Aankoopadvies: spiegelreflex voor de school waar ik werk

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
larsvanzanten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2012 09:38

Voor de school waar ik werk ben ik op zoek naar een spiegelreflexcamera om mooiere foto's te kunnen maken. Deze foto's zullen voornamelijk gebruikt worden voor de website. Voor promotie e.d. hebben wij "professionele" foto's.

De omstandigheden zijn vaak:
- Slecht licht (vaak binnen in het gebouw, waar we het moeten doen met het beschikbare licht van buiten + de tl-balken)
- Bewegende objecten (kinderen :-))

Vaak willen we foto's maken in de aula. Ik heb met mijn privécamera (450D) getest en de grootste brandpuntsafstand die écht nodig is is 135mm. Alles daarboven lijkt op dit moment luxe.

Het budget dat ik van mijn management gekregen heb ik 500-550. Zij gaan er dan denk ik ook van uit dat het daarmee klaar is, dus ook tas, geheugenkaartje, etc.

Nu dacht ik er helemaal uit te zijn en voor het gemak te kiezen van de Canon 1100D met een Canon 18-135. Deze kwam helaas boven het budget uit.

Dan maar naar de andere fabrikanten. Tamron heeft een 18-200. Eén lens, geen geknoei, wel de mogelijkheden van spiegelreflex, top. Samen met de 1100D binnen het budget: klaar!

Totdat ik vandaag in de Media Markt folder de 550D aanbieding met 18-55 en 75-300 zag. De tweede lens is natuurlijk flinke overkill, maar misschien dat dat op termijn toch handig blijkt te zijn. De lenzen zijn overigens echte budgetlenzen, DC en dus geen IS. In het grote objectieven-topic zag ik dat de lens tot 200mm prima bruikbaar is. Betekent dat dat 200-300mm ook met statief geen optie is? Ook las ik op internet dat de kwaliteit van de twee losse lenzen met verschillende functies veel groter is dan het gemak van 1 "alleskunner".

Op een ander forum werd mij ook geadviseerd om evt. naar een flitser te zoeken, wanneer het budget dit toe laat.

Wat is jullie advies? Graag zou ik bij Canon blijven omdat ik daar al bekend mee ben. De 550D, de 1100D (al dan niet met een alleskunner of verschillende lenzen) of toch wat anders?
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

larsvanzanten schreefCOLONVoor de school waar ik werk ben ik op zoek naar een spiegelreflexcamera om mooiere foto's te kunnen maken.
Ik weet niet wat je jullie nu gebruiken, maar met een betere camera ga je niet zomaar mooiere foto's maken. Pas iemand die zich daar in verdiept heeft en ook de moeite heeft genomen om te leren fotograferen kan met een dure spiegeflex beter resultaat behalen.
Voor de camera die iedereen uit de kast haalt als er wat leuks gebeurt kun je toch beter naar een goed compactcamera kijken.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

Waarom een andere camera ? Ik zou van dat geld een betere (lichtsterkere) lens kopen, evt. 2e hands.
Met de 1100D ga je geen betere foto's maken dan met jouw 450D.
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

het gaat niet over de privecamera van ts, maar over de schoolcamera.
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Dat staat er toch? De school wil eigen camera aanschaffen.
Anyway, ik heb geen idee.
Gebruikers-avatar
IngridM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 12:32
WoonplaatsCOLON Delfgauw

eos4all schreefCOLONhet gaat niet over de privecamera van ts, maar over de schoolcamera.
je hebt gelijk; ik las verkeerd :-)

Budget is beetje laag dan, voor en camera en lens.
Is een goede compact geen optie ?
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L :-)
twistersam

Met alleen een camera en lens ben je er nog niet. WIl je vooral binnen goede foto's maken zul je ook een goede flitser nodig hebben (en niet de ingebouwde flitser). Verder heb je uiteraard een geheugenkaartje nodig en iets om alles in op te bergen (tas) is ook aan te raden.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Een losse flitser zou ik je ook aanraden om de voor jou "bewegende" objecten te bevriezen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik zou inderdaad eerst lubben voor meer budget, want zo wordt het krap. Weinig licht vraagt om lichtsterke lenzen en/of flitser en/of camera die hoog in ISO kan. Da's allemaal duur ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Daffiedolf

Allereerst maakt de fotograaf de plaatjes!
Ik heb wat ervaring op school. Maak je foto's in de klas, overdag, dan kun je met elke camera aan de slag.
Maak je ook foto's op feestavonden, dan is het eerste wat je nodig hebt een krachtige flitser!
En of die nu zit op een spiegelreflex met een 18-135 of op een luxe "compactcamera" met ruime zoom en een grote lensopening, maakt voor het resultaat niet echt uit.
Anoniem 3

Ik zou gaan voor een systeemcamera, bijvoorbeeld een fujifilm FinePix HS30EXR.
Niks lenzen wisselen, toch al een crime voor mensen die niet weten wat ze doen. Ik neem aan dat er op school meerdere gebruikers zijn. Geen stof op de sensor en een prima beeldkwaliteit.
Belangrijk is ook dat deze ruimschoots in jullie budget valt.
Met zo'n camera kan iedereen die foto's kan maken uit de weg.
Heb je ook nog geld over voor een mooie flitser.

Zelf had ik bijzonder goede ervaringen met de S9500. Eigenlijk spijt dat ik hem niet meer in mijn bezit heb.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

+1 denk niet dat dit voor website doeleinden veel uitmaakt als het gemaakt is met een goede compact of een bv full frame.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Daffiedolf

Waarschijnlijk zou de school het liefst willen dat jij je eigen spiegelreflex gebruikt.
Overtuig ze van het feit dat kwaliteit geld kost: een 580exII + een aardige spiegelreflex (of systeemcamera) + een aardige lens + een geheugenkaart is gauw uit te rekenen op internet.
Geef de schoolleiding dat bedrag in overweging en geef ze anders het advies om de foto's zelf te maken.
Je kunt nu eenmaal niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten!
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Wat een goede camera is, in jouw situatie, dat is de Panasonic DMC - FZ 200. 24mm - 600mm met een constant diafragma van f/2.8

of

Canon G15, ook lichtsterke lens, bereik voldoende voor wat je wil, maar wel met de eventuele manuele controle, voor als de fotograferende medewerker wat verder is. Dat geldt voor de Panasonic ook.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

larsvanzanten schreefCOLONHet budget dat ik van mijn management gekregen heb ik 500-550. Zij gaan er dan denk ik ook van uit dat het daarmee klaar is, dus ook tas, geheugenkaartje, etc.
Daar past de Panasonic Lumix DMC-FZ200 die PanzerFaust hierboven noemde precies in. Een goede suggestie.
Meer info: http://www.dpreview.com/previews/panaso ... -dmc-fz200" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je op zoek bent naar een camera met een grotere sensor zou je nog naar de Canon G1 X kunnen kijken. Die valt wel een klein beetje buiten je budget, en heeft minder zoom (28-112mm) dan de eerder genoemde systeemcamera's.
Meer info: http://www.dpreview.com/reviews/canong1x/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook nog interessant (lichtsterk en nog goed bij hogere iso) is de Sony DSC-RX100 (28-100mm).
Meer info: http://www.dpreview.com/reviews/sony-cy ... -dsc-rx100" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Eens met de adviezen v.w.b. de systeemcamera. Er moeten, neem ik aan, meer mensen mee overweg kunnen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Daffiedolf schreefCOLONIk heb wat ervaring op school. Maak je foto's in de klas, overdag, dan kun je met elke camera aan de slag.
Maak je ook foto's op feestavonden, dan is het eerste wat je nodig hebt een krachtige flitser!
Mijn ervaring - ik werk ook op een school - is dat het ook overdag in een lokaal fijn is om ene flitser te gebruiken. Ook als er voldoende licht lijkt te zijn.
karin115 schreefCOLONEens met de adviezen v.w.b. de systeemcamera. Er moeten, neem ik aan, meer mensen mee overweg kunnen.
Dat ligt eraan wat de afspraken zijn. Daarbij kunnen zat mensen gewoon met een D-SLR aan de slag als ze 'm op automaat gebruiken. Degene die echt weten hoe het zit, kunnen 'm toch altijd fijnafstellen? Zo werkt het bij ons op school in ieder geval. De mediatheek heeft de compactcamera's, die iedereen kan en mag gebruiken. Bij mij op kantoor ligt de D-SLR en die mag iedereen gebruiken, maar slechts een handvol kan 'm ook echt instellen.

Wij hebben op school een 400D met kitlens en flitser 430EX. Daar kunnen we prima mee uit de voeten. Budget lag toen incl. accu's voor de flitser en een tweede accu iets boven die €550,= die TS nu heeft. Ik zou - als ze echt voor een D-SLR willen gaan, toch proberen om het budget dan iets te verhogen.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Kijk eens op cameranu.nl bij Occasion & Verhuur.

Daar staat een canon 450D body voor €299,00.
Je vindt daar ook een EF-s 55-250 objectief voor €149,00.

Als je daar een nieuwe EF-S 18-55 van €99,00 bij neemt, dan zit je op een totaal bedrag van €547,00.

Je mist dan alleen nog een flitser.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik hoop dat we de TS nog een keer hier terugzien en dat het niet om een eendagsvlieg gaat... :roll:
Anoniem 3

Maar op twee forums posten, mag toch wel?
Al was wel netjes geweest als hij zich even had voorgesteld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar