Helpppp!!!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Binkie78
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2013 20:29

Beste collega's,

Graag wil ik jullie om advies vragen. Ik ben namelijk op zoek naar een vervanging van mijn huidige body en objectieven. Twijfel tussen de 60D en 7D. Er is inmiddels genoeg geschreven over deze apparaten en denk dat ik voor de 7D zal gaan.

Mare ... welk objectief past daarbij?! Wil graag slechts een objectief aanschaffen. Had de 24-105 uitgekozen, maar deze is toch niet zo ideaal als gedacht. Kunnen jullie mij een advies geven tav het e kiezen objectief?!

Alle adviezen zijn van harte welkom.

Gr Binkie78.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Canon 15-85 is een mooie alrounder als één objectief.
Wanneer je meer een groothoek mens bent kan ik je de Canopn 17-55 F/2.8 aanbevelen.
Wanneer je meer een zoomerd bent, kan ik je de 24-105 aanbevelen.

Er van uitgaande dat je maar één objectief gaat aanschaffen. ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Met 24mm heb je niet heel veel groothoek op een van beide camera's. De 105mm kan bij portretten wel weer fijn zijn. Een diafragma van 2.8 heeft zo nu en dan ook wel weer voordelen. De 7D heeft al een redelijke weather sealing dus dan is de weather sealing op de 24-105 op zich nog handig zo nu en dan.

Maar wellicht is het handig om aan tegen wat je nu hebt aan apparatuur en waar je tegenaan loopt.

Wat verwacht je van je nieuwe objectief?
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat bedoel je met: "Had de 24-105 uitgekozen, maar deze is toch niet zo ideaal als gedacht."?? Heb je die (gehad)? Zo ja, waarom is 'ie niet zo ideaal? Zo nee, waarom denk je dat 'ie niet zo ideaal is?

Het simpele antwoord is de 15-85, mooie alround lens en voor de meeste mensen ideaal (laat je niet gek maken dat je een f/2.8 lens "moet" hebben). Het ingewikkeldere antwoord ligt aan het antwoord op de vraag waarom de 24-105 niet zo ideaal is.....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 3

Nogmaals: ook van mij het advies om de 15-85 aan te schaffen. Mijn 60D kan niet meer zonder...
Binkie78
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2013 20:29

Op de eerste plaats ... bedankt voor de snelle reacties!!

Ik zoek een objectief dat ik met name kan gebruiken bij sportwedstrijden en voor het maken van portretten. Landschappen zijn niet mijn wekelijkse kost. Daarbij hebben wij een niet al te lichte huiskamer, dus daar dient wel enigszins rekening mee gehouden te worden.

Wat betreft de 24-105 ... een kameraad heeft deze lens ook. Hij geeft aan dat hij zijn groothoek soms mist. Moet nog bij hem langs om te proberen. Wil graag ook eens andermans ervaringen horen ...

Thanx alvast!!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

400mm f/2.8 ideaal voor sport en een portret moet ook nog wel lukken.
Een 15mm fish eye kan ook. Ook dat kun je bij sport en portretten gebruiken :D :D

Wat jij aangeeft is zo breed, iets specifieker mag wel.
Portretten worden veel met brandpunten rond de 50 en 85mm gemaakt. Ik zit darentegen weer veel rond de 24/35mm, maar grijp soms ook wel naar 50mm. Maar dit als het gaat om portretten op locatie. In de studio zit ik weer meer rond de 85 en 135mm.
Sport wordt in de regel pas interessant zo rond de 135mm tot 600mm (afhankelijk van de sport)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat voor sport? Ik denk dat voor veel sporten een 24-105 niet eens zo gek is..... Ligt aan de sport en je manier van werken. Aan de andere kant, bij veel sporten heb je niet veel aan 105, kom je eerder uit op een 70-200 of nog langer. Kortom, welke sport?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Een 7D en maar 1 lens voor zowel sport, portret als binnenfoto's bij matig licht, liefst nog zonder flits begrijp ik..?
Haast onmogelijke opgave...

De 24-105 geeft op crop idd beperkte beeldhoek. Wel redelijk wat tele, voldoende voor portretten en uiteraard F4.
Maar te kort om sport dichtbij te halen. En binnen zul je bij matig licht toch vrij snel moeten flitsen.
De 15-85 is ook erg goed. Meer groothoek, wat minder tele, maar ook geschikt voor portretten.
Maar minder lichtsterk, dus nog wat sneller noodzaak om te flitsen.

Misschien een superzoom als een 17-250.
Maar is een compromis, wat pure beeldkwaliteit minder goed dan beide beschreven lenzen.
Maar waarschijnlijk niet snel genoeg voor sport. En dan zul je binnen al heel snel moeten flitsen.

Toch maar 2 lenzen? Dan een 17-55 2.8 (eventueel ander merk dan canon) als walk around en voor binnen. Kun je net wat langer bij natuurlijk licht vooruit. En een (2e hands?) 70-200 F4 zonder is voor portretten en sport.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Hangt ook van budget af, waar je met geen woord over spreekt.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Anoniem 4

De Canon EF 15-800mm F/1.2L IS USM ligt nog op de tekentafel, dus dat vraagt nog even geduld.
Met één objectief kunnen alle wensen (nog) niet in vervulling gaan.
Dat wordt dus keuzes maken, maar dat vergt een duidelijke omschrijving van de eisen en bij beperkt vermogen een financiële planning.
Zonder het budget te kennen is het volgende lijstje een optie. Beginnen voor portretten met weinig licht.
Canon EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm F/2.8 II IS USM
Even sparen voor het sport-objectief, tegen die tijd is ie er wel
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM EXTENDER 1.4x
fotojeroen schreefCOLON...Sport wordt in de regel pas interessant zo rond de 135mm tot 600mm (afhankelijk van de sport)
Voor schaken en dammen, zelfs bij weinig licht, kun je goed uit de voeten met een standaard (zoom)objectief.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zo'n schaker wordt er ook niet al te vrolijk van als je met 50mm lekker op zijn neus gaat zitten hoor.
Daarnaast krijg je vaak maar een paar minuten bij een schaakwedstrijd en moet je zorgen dat je je beelden rap hebt gemaakt. Je kunt niet rustig af gaan zitten wachten en loopt dus al behoorlijk actief door zo'n zaal heen wat alweer aandacht op zich trekt. Als je dan ook nog eens lekker dichtbij foto's gaat staan te maken, dan lig je zo buiten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Binkie78 schreefCOLONOp de eerste plaats ... bedankt voor de snelle reacties!!

Ik zoek een objectief dat ik met name kan gebruiken bij sportwedstrijden en voor het maken van portretten. Landschappen zijn niet mijn wekelijkse kost. Daarbij hebben wij een niet al te lichte huiskamer, dus daar dient wel enigszins rekening mee gehouden te worden.

Wat betreft de 24-105 ... een kameraad heeft deze lens ook. Hij geeft aan dat hij zijn groothoek soms mist. Moet nog bij hem langs om te proberen. Wil graag ook eens andermans ervaringen horen ...

Thanx alvast!!
30 1.4 voor de huiskamer en portret, 70-200 2.8 / 4.0 al dan niet met IS (afhankelijk van je buget) voor sport en portret.
En waarom zou je maar één lens willen als je voor een spiegelreflex kiest :)
Als je groothoek toch mist, misschien dan de Tamron 17-50 2.8 ipv de Sigma 30 1.4. Of de Canon 17-55 2.8 IS als het budget het toelaat.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Anoniem 3

fotojeroen schreefCOLONZo'n schaker wordt er ook niet al te vrolijk van als je met 50mm lekker op zijn neus gaat zitten hoor.
Daarnaast krijg je vaak maar een paar minuten bij een schaakwedstrijd en moet je zorgen dat je je beelden rap hebt gemaakt. Je kunt niet rustig af gaan zitten wachten en loopt dus al behoorlijk actief door zo'n zaal heen wat alweer aandacht op zich trekt. Als je dan ook nog eens lekker dichtbij foto's gaat staan te maken, dan lig je zo buiten.
:idea: Dan doe je toch gewoon mee :?: :wink:
Machie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2011 19:37

Telescoop schreefCOLONNogmaals: ook van mij het advies om de 15-85 aan te schaffen. Mijn 60D kan niet meer zonder...
mijn 60D kan niet zonder mijn 70-200 F4 :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

een 24-105L en een goedkoop 18-55 lensje voor dat incidentele groothoekje lijkt me een prima setje om de bovengenoemde onderwerpen te kunnen tackelen, natuurlijk kan het allemaal groter, lichtsterker, maar veel en vooral ook veel duurder, de 24-105 is nou eenmaal een erg goed alroundobjectief, geschikt voor diverse doeleinden als je jezelf daar maar op aanpast.
Fotograferen is kijken niet klikken.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Hoezo groter/sterker en veel duurder? Die 24-105 kost ook 1099,-- euro!
Voor die prijs heb je ook een 70-200 f/4.0 (599,--) en een Tamron 17-50 f/2.8 (319,--) en nog wat wisselgeld :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

klopt, maar hij heeft het toch over een alrounder en deze wordt door de ts 'genoemd, dus daarvanuitgaand is de 24-105 een van de beste alroundlenzen die je kunt kopen, de lens is snel, scherp, met 105 mm redelijk tele, erg mooie kleurweergave, het is maar net hoe je het bekijkt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

eos4all schreefCOLONHoezo groter/sterker en veel duurder? Die 24-105 kost ook 1099,-- euro!
Maar wie gaat er dat bedrag voor betalen terwijl die ook bij diverse zaken voor net iest minder dan 780 te koop staat?

Hans.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

eendagsvlieg ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar