werken met 2 studioflitsers 200watt

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

beste
in mijn vorige topic heb ik laten weten dat ik dit setje heb besteld
http://webshop.verschoore.nl/studiofoto ... c47_a41356" onclick="window.open(this.href);return false;

nu zou ik volgende week van mijn nicht een paar foto's moeten nemen voor haar communie kaartje.
wie kan er mij wat tips geven hoe ik daaraan begin met deze 2 flitsers?
alle hulp is welkom, qua opstelling enzo.

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ja. dat is ook een manier :wink: . Heb je zelf al gezocht op het internet? Er is genoeg te vinden, daar kun je zelf ook moeite en tijd insteken.
Dit is niet onaardig bedoeld, maar dit soort vragen komen zo ontzettend gemakkelijk op mij over. Ik struin eerst het internet af en als ik het dan niet weet probeer ik gerichte
vragen te stellen. Door zelf te zoeken, kijken en lezen leer je het meest. Zoek ook eens op Youtube!

Hier een link naar een informatieve site: http://kennisbank.rittz.com/studio-fotografie.html
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

ik ben al vollop het net aan het afzoeken, en heb al toch wat info gevonden,
nu heb ik de cactus v4 trigger, kan ik deze gebruiken op dit setje?
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ben het wel een beetje met Karin eens wat je vraagstelling betreft, zonder verkeerd over te komen, maar licht wenkbrouwen fronsend is het toch wel.
Nog aan de slag moeten gaan met iets geheel nieuws, om al over een week communie foto,s te gaan maken is ook op zijn minst nogal gedurfd/gewaagd optimistisch.
Als ik dan vervolgens de vraag lees of de trigger op de gekochte set past vraag ik me af of daar ook niet beter wat eerder over nagedacht had moeten / kunnen worden.

Maar goed, wat handvaten;
De trigger zal waarschijnlijk wel functioneren, gewoon de ontvanger op 1 flitser aansluiten met de sync-kabel. De andere flitskop op slave stand meeflitsen.
Over een opstelling is lastig iets te adviseren. Wat voor achtergrond ga je gebruiken? Moet die wit worden Heb je nog maar 1 hoofdlicht over. Moeten het portret, halfbody of full body foto,s worden?

Basisinstelling is op de M-stand 1/125 bij f11.
Bij gebruik van 2 Flitsers in hoek van ong 45 graden van het model.
(Gebruik je er 1 als achtergrondlicht mag dat met 1 hoofdlicht meer recht van voren zijn)
Dan met de knop op je flitskoppen het vermogen aanpassen tot je een juiste belichting hebt bereikt.

Succes, benieuwd naar de resultaten.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

hey Frank
bedankt voor je antwoord, ja ik weet het dat het wat gedurft is. maar ben mij nu al volledig aan het inlezen.
het zou met een witte achtergond zijn. maar geen nood ( hopelijk lukt het me goed) maar ik zal normaal bijstand krijgen van een meer ervaren fotograaf, dus zal ik wel nog veel kunnen bijleren deze dag.en ondertussen had ik ook al gelezen dat de trigger inderdaad zou werken op dit setje, dus sorry voor de te rappe vraag.
nu ben ik wat filmpjes aan het opzoeken met wat tips enzo.

de foto's zouden meer half body zijn mits full body mss wat teveel zal gevraagt zijn met maar 2x 200 watt, of zou dit moeten lukken?

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Dan ben je dus 1 flitser kwijt om de achtergrond te belichten.
1x200 watt voor full body zal wat lastig worden, maar je kunt alijd een stuk klimmen in je iso uiteraard.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Hey frank, kan ik mijn 430ex II gebruiken voor mijn achtergrond te belichten?
Zo hou ik mijn andere 2 flitsers vrij voor het model Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Dat zal lastig worden, voor een witte achtergrond heb je ongeveer 2 a 2,5 stop meer licht nodig dan het hoofdlicht.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Los van het eventuele vermogen en "richten" van die extra flitser zit je met de aansturing van de reportageflitser. Die moet ook een signaal krijgen om mee te doen tenslotte. (Nog los van het handmatig instellen daarvan) Een los slave-oog ontvanger voor de reportageflitser om die aan de sturen met de studioflitsers is een optie.
Maar denk dat het (ongeacht met of zonder extra reportageflitser) een hele klus gaat worden om het geheel netjes uit te lichten. Maar je hebt hulp begrijp ik dus vooral goed opletten en veel vragen stellen zou ik zeggen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik zou als ik jou was eerst eens oefenen met iemand anders dan gelijk een toezegging te doen.
Zet je vrouw/vriendin/vriend eens in de opstelling die je in gedachten had voor je nichtje en kijk wat het resultaat is.
Van zelf doen leer je toch het meest.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Wil je een nette witte achtergrond krijgen dan jeb je minimaal 1 flitser nodig om die wit te krijgen. Ik werk het liefst met 2 koppen op de achtergrond.

Een haarspotje o.i.d. werkt mooi i.c.m. de 2 koppen van je. Kan je niet een wat uitgebreidere set lenen?

Al met al krijg ik het gevoel dat je erg veel beknibbelt op de techniek! Dat gun je je klant toch niet?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Bedankt allemaal voor de reacties.

@annoh, wat bedoel je met beknibbelt?

Ik ga er het beste proberen van te maken, en hopelijk is het volgende week ook iets beter weer
Zodat er ook wat foto's buiten in het park kunnen genomen worden.
Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

TS,
Je krijgt een opdracht betreffende een kaartje. Je schaft een flitssetje aan, technisch gezien wat aan de karige kant. Zie de geleverde bijdragen hierover; dat noem ik 'beknibbelen'. Het lijkt erop dat je dat niet kan 'overrulen' door veel kennis en vaardigheden. Of zie ik dat verkeerd??
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Ik heb idd nog niets van ervaring met een flitsersets, maar al doende leert men toch.
Het voordeel is dat de foto's voor nichtje niet te veeleisend zijn, ze weten dat het nog allemaal nieuw is voor mij. En ga er het beste van proberen maken. Achteraf zal ik hier wel een foto plaatsen zodat jullie mij mss tips kunnen geven.
Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ben er gelukkig mee gestopt, werd tureluurs van al die communicantjes, maar intussen wel behoorlijk wat ervaring met deze minibruidjes (zo zien ze er soms uit).

Ik had een aantal achtergronden, waarvan eentje een lekker gedempt fris kleurtje (bananageel) ideaal met slechts 2 koppen, of dit nou 150, 200 of 400 watt is, modelletjes zijn prima uit te lichten, wit heeft toch een andere benadering nodig.
Je zou met 1 kop lichtjes van voor en eentje geheel op de achtergrond gericht, verder wat napoetswerk in photoshop, moet lukken, als je er geen licht op zet dan wordt het een niet zo fraaie grijze kleur.

Ook heb ik voor de variatie een aantal goedkope atributen gekocht, een glasgordijntje, grijs bij de Xenos, wat ik ophang ik d egarage aan een PVC buisje, goedkoop en leuk als ecxtra achtergrond, dekenetjes van de Ikea die ik over de achtergrondrol kan hangen, had altijd een grote gekleurde lollie bij, leuk als kleuraccent en breekt het ijs een beetje, wat nepbosjes bloemen volop te krijgen bij Xenos.
Al deze dingen maken dat je wat variatie aan kunt brengen in de foto's.

Maar voor mooi wit heb je nou eenmaal een tweetal extra koppen nodig.

Weet niet waar je woont (heb het gevoel dat je in de buurd woont van Etten-Leur, Verschoore)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Ik woon in evergem (belgie) :wink:
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Je zegt zelf al ergens dat men aldoende leert.
Vandaar mijn advies aan jou: Ga doen en leer afdoende. Alle advies via deze site en via andere kanalen zijn prima, maar je kunt ze toch niet onthouden.
Ga oefenen tot je de "kneepjes" van het vak kent. Want fotograferen zoals jij wilt gaan doen is een VAK.
En een VAKman kent zijn spullen en technieken.
Zal wel weer negatief overkomen, maar moest dit even kwijt. Succes met het leren ontdekken van deze techniek.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar