oculair en scherpte

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Arvor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 20:01
WoonplaatsCOLON DEN HELDER

Hoi Allen,

ik ben een bril drager, daarom heb ik gebruik gemaakt van het oculair scherp stelwieltje.
Als ik door de zoeker kijk, handmatig focus totdat het beeld ragscherp is en daarna de foto beoordeel vind ik dat hij toch iets minder scherp is.
Jullie begrijpen vast mijn vraag al - is er een verband tussen het oculairwieletje/focusbeeld en de daadwerkelijke foto?

Met vriendelijke groet, Jaap
50D - BG-EN2 grip - EF 24 - 105 L F4
Redged RTC-428 met Redged RNB-2 - Lowe Pro Flipside 300
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Heb je eerst het oculair zo gedraaid dat je de scherpstel vierkantjes in de zoeker ragscherp ziet?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Autofocus is beter dan handmatig scherpstellen via de zoeker.
LiveView ingezoomed werkt bij handmatig scherpstellen min of meer beter dan AF (omdat je beter kunt zien waar je scherp stelt).
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 27 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

Nee, het draaien aan het focuswieltje heeft geen invloed op de scherpte van de foto, dus heeft niet met het scherpstellen van het objectief te maken.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONNee, het draaien aan het focuswieltje heeft geen invloed op de scherpte van de foto, dus heeft niet met het scherpstellen van het objectief te maken.
Dit klopt niet helemaal.
Als je handmatig scherp (moet) stelt nijv. bij macro is een goede scherpte in de zoeker heel belangrijk.

M. vr. gr.

Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je kijkt met het oculair op het matglas van de camera, alwaar het beeld als het ware geprojecteerd wordt dmv de spiegel, dus als je dmv het instelwieltje je scherpte insteld dusdaniog dat je het scherp ziet heeft dit absoluut geen invloed op de scherpte van de foto, test dit maar eens, als jet wieltje ietsje onscherp zet, probeer eens handmatig te focussen, je zult zien dat je dit hoe je ook draait geen scherp beeld opleverd, alleen onscherp en nog onscherper, zie het als een leesbril die je opzet, eerst zijn de letters onscherp in het boek, terwijl ze gewoon scherp zijn, zet je bril op en ze worden opneens scherp, terwijl er aan het boek niets is veranderd, zo is het ook met het instelwieltje van je oculair, aan het daadwerkelijke beeld verander je niets, alleen zet je als het ware de juiste ""leesbril"" op.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Maar als ik het geprojecteerde beeld niet scherp kan zien, kan ik ook geen scherpe foto maken... dat is volgens mij wat Cornelis bedoelde. Net zoals ik met leesbril geen boek kan lezen ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

boels069 schreefCOLONAutofocus is beter dan handmatig scherpstellen via de zoeker.
LiveView ingezoomed werkt bij handmatig scherpstellen min of meer beter dan AF (omdat je beter kunt zien waar je scherp stelt).
Ik gebruik bij macro meestal de LiveView (5x of 10x inzoom) in combinatie met handmatig scherpstellen.
Maar de zoeker werkt ook goed bij handmatig scherpstellen. Wanneer je twijfelt of het beeld scherp genoeg is, druk dan de knop half in. De 9 puntjes in je zoeker lichten rood op waar het beeld is scherp gesteld.
Bij "normaal" fotograferen gebruik ik de AF in combinatie met de zoeker. Mijn bril laat ik gewoon op.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
FSevers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2010 09:48

Ik weet dat ze er zijn, maar ik weet niet waar ze te koop zijn: occulair op sterkte. Misschien is dit een optie
Frank
450D -met groothoek, standaardzoom, telelens, flitser en filters
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik laat lekker mijn bril op, en heb dus het wieltje niet nodiig. Zou ik dat wel nodig hebben, dan moet ik naar de opticien :)
Als je het wieltje wilt instellen, stel het dan niet in door naar de huisjes/boompjes/beestjes in beeld te kijken, maar stel in zodat de informatie in beeld op zijn scherpst is (dat hele verhaal onderin en je scherpstel-vierkantjes).
De oculair-instelling is inderdaad niet van invloed op de scherpte van de foto's.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@Jaap,

Closeshooter heeft volgens mij volstrekt gelijk.
Het dioptrie wieltje kunt u gebruiken om een correctie toe te passen wanneer u het op het matglas geprojecteerde beeld en de informatie niet scherp kunt zien.
Het is echter niet zo dat u een door het objectief op het matglas onscherp geprojecteerd beeld met het dioptrie wieltje scherp kan krijgen. Dat is mij in ieder geval niet gelukt.
U kunt dat beeld met het dioptrie wieltje wel onscherper krijgen maar nooit scherp.

Als ik mij goed herinner dan kunt u op de volgende manier de dioptrie correct instellen:
1. Verwijder het objectief van de camera.
2. Zet de camera aan en richt de camera op een goed verlicht wit vlak.
3. Druk de ontspanknop half in.
4. Draai aan het dioptrie wieltje totdat de informatie en scherpstelpunten het scherpst worden weergegeven.
5. Zet de camera uit en plaats het objectief weer.

Er zijn vele factoren die de scherpte van een foto kunnen beinvloeden.
Kunt u wat meer informatie geven, sluitersnelheid, diafragma, isowaarde, body en objectief, over de foto die u iets minder scherp vindt?
Laatst gewijzigd door 1 op JRS, in totaal 28 keer gewijzigd.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens mij gaat het er om de zwarte rechthoekjes (waar de AF-punten in kunnen oplichten) zo scherp mogelijk te krijgen.
Dan is van het bovenstaande alleen punt 2 en 4 van belang.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij mijn camera's hoef ik alleen de de lensdop te verwijderen om met het dioptrie wieltje scherp te kunnen stellen op de AF vierkantjes van het matglas. :wink:

Hans.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Zonder objectief en camera gericht op goed verlicht wit vlak is alles duidelijk zichtbaar.
Noodzakelijk is het uiteraard niet.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, ook als je een bril draagt :) .
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zonder bril is de kans veel groter dat ik onbedoeld in Rome terecht kom :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Arvor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2010 20:01
WoonplaatsCOLON DEN HELDER

Wat een geweldige reactie's van jullie allen, hartelijk dank hiervoor.
Voor mij is het een hele geruststelling zoals closeshooter het heeft uitgelegd, duidelijk.
Ik ga de test van JRS straks uitproberen.
Ik maak waar mogelijk gebruik van de live vieuw, helaas is dit niet altijd mogelijk.
Ja en dan natuurlijk de sluitertijden, diafragma, iso etc. in combinatie met de primes zonder beeldstabilatie valt ook al een belangrijk percentage door de mand.
Als ik (dagelijks) naar de foto's op dit forum kijk met het hoge niveau wil je soms ook te snel dit zelfde niveau behalen.
Dus oefenen-oefenen enz.

Enfin nogmaals dank.
Groet,
Jaap
50D - BG-EN2 grip - EF 24 - 105 L F4
Redged RTC-428 met Redged RNB-2 - Lowe Pro Flipside 300
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar