaal bij Wibo aan. Ik heb nagenoeg altijd een zonnekap op mijn objectieven, om de kans op lensflare te verminderen maar ook voor bescherming van mijn glaswerk, aangezien ik
weiger uv filters te gebruiken.
+1
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

+1
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb de onderwerpen even samengevoegd en de verwarrende opmerkingen verwijderd (twee keer de openingspost en eentje dat het dubbel gepost was)
Maar nu staat alles dus in één topic ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Altijd een zonnekap.
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

mgifotografie schreefCOLONAltijd een zonnekap.
Inderdaad! Zonder zonnekap ben je gehandicapt! 8)
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Voor mij is een zonnekap een onmisbare accessoire. Buiten de extra bescherming, vind ik belangrijk , dat wanneer er zonnestralen of andere lichtbundels via een bepaalde hoek op de lens vallen (ontstaat er lensflare) de knas bestaat van ongewenste vlekken op de foto's. Door een zonnekap te gebruiken wordt dit voorkomen.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

en ook nog eens een hoger pro fotograaf look gehalte. :P
qua bescherming zeker en qua flares (moet je overdag bij deze lens wel bijna in de zon richten)
maar qua pro fotograaf look ???? kun je dan niet beter een t-shirt aan doen met een tekst "kijk mij eens ... zijn"
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
ddekkers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 19:10

mark.beniers schreefCOLON
en ook nog eens een hoger pro fotograaf look gehalte. :P
qua bescherming zeker en qua flares (moet je overdag bij deze lens wel bijna in de zon richten)
maar qua pro fotograaf look ???? kun je dan niet beter een t-shirt aan doen met een tekst "kijk mij eens ... zijn"
Dat is misschien weer teveel van het goede. :wink:
If you put your mind to it, you can accomplish anything!
Gebruikers-avatar
EvZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 22:09
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

@fotojeroen, bedankt met een mobiel gaat het wel eens mis :oops:

De rest bedankt voor de info, ga er eentje aanschaffen lijkt me bij tijd en wijle een must en voor de rest inderdaad een goede bescherming. Foto's volgen snel.

Groetjes Eric
Groetjes Eric,

Pictures EOS Digital Rebel XTi (400D) met batt. grip, EOS 40D, 17-55 f2.8 IS USM, 17-85 f4-5.6 IS USM, 70-300 f4-5.6 IS USM, Speedlite 430EX II, REDGED RTT-423 enz..
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Eigenlijk niet bij tijd en wijle maar bijna altijd is mijn idee.
Koop wel een kap speciaal voor jou lens gemaakt is en niet 1 waarvan je denkt dat die leuker of mooier is, meneer canon of tamron of sigma of welke objectief maker dan ook geven die dingen niet voor niets een bepaalde vorm en lengte voor elk objectief afzonderlijk.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
EvZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 22:09
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

komt voor de bakker..
Groetjes Eric,

Pictures EOS Digital Rebel XTi (400D) met batt. grip, EOS 40D, 17-55 f2.8 IS USM, 17-85 f4-5.6 IS USM, 70-300 f4-5.6 IS USM, Speedlite 430EX II, REDGED RTT-423 enz..
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Altijd een zonnekap erop, maar dat is al vaker gezegd.
Maar doe hem dan wel erop zoals het hoort en niet omgekeerd, zoals ik vaak zie. Als ik er dan een opmerking over maak, antwoord men meestal dat ze niet wisten waar dat ding voor dient.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar