Krokus en regenworm

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

1. Voor mijn site begin ik nu ook de planten in de tuin te fotograferen. Het voordeel is dat ze niet weglopen. Het nadeel is dat het me veel moeilijker valt om er mooie, boeiende foto's van te maken. Ik blijf het proberen.

Afbeelding


2. Ik dacht dat regenwormen helemaal glad waren, maar blijkbaar staan er toch weerhaakjes op hun lijf.

Afbeelding

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

1 gaat wel, mis wel nog wat licht dat het vrolijker maakt

2 vind ik niks, meer een snapshot, omgeving/achtergrond is veel te druk en zie liever een voorkant dan een zijkant van een beest
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

+1

1. Is erg donker duidelijk geflitst wat ik zelf ook nog teveel doe maar ik heb het idee dat hier helemaal geen omgevingslicht bij aanwezig was. Misschien dat een combinatie omgevingslicht/flitsen een beter en lichter resultaat oplevert.

2. Doet mij persoonlijk ook niets. Het is een regenworm die nog half in de grondsteekt en de scherpte zit op de bocht in het lichaam. In dit scherpe gebied zou je dan iets interessants verwachten. En dat ontbreekt
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

1 is duidelijk onderbelicht, die kan nog wel 2 stops licht gebruiken.
2. Sluit me aan bij Leon.
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties.
Ik ben het er uiteraard helemaal niet mee eens. Anders had ik de foto's niet gepost. Maar goed: de gustibus et coloribus non est disputandum, zullen we maar zeggen.

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Hallo Gabriël,

De krokussen zo fotograferen is gigantisch moeilijk.
Dit is nagenoeg hetzelfde als sneeuwklokjes die nog niet open zijn.
Je hebt geen echte plek waarop je kunt focussen. Bovendien is alles hetzelfde en ga je als kijker zoeken naar wat verschil/variatie.
Ze zo compositioneren zoals jij dit hier gedaan hebt vind ik an sich niet onaardig gedaan, maar het totaalplaatje is mij wat te grauw. Waarschijnlijk ook ten gevolge van de weersomstandigheden.
Dit moet je beslist nog eens doen en dan deze niet weggooien maar ze als vergelijk er bij houden.
De tweede kan mij een behoorlijk stuk méér bekoren.
Ik weet hoe jij naar de foto's kijkt en met welk doel jij ze zo, zoals ze er staan op de plaat zet. In dit kader vind ik de laatste een prima foto!
Mooi hoe je de scherpte vangt als de worm uit de grond komt en deze zo laat weglopen............................
Prima!!!! :D


Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Bedankt, Jo. :D

Kijk, hier kan ik iets mee. Ik vind de krokussen ook te grauw. Ik wou de allesbehalve fraaie achtergrond onderdrukken en toch nog voldoende details in de bloemblaadjes bewaren. Dat is uiteindelijk gelukt, maar de bloemen zijn eerder grijs dan wit. Voor alle duidelijkheid: niet geflitst. Misschien moet ik dat in dit soort omstandigheden toch eens proberen. Wat sneeuwklokjes betreft: ik ben er nog nooit in geslaagd om daar een redelijke foto van te maken. Maar ik blijf het proberen en ik stel toch vast dat ik vorderingen maak. Ik spiek. Kijk gewoon hoe jij en anderen het doen. Gun me nog een jaar of drie, want ik ben een trage leerling…

De foto van de regenworm vind ik zelf ook geslaagd. Het beest komt wel niet uit de grond, maar kruipt er juist in. Daardoor is het zadel al niet meer te zien. Ik heb de hele gebeurtenis in een tiental foto's vastgelegd, maar alleen op deze foto zijn de haakjes op het lijf zo goed zichtbaar. Een interessant detail dat, in combinatie met een naar mijn gevoel mooie compositie, deze foto toch een meerwaarde geeft. Je ziet op de verschillende macroforums maar heel weinig wormen en dat komt onder meer doordat het absoluut niet meevalt om ze goed te fotograferen. Een snapshot? Ik dacht het niet…

Tot ziens,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Of dit de foto nog mooier maakt(het verschil uit de grond/in de grond) weet ik niet maar ik wil wél beamen dat deze ook voor mij zeker geen snapshot is.
In dezen ben ik nog een erg fraaie eigenschap van deze foto vergeten te noemen! :oops: :oops:
De mooie diagonaal van onscherpte naar het echte focuspunt en ook de weerhaken als extra detail hadden eigenlijk niet in mijn comment mogen ontbreken!
Nogmaals deze laatste is erg fraai!!!!!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
sytam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2009 09:08
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

1) Lijkt me een lastig onderwerp om er "spannend" op te zetten. Doordat de achtergrond mooi donker is vind ik het toch wel een interessante foto.
2) Voor mij is een goede foto een foto waar ik naar blijf kijken. Bij deze foto had ik dit zeer zeker. Door de gekozen scherptediepte en scherptepunt vroeg ik me af waar de worm naar toe ging en wat zijn snelheid was. Vervolgens keek ik naar de details; de haartjes op het lijf, de spiegeling op de worm, de ringen van de worm. Uiteraard komt dit ook doordat het onderwerp is wat ik nog niet vaak zo op foto heb gezien. Voor mij dus ook een geslaagde foto.
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Dank je wel, sytam. :D
Over enkele weken zullen hier weer honderden vlinders, libellen, sprinkhanen, zweefvliegen, kevers, wantsen en spinnen de revue passeren. Ik kijk er zelf al naar uit, maar ik hoop toch ook wat minder voor de hand liggende onderwerpen te zien. Daar kun je immers weer iets van leren. Mijn eerdere pogingen om een regenworm te fotograferen waren allemaal mislukt. De beestjes stonden er wel helemaal scherp op, maar de foto's waren niet meer dan een registratie. Het probleem is dat het, letterlijk, laag-bij-de-grondse dieren zijn. Nu er in de tuin een grote berg haksel ligt, was het mogelijk om een worm als het ware in kikvorsperspectief te fotograferen. Ik probeer mijn 'modellen' zo weinig mogelijk te manipuleren, maar ik denk niet dat de worm er een trauma aan overhield. :wink:

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

De gustibus et coloribus non est disputandum,
vrij vertaald, over smaak valt niet te twisten.
En dat is precies wat hier gebeurd.
Foto 1 moet je gewoon effe langer naar kijken, zo slecht is ie nog niet.
Foto 2 is lekker scherp op een punt waar die scherp hoort te zijn
en interessant genoeg om langer naar te kijken.
Gr. Rob
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Ik vind regenwormen altijd walgelijke griezels. Door jouw foto kijk ik er opeens gefascineerd naar: wat een bijzonder mooie griezel is het eigenlijk! De scherpte, de glans... en inderdaad welke kant gaat hij op? Weerhaakjes... verrek kijk nou!?
Ik weet niet op welk "doel" Jo doelt, maar mocht het je bedoeling zijn mensen een warm hart voor regenwormen te bezorgen: dan is je dat bij mij gelukt!
:-)
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

chrimasa schreefCOLON Ik weet niet op welk "doel" Jo doelt,

Kijk maar eens in het onderschrift van Gabriël en probeer zijn site maar eens!!!!! :D :D :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

zie ik alleen maar een hoop tekst en weinig tot geen foto's
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik sluit mij volledig aan bij de opbouwende woorden van Jo. Voor mij een voorbeeld hoe commentaar gegeven kan worden op de foto's. Foto 2 vind ook ik dus geen snapshot. Het scherpteverloop vind ik mooi gekozen en ook de diagonasl die Jo noemde spreekt me aan. Een beetje omgeving hierbij vind ik wél mooi.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de reacties! :D

Darwin wijdde een heel boek aan wormen. Hij toont daarin aan – op basis van jarenlang veldonderzoek – hoe belangrijk en nuttig deze beestjes wel zijn. Ik heb het boek nog niet gelezen (nooit gevonden!), maar nu de tekst integraal op het web staat, zal ik dat zeker doen.

@LVfotografie: De site staat nog in de kinderschoenen. Maar in de rubrieken 'zwammen' en 'tuinsoap' staan toch al behoorlijk wat foto's. Alles samen bevat de site nu al ruim honderd foto's. Ik werk nu aan de rubriek 'dieren'. Die zal meteen al meer dan duizend foto's omvatten. De rubriek 'planten' is (ten vroegste) voor volgend jaar.

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar