Wat is er toch aan de hand met Canon?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@rocker
citaat: Qua innovatie.. tja, op dezelfde hoogte komen als de concurrent is nu eenmaal makkelijker dan innoveren.. Dat Nikon en Sony zoveel dichterbij gekomen zijn vind ik dan ook niet meer dan logisch, het zou zelfs zorgelijk zijn als dat niet zo was.. Het houdt Canon ook weer scherp tenslotte, dus hopelijk blijven ze flink investeren in R&D en met nieuwe ontwikkelingen komen

Ook hier heb ik eigenlijk al eerder op gereageerd: ik mag toch aannemen dat Canon zijn innovaties patenteert? Indien ja kunnen/mogen concurrenten dit niet gebruiken/namaken tenzij ze betalen aan Canon.
Ik neem dus aan dat de concurrentie voor een groot gedeelte zelf ook heeft geïnnoveerd.
Bijvoorbeeld de Sony beeldchips zijn toch echt door Sony ontworpen en geproduceerd. Van Nikon zou ik dit niet weten, wel maken zij vaak gebruik van Sony chips.
Natuurlijk zal het zo zijn dat Canon soms een idee heeft geïmplementeerd dat door anderen wordt geïmiteerd, maar dat komt andersom net zo goed voor.
Natuurlijk hoop ik ook dat ze blijven investeren en ons regelmatig gaan verbazen met geweldige vondsten.
Canon zal wel fors moeten investeren in de csc markt want die maakt wereldwijd een enorme groei door terwijl de dslr markt krimpt en in tegenstelling tot vele anderen zijn zowel Canon als Nikon (op cameragebied) hier zeer afhankelijk van.
Met name Samsung, Panasonic, Sony en Fuji zijn op de CSC-markt zeer sterk vertegenwoordigd met zeer goede producten. Het zal dan voor zowel Canon en Nikon dan ook nog een hele kluif worden om hier in te kunnen breken. Maar zeg nooit, nooit, misschien gaan ze ons nog verbazen

gr

Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het zit, denk ik, wel goed met de innovatie van Canon.
In tegenstelling tot (bijvoorbeeld) Nikon maakt Canon zelf de beeldsensors (logisch, ze handelen ook in spul voor de chipindustrie).
Wel hebben ze het nadeel dat de huidige in gebruikzijnde Canon-chiptechnologie achterloopt op marktleider ASML.
Ik voorzie wel een kleine inhaalslag in de resolutie.

Canon patenteert als een gek (zie een eerdere post); op te zoeken op http://www.freepatentsonline.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Op termijn komt Canon met een meerlagensensor met grotere signaal/ruisverhouding door het werkzame oppervlak van de fotodiode te vergroten (de wanden van de "emmertjes" worden ook lichtgevoelig).

Compact systeem camera's zijn niet te vergelijken met spiegelreflexen met een grotere sensor: de opnamen zijn vlak door de grotere scherptediepte.
Geschikt voor de kiekjesindustrie, voor mij hoeft Canon daar geen geld in te steken :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@boels069
citaat: Compact systeem camera's zijn niet te vergelijken met spiegelreflexen met een grotere sensor: de opnamen zijn vlak door de grotere scherptediepte.
Geschikt voor de kiekjesindustrie, voor mij hoeft Canon daar geen geld in te steken.

Besef echter wel dat dit segment op dit moment het hardste groeit en hier ook het meeste geld wordt verdiend. (de spiegelreflexmarkt krimpt nu al meerdere jaren)
Je kunt het wel heel neerbuigend kiekjesindustrie noemen maar hou even in het achterhoofd dat er vele honderden miljoenen meer "kiekjesmakers" dan "fotografen" zijn in deze wereld. Deze mensen maken geen foto's voor hun artistieke waarde maar just for the fun.
Deze doelgroep is ook helemaal niet op zoek naar een zware en dure spiegelreflex.
In mijn ogen zou persoonlijk niet erg slim zijn als Canon deze enorme kopersgroep zou negeren.
Ik denk persoonlijk dat je nu met name Sony, Fuji, Panasonic en Olympus wel heel erg tekort doet. Inmiddels hebben zij bijna allen een of meerdere modellen in deze categorie met een grote sensor die in een aantal gevallen zelfs al dezelfde beeldkwaliteit bieden als hun grote DSLR broers.
In een laatste test in Chip (duitse versie) verslaat de laatste nieuwe Panasonic CSC Lumix DMC-G6 zien dat hij redelijk gemakkelijk overeind blijft t.o.v. zijn test tegenhangers waaronder de nieuwe Sony A58 en Canon D700 spiegelreflexen. Ik heb hieronder even de testresultaten van de top 3 geplaatst en lees hier ook weer dat de Canon een overbodige upgrade is als je al een 650D in bezit hebt en dat Sony wederom de beste beeldchip heeft.

Panasonic G6
Die G6 gefällt mit toller Bildqualität und moderner Ausstattung.
Thomas Probst, Testchef
Panasonic beweist mit der Lumix G6 ein- drucksvoll, dass sich spiegellose Systemkameras, kurz DSLMs, längst nicht mehr hinter klassischen Spiegelreflex-Modellen verstecken müssen. Die Bildqualität der G6 erreicht trotz des kleineren Sensors das gute Niveau der Canon EOS 700D. Darüber hinaus gefällt uns das sehr moderne Ausstattungspaket, das noch weit mehr umfasst als das eingebaute WLAN-Modul zur kabellosen Steuerung der Kamera über mobile Geräte wie Tablet-PCs oder Smartphones. So zum Beispiel ein reaktionsschnelles Touchscreen-Display, das zu den derzeit besten seiner Klasse zählt. Und auch Umsteiger von der Kompaktkamera kommen mit der G6 auf ihre Kosten: So lässt sich ein angeschlossenes Powerzoom-Objektiv direkt und bequem à la Kompaktkamera über die eingebaute Wippe mit dem Daumen steuern. Haben wir etwas vergessen? Ach ja, extrem schnell ist sie auch noch. Für uns ist die Lumix G6 ein echter Kauftipp.

Canon D700
Durchweg gute Amateur-DSLR, aber arm an innovativen Features.
Thomas Probst, Testchef
Im Rahmen unseres Tests musste Canon aufgrund mangelnder Innovationsfreude viel Kritik einstecken. Einerseits zurecht, da man die Vorgängerin EOS 650D nahezu 1:1 kopiert hat. Andererseits fällt unsere Kritik in die Kategorie „Meckern auf hohem Niveau“. Natürlich handelt es sich bei der EOS 700D um eine gut ausgestattete DSLR für ambitionierte Einsteiger mit einer soliden Bildqualität und einem verständlichen Bedienkonzept. Wer sich als Hobbyfotograf für eine Kamera der gehobenen Einstiegsklasse interessiert, kann hier durchaus zugreifen. Wer allerdings bereits eine EOS 650D besitzt, kann sich den Wechsel sparen. Die wenigen echten Neuerungen sind zu vernachlässigen. Bleibt zu hoffen, dass sich Canon nicht auf seinen Lor- beeren ausruht und zumindest die künftige EOS 750D mit nennenswerten Neuerun-
gen bedenkt. Mit Sicherheit wünschenswert wären zum Beispiel schnellere Autofokus-zeiten im Live-View-Modus.

Sony A58
Eine empfehlenswerte Kamera für preisbewusste Einsteiger.
Thomas Probst, Testchef
Die Sony Alpha 58 hat uns alle überrascht. Obwohl sie mit 520 Euro deutlich preiswerter über den Ladentisch geht als eine Canon EOS 700D oder eine Panasonic Lumix G6, liegt sie in der Gesamtwertung vorn. Wie kann
das sein? Denkt man nur einmal an das 2,7 Zoll kleine Display oder die alles andere als schnellen Autofokuszeiten, stutzt man angesichts der Gesamtpunktzahl unwillkürlich. Doch Gründe für das gute Abschneiden gibt es allemal: Der APS-C-Sensor der Alpha 58 überzeugt im Test mit einer klasse Schärfeleis- tung, einer hohen Detailtreue und geringem Rauschen dazu. Da können die Konkurrentin-nen nicht mithalten. Die zweite Ursache für den Erfolg der A58 sitzt direkt am Sensor. Hier sorgt der sensorbasierte Bildstabilisator dafür, dass man als Fotograf zu preiswerteren Objektiven ohne Stabilisierung greifen kann. Wer ansonsten auf technische Highlights verzichten kann, erhält mit der A58 eine solide Ein- steiger-Kamera zum fairen Preis.


citaat: Canon patenteert als een gek (zie een eerdere post); op te zoeken op http://www.freepatentsonline.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit klop als een bus. Echter moet je jezelf wel afvragen wat er van deze patenten uiteindelijk terechtkomt in het eindproduct.
Ik heb zelf 29 jaar bij Michelin gewerkt, ook zo'n firma die zich gek patenteert (soms wel meer dan 10.000 per jaar) Het is dan mooi dat je die kennis bezit, maar wat als blijkt dat je uitvinding te duur, of te gecompliceerd is om op grote schaal te produceren? Of de markt wil een nieuw product niet omarmen? Juist dan houdt het op. Het draait immers altijd om de kosten/baten analyse.
Ik kan niet spreken voor Canon maar vaak haalt maar een heel klein percentage patenten uiteindelijk de serieproductie.

Ik volg wel met interesse het sensorverhaal alhoewel (corrigeer me maar als ik het fout heb) ik het idee krijg dat dit een verbetering zou zijn van de reeds bestaande Foveon sensor.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik kom in de verleiding om je te vragen de topic-titel aan te passen in:
"Wat is er mis met jans1960?" :lol: :lol:

Waarom denk je dat Chip, Dpreview, enz. aandacht besteden aan de kiekjesindustrie?
Omzet, en niets anders.

Dat er dan een of andere "Testchef" totaal voorbij gaat aan de kwaliteitsverschillen tussen camera's met subcentimeters sensors en die met APS-C en fullframe valt niet op?
Juist het spelen met scherptediepte maakt het verschil tussen een plaat en een kiekje.

Het zal mij in feite een zorg zijn of mijn fotospul nog behoort tot de absolute topklasse.
Ik ben beland bij de 5DII, EF 70-200 f/4 L IS USM, EF 24-105 f/4 L IS USM, EF 100 f/2,8 L IS USM en de EF 40 f/2,8 STM.
Als ik daar geen platen mee kunt scoren dan is het tijd voor een kiekjesmachine, maar vooralsnog kan het nog 5 tot 10 jaar mee.

Het is goed dat Canon, al dan niet gedwongen, uit de pixelrace is gestapt.
Het levert meer problemen op dan het oplost: meer pixels vereist beter glas, kleinere productietoleranties (denk aan het links/rechts AF-probleem van Nikon) en zorgt voor verkleining van het werkbare diafragmagetal door diffractie.

Wat ik zie van de Canonpatenten over sensors heeft niet of nauwelijks te maken met de Foveon.

En kijk eens maar:
DxOMark's Perceptual Megapixel
http://www.dxomark.com/index.php/en/Pub ... n-help-you
Dan valt het nog best wel mee met Canon.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Eerder in dit topic is er door iemand ook iets van DXOmarc gepost (pagina 2) waar het voor Canon wat minder uitpakt.
Maar ik klaag toch verder ook nergens over de kwaliteit van Canon ?
Dit topic heb ik gestart omdat ik de politiek van Canon t.a.v. modellen, techniek en prijzen af en toe totaal niet meer snap, en dat ik niet begrijp dat een bedrijf dat zo'n enorme technische voorsprong had in digitale fotografie deze voorsprong on zo'n korte tijd heeft verloren.
(bijv wat chip opmerkt over de 700D als we het hebben over modelpolitiek)


En dan tenslotte,

Ik beschik ook nog over een spotgoedkope Olympus Pen PM-1: en die gebruik ik niet om PLATEN maar om KIEKJES te maken als ik zoals gisteren na een 60 urige werkweek nog even met mijn kleindochter naar de dierentuin ga.
Dan heb ik helemaal geen zin om met een zware spiegelreflex te lopen en om na te moeten denken over compositie, techniek.etc.
Deze foto's voldoen aan geen enkele artistiek dan wel technisch inzicht maar ze hebben iets veel belangrijkers: ze zijn spontaan en super leuk om later terug te kijken.
En als ik er 1 wil afdrukken zijn ze tot 13x18 van een uitstekende kwaliteit.

"fotografie moet vooral leuk zijn"

Dit was overigens mijn laatste reactie op dit topic, ik heb mijn punt gemaakt en hoop van harte dat ik hier niemand mee beledigd heb. Verdere discussie blijft toch alleen maar ronddraaien om de reeds besproken zaken.

m vr gr en een prettige dag verder,

Jan
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 2 keer gewijzigd.
RedenCOLON onnodige quote verwijderd
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

(en dat ligt bij sommige mensen op dit forum schijnbaar nogal gevoelig)
Misschien wel, maar ik heb het voornemen gehad om mij aan een Nikon D800E te wagen.
Nader beraad/"studie" deed mij tot inkeer komen.

Oftwel ik kijk graag naar wat er op het gras van de buren ligt. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

boels069 schreefCOLON
(en dat ligt bij sommige mensen op dit forum schijnbaar nogal gevoelig)
Misschien wel, maar ik heb het voornemen gehad om mij aan een Nikon D800E te wagen.
Nader beraad/"studie" deed mij tot inkeer komen.

Oftwel ik kijk graag naar wat er op het gras van de buren ligt. :wink:
Voel je niet persoonlijk aangesproken, was zeker niet zo bedoeld door mij.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@marco550

onnodige quote verwijderd, hier had ik reacties op zijn stellingen aan toegevoegd
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jans1960 schreefCOLONVoel je niet persoonlijk aangesproken, was zeker niet zo bedoeld door mij.
Nee hoor, ik heb dat zo niet opgevat :wink:

Verschillen in inzicht of opvattingen kunnen eigenlijk nooit persoonlijk bedoeld zijn of opgevat worden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Wel grappig dat je het niet delen van je kritiek als 'gevoelig' duidt.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@MvdE
ook grappig dat u op de valreep hier nog op reageert, voegt nog net even dat extraatje toe aan deze discussie.
Bedankt voor uw verhelderende bijdrage.

Goed lezen maakt veel duidelijk, en laat ik duidelijk stellen dat diegenen die echt op inhoud gereageerd hebben hier niet mee worden bedoeld (en die waren het lang niet allemaal met mij eens, primadeluxe want daar is het immers een discussie voor)
Het waren meer diegenen die een af andere one-liner op het forum zetten die niet ter zake deed, of mijn woorden hadden verdraaid.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

jans1960 schreefCOLON@marco550

onnodige quote verwijderd, hier had ik reacties op zijn stellingen aan toegevoegd
excuus dan! Maar had je ook in het citaat zelf nog opmerkingen geplaatst dan? Da's niet de bedoeling, die moet je na het citaat maken. Anders leg je onbedoeld anderen woorden in de mond. Ik zie wel dat je telkens op andere manieren citeert, dat maakt het niet overzichtelijker.

Ik had al je opmerkingen na je quote laten staan, maar blijkbaar was er dus nog meer. Nogmaals excuus!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik stap wat laat in, ik ben op dit moment redelijk vaak te vinden op het forum van de buren :mrgreen:

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat Canon achter loopt, of gaat lopen ten opzichte van andere merken. Waar ik bang voor ben, is dat de camera technologie in een fase beland is waar vooruitgang alleen nog te bereiken valt tegen steeds hogere kosten en dat die hogere kosten steeds moeilijker terug te verdienen zijn.

Vergelijk het met race-motoren en auto's. In de jaren 70 kon je het als prive-stal nog tot wereldkampioen schoppen, in de jaren 80 en verder ging het steeds moeilijker, want de investeringen in die laatste paar km's en die net even snellere bocht, ging in de miljoenen lopen en de kostprijs van nieuwe race-auto's en motoren werden te hoog voor prive-rijders. Alleen als fabrieksrijder telde je nog mee. Elke km harder liet de prijs dat het koste bijna verdubbelen.

Dat is denk ik de reden waarom nieuw glas zo duur is, waarom de 1Dx zo duur is en waarom ook de volgende generatie Tamron/Sigma lenzen ook veel duurder zullen zijn.

Nog niet zo lang geleden, een week of vier, heb ik een nieuwe camera gekocht voor de paardenfotografie, ik wilde een veel snellere AF hebben met veel meer punten. De 7D viel net buiten de boot, dus maar gekozen voor de D7100. Een camera met 24 mp, 2 sloten voor geheugenkaartjes, een DX mode en nog een extra 1.3x crop mode erboven op. 51 AF punten waarvan 15 cross. Echt een hele mooie camera. Maar ja, de lenzen die ik heb liggen trekken het niet op de deze sensor, die net zoals de D800E geen low-pass filter heeft. En de buffer, die is echt om te huilen. Hij haalt 6bps, één keer, en dan is je buffer vol.

Dus met deze camera, haalt hij ondanks zijn mooie features, echt de 7D niet onderuit. De D300s is de enige die het enigzins kan opnemen tegen de 7D, en zoals we weten, beiden zijn toch al wat jaartjes oud. Dus tussen de oudere D300s en de nieuwe D4, heeft Nikon nog niks dat competitief is met de 7D.

Keuze maken tussen de 6D of de D600? Dan zou ik zonder twijfelen kiezen voor de 6D, juist om de wifi, juist om de GPS. Erg handig om gewoon in de foto terug te kunnen vinden waar je de foto gemaakt hebt. Erg handig als je de camera kunt bedienen vanaf je iPhone of Android telefoon, met livebeeld.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ok, ik heb enkel de eerste pagina doorgelezen, dus vergeef me als ik iets zeg wat al gezegd is.

Maar moeten we niet eens stoppen met vergelijken naar wat anderen hebben, het gras is altijd groener aan de andere kant. Maar betekend dat ons gras zo slecht is? Leg voor de grap eens een hedendaagse camera (5DmkIII) naast die van een 300d.

We (jullie) moeten echt eens stoppen met dat gemierendinges en gewoon gaan fotograferen. Ik heb een tijd geleden al mijn dure spul de deur uit gedaan. In 1 keer de 7D 24-70 f2,8 en 70-200 f2,8 verkocht en weer terug naar af gegaan. Fotograferen ging bij mij en gaat bij velen te veel om spullen, en dan doel ik niet eens op wat er gekocht moet, maar ook wat mee zeulen.
Als ik ging fotograferen had ik een grote tas met 3 lenzen, 2 flitsers, statief, strobist spul, reflectoren etc etc. Als er dan 1 foto gemaakt werd, moest er weer een lens gewisseld worden, wel of niet flitsen.....
Kort om, de spullen waren belangrijker dan de foto.

Nu heb ik alles weg gedaan en heb alleen nog een Fuji X100 en ik ben nog nooit gelukkiger geweest met een camera als nu. Nu gaat het alleen om de foto, ik moet er voor werken, ik moet creatief zijn en ik heb er plezier in. Qua specs is deze camera de mindere ten opzichte van de 7D met de lenzen die ik had, maar het resultaat is beter.

Ik ben niet helemaal eerlijk geweest, ik heb mijn eerste digitale reflex nog bewaard met 1 lens en die set ga ik binnenkort weer eens gebruiken, puur voor de vergelijk, maar omdat dit zo een "simpele set" is zal ik er net zo veel plezier mee beleven als met de X100. Die zet is een 10D met 50mm f1,8.

Gewoon de basis, en het werkt beter dan al het andere nieuwe spul....

Mensen, veel plezier met fotograferen. Daar draait het immers om.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLON Mensen, veel plezier met fotograferen. Daar draait het immers om.

Bob
Vergeet niet dat het eosdigitaal forum een menging is van een plaats waar je het over het resultaat hebt, de foto, maar ook een forum is waar liefhebbers van technologie hun plaats hebben en voor wie pixels en sensoren een doel op zich kunnen zijn.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

We (jullie) moeten echt eens stoppen met dat gemierendinges en gewoon gaan fotograferen.
Geheel mijn idee...:-) no offense
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

PanzerFaustNL schreefCOLONWaar ik bang voor ben, is dat de camera technologie in een fase beland is waar vooruitgang alleen nog te bereiken valt tegen steeds hogere kosten en dat die hogere kosten steeds moeilijker terug te verdienen zijn.
Precies.

Illustratief is de AF-problematiek die uitvergroot wordt door het toegenomen aantal pixels.
Ga je uit van een CoC (circle of confusion) van 0,03 mm bij full-frame en een lichtsterk objectief van f/1,4.
Dan is de totale DoFocus (depth of focus, de "scherptediepte" aan de sensorzijde) gelijk aan 0,08 mm.
Dat betekent bij moderne Canons een stapgrootte van de MFA (micro focus adjustment van 2,1 micrometer.
En ook dat het AF-mechanisme in het objectief ook die stapgrootte zonder speling moet aankunnen.

Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen dat het een uiterste precisie vraagt om binnen die tolerantie te blijven bij temperaturen tussen 0 en 40 graden Celsius.
Dat lukt niet bij de gebruikelijke prijzen, wel bij een factor 2 of 5 hoger.

Daarom is het voor de gebruiker niet ongunstig dat Canon de pixelrace verlaten heeft.
De problemen bij 20-22 Mpixels zijn al groot genoeg.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

bobvanduin schreefCOLONWe (jullie) moeten echt eens stoppen met dat gemierendinges en gewoon gaan fotograferen.
Ik moet natuurlijk helemaal niks :lol:

Sla een, voor jou, oninteressant topic gewoon over en doe verder je ding.
Dat doe ik ook :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Gelijk heb je Jan, maar misschien kan ik twijfelaars over de streep trekken ;)

Ik bedoel er verder ook niets vervelends mee, en ieder zijn ding natuurlijk, maar het was voor mij zo een verademing om eindelijk door te hebbeb wat er niet klopte in mijn ogen.

@Pantzerfaust, ook jij hebt een goed punt, hardware en de discussie er om heen is een groot deel van dit forum en ik heb ook vele discussies meegedaan met dezelfde onderwerpen. Ik wens ook ieder zijn lol met zijn of haar hobby. Ik wilde gewoon even mijn ei kwijt endat is gelukt :D
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@panzerfaust

Hartelijk dank voor je bijdrage, eindelijk een gefundeerd verhaal.
Hoewel ik van mijn 39 jaar bij Michelin er 19 heb gewerkt op de race en rallyafdeling heb ik het inderdaad waarschijnlijk vergeten dat jouw verhaal wel eens het juiste kan zijn. Wat jij beschrijft is exact wat daar gebeurde. (Gelukkig zie je wel weer dat er meer en meer raceklassen back to basics gaan)

Ik ben niet bang dat Canon achterloopt: ik leg het nu voor de 4e keer uit: ik ben nogal verward/verbaast/ongerust/ dat Canon hun enorme technische voorsprong in pak 'm beet 2 jaar heeft zien krimpen tot marginaal. Ik ben verward over hun productpositionering: wat voegt een 700d nog toe aan een 650d (behalve extra verkoop genereren) En ik snap in een aantal gevallen de absurde prijsstelling van nwe producten niet.
Dat is alles.

En verder aan iedereen op dit forum: ja dan gebruik ik ter illustratie wel eens een ander merk, maar ik zeg nergens, maar dan ook nergens dat Canon slechte producten levert.
Wel blijf ik van mening dat Canon misschien wat lang heeft geteerd op successen uit het verleden.

De nwe generatie's third party lenzen zijn inderdaad ook al stukken duurder, maar hebben vaak dan wel een toegevoegde waarde waaronder een hogere lichtsterkte en of beeldstabilisatie. Bovendien zijn ze procentueel wel minder sterk in prijs verhoogd als de A-merken.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar