Welke resolutie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Tot welke resolutie mag je gaan om toch nog een mooie afdruk te hebben van 20x15?
Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat hangt van de kijkafstand en de hoeveelheid detail van de opname.

Voor een zwarte cirkel met witte achtergrond moet je andere criteria hanteren dan voor een stilleven met kant en geschubde vissen. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Wwaarom maak je je druk over resolutie's? Zet je camera gewoon op een zo hoog mogelijke.
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Het is niet van mij druk te maken, maar soms verklein ik de foto's wat omdat soms een storend voorwerp tezien is op de foto waardoor de resolutie wat verkleind.daarmee mijn vraag.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Studio60

Als ik een stukje van de foto afsnij.. hoeft niet de resolutie te veranderen...
Toch?
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

De grote van een foto kun je oa meten in het aantal pixels, ofwel de resolutie.
Stel dat een foto 2000 x 3000 pixels is, en je knipt er een stukje af omdat er een storend onderwerp opstaat, dan verklein je de hoeveelheid pixels. De resolutie verandert dus!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Je kan het ook uitrekenen... Als het om een kleine foto gaat, die je over het algemeen ook van dichtbij bekijkt dus... dan is het gangbaar om deze minimaal op 240dpi af te drukken.
20cm aan de lange zijde is zo'n 7,9 inch, reken voor het gemak even 8". 240*8=1920, dus je wilt aan de lange zijde minimaal 1920 pixels overhouden. En datzelfde trucje kan je voor je korte zijde ook doen (ong. 6", oftewel 1440 pixels).
Studio60

gumpje schreefCOLONDe grote van een foto kun je oa meten in het aantal pixels, ofwel de resolutie.
Stel dat een foto 2000 x 3000 pixels is, en je knipt er een stukje af omdat er een storend onderwerp opstaat, dan verklein je de hoeveelheid pixels. De resolutie verandert dus!
Resolutie is niet precies hetzelfde als pixels geloof ik..
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Leg eens uit hoe het zit dan?!
Met linkjes als het kan.
... Spiegel-Werk ...
Studio60

over resolutie en pixels bij drukwerk en internet

Heb ik even op google op gezocht....

http://caregraphics.wordpress.com/2010/ ... -internet/

Of deze...

http://www.computeridee.nl/artikel/pixels-en-resolutie

Of ik moet er langs zitten kan ook hoor....

Gr...
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Resulotie is toch gewoon het aantal pixels per oppervlakteeenheid? En niet het totaal aantal pixels? Je kunt een foto van 2000x3000 pixels op een 300DPI resolutie laten zien, maar je kunt ook een foto van 1000x1500 pixels op 300DPI laten zien, hebben ze beide dezelfde resolutie, maar een ander formaat.
Maar het heeft natuurlijk wel invloed op elkaar, als je een foto flink cropt (en dus het formaat kleiner maakt), kan het gevolg zijn dat bijvoorbeeld 20 cm bij 300DPI niet meer haalbaar is. 300DPI kan dan nog steeds, maar dan alleen op een kleiner formaat.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Studio60

staartjager schreefCOLONResulotie is toch gewoon het aantal pixels per oppervlakteeenheid? En niet het totaal aantal pixels? Je kunt een foto van 2000x3000 pixels op een 300DPI resolutie laten zien, maar je kunt ook een foto van 1000x1500 pixels op 300DPI laten zien, hebben ze beide dezelfde resolutie, maar een ander formaat.
Maar het heeft natuurlijk wel invloed op elkaar, als je een foto flink cropt (en dus het formaat kleiner maakt), kan het gevolg zijn dat bijvoorbeeld 20 cm bij 300DPI niet meer haalbaar is. 300DPI kan dan nog steeds, maar dan alleen op een kleiner formaat.
Dat probeerde ik idd duidelijk te maken...
Bedankt voor de verwoording.

gr.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Er is trouwens ook software waarmee je de resolutie kunt verbeteren bij hele grote prints.

In jouw geval zou ik het gewoon eens proberen. Dan weet je het zeker.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar