Kristallen [Update: Ureum]

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Na wat (L)experimenteren heb ik het fotograferen van kristallen aardig onder de knie. Volgende stap een microscoop????
Hier wat highlights.
Voor de techniek klik hier.

1. Paracetamol
Afbeelding

2. Paracetamol
Afbeelding

3. Suiker
Afbeelding

4. Suiker
Afbeelding

5. Vitamine C
Afbeelding

6. Vitamine C
Afbeelding

7. Manhattan (Vitamine C)
Afbeelding

7. Ureum
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3 op Lex Augusteijn, in totaal 11 keer gewijzigd.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Ja ik vind dit dus geweldig. Er zitten er een paar tussen waarvan ik denk;

Sommige mensen zouden echt wel een "PARACETAMOLLETJE" ingelijst op linnendoek aan de wand kunnen hangen :wink:

Pure abstracte kunst.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
c.pennekamp
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2279
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2005 15:04
WoonplaatsCOLON Grootebroek NH
CONTACTCOLON

Mooi hoor

Het lijkt wel photoshoppen zonder photoshoppen :wink:
de laatste heeft ook wel iets van een oude sataliet foto
samengevat je kan er in zien wat je zien wil :wink:

Er zijn inderdaad microscopen met een foto optie, neem dan eens een scub van een vis ook geweldig mooi weet ik nog van vroeger.

Groeten Cor
bolwerk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 900
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2006 19:46

Wow!! Erg spectaculaire serie Lex.
Knap hoor!!

Groet,
Bolwerk
Gebruikers-avatar
Henkjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 15:06
WoonplaatsCOLON dorp in Drenthe

Zeer boeiende foto's, ik blijf er naar kijken.
Ook je uitleg is erg duidelijk.
[size=75]Canon 30D | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | Canon 50mm f/1.4 | Canon 100mm f/2.8 macro [/size]
Gebruikers-avatar
Mischa67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 16:09
WoonplaatsCOLON Maassluis
CONTACTCOLON

Hele mooie resultaten!
Ik zou ze zo aan de muur hangen.
Diving is life, anything else is just surface interval!
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Heel mooi vastgelegd....... Mooie foto's...

Lijkt me een leuk experiment om ook eens te doen.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Idd,dit is zeker mooi zeg?
Prachtig,kan niet anders zeggen :wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Ik heb volgens mij al je Lexperimenten gezien hier op het forum, geweldig hoe je de 'allerdaagse' dingen in beeld brengt! Van ballons gevult met water tot en met suiker! Het zijn geen Doorhof-platen, maar ik vind ze prachtig. Doorhof en jij zijn echt 2 mensen waar ik heel veel respect voor heb. Ik wil niet weten hoeveel tijd er zit in het schieten van jouw platen!
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

SantaX schreefCOLONIk heb volgens mij al je Lexperimenten gezien hier op het forum, geweldig hoe je de 'allerdaagse' dingen in beeld brengt! Van ballons gevult met water tot en met suiker! Het zijn geen Doorhof-platen, maar ik vind ze prachtig. Doorhof en jij zijn echt 2 mensen waar ik heel veel respect voor heb. Ik wil niet weten hoeveel tijd er zit in het schieten van jouw platen!
Dat is een heel groot compliment. :oops: Dank je wel.
Frank en ik zijn wel twee uitersten denk ik, qua type fotografie.
Maar allebei perfectionistisch, ik heb groot respect voor zijn werk.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
SantaX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Stein (LB)

Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat jij en frank uiterste zijn.
Maar als ik niet op let op het onderwerp, dan vind ik jou, schoffie en doorhof meesters in hetgeen wat jullie doen! Ik kan oprecht genieten van de foto's van jullie alle drie, en het leuke vind ik, dat zelfs ik als beginner, kan zien wanneer het een lexperiment is, een schoffie of een doorhof. Op de een of andere manier hebben jullie net zoals Mark Knoffler of Brian May een bepaalde 'sound' in 'beeld' ontwikkeld. Werkelijk waar knap :)

Ik hoop dat je ons nog vaak mag blij maken met Lexperimenten :)

*moet plotseling denken aan een blik verf, een ak47 en een Lex...*
De blik verf kan ik leveren ;)
[size=75]Gepromoveerd tot uitsmijter op 11 april 2007[/size]
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Mooi zeg !!!
....
Daar zou ik graag ook zelf eens mee gaan experimenteren...
(Ben toch ook een beetje techneut van huis uit)
Dat dat met relatief eenvoudige middelen kan (ik bedoel de bron met gepolariseerd licht !!) had ik nooit bedacht zeg !!

Meteen maar een vraagje : Er zijn toch twee soorten polariserende filters? Circulair en lineair...
Werkt een circulair polarisatiefilter ook of moet het lineair zijn ??? Ik zie dat de 'standaard'verkochte polarisatiefilters circulair zijn. Mijn gevoel zegt echter dat je een lineair filter nodig hebt of zie ik dat verkeerd...

gr.
Marcel
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Tja... mijn vraag iets te snel gesteld... net even op internet uitgevlooid wat het verschil is....
Ik dacht dat een circulair filter ook een circelvormig filtereffect zou hebben in tegenstelling tot de 'tralies' van een lineair filter....
Dit is echter NIET het geval. Een circulair polarisatiefilter is in principe een lineair filter dat het lineair gefilterde licht erna een draaing meegeeft om het evt. polariserende effect van de spiegel in je camera te compenseren (anders zou je onder bepaalde hoeken niets meer zien !!.

Dussss... ik ga er een bestellen !!
Nog iemand tips over merken en of types ??

gr.
Marcel
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@Marcel: Je hebt het antwoord al gevonden! Het werkt met allebei. En de circulaire kun je ook nog gebruiken als normaal pola filter.
En dat LCD scherm als lichtbron was echt een eureka gevoel!
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Wat een mooi (L)experiment weer, kan er geen genoeg van krijgen. Jij schijnbaar ook niet. Ben benieuwd hoe en wanneer je het gaat vastleggen met een microscoop :wink:. Ik volg je werk en zou je graag nadoen, maar gaat me te ver. Daarom zijn deze foto's helemaal jouw ding (vooral ook door de toegevoegde waarde van de uitleg). Mijn fotodingen liggen op een ander vlak, maar mijn applaus is daarom welgemeend.

Trudy
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik kon het toch niet laten op zo'n Zondag zonder concrete andere plannen.... De fraaie plaatjes van Lex hebben toch iets losgemaakt bij mij ;-)

Ben dus vanmorgen even naar FOKA R'dam geweest (Zondag open!! :lol: ) en heb er een B+W circuair-pol opgehaald....
Verder heb ik zo'n PDA dus ik dacht... die kan ik mooi als gepolariseerde lichtbron gebruiken (Is immers een klein LCD dus ook lekker handig in de opstelling).
Dat bleek echter tegen te vallen... :? als je het filter 90° zet blijft er nog heel veel licht over.... blijkbaar toch niet zo mooi gepolariseerd dus...
Uiteindelijk dus de laptop plat op de grond gelegd met 'Paint' geopend met nieuw document als mooie witte achtergrond.
Kijk dan wordt het met het filter op 90° vrijwel zwart !!! :D
Statief opgetuigd....Camera erop met de enige MACRO lens die ik heb, de Sigma 70-300 APO DG MACRO.
Nadeel is daarbij wel dat de minimale afstand bijna een meter is !!!
Nou ja... maar even kijken wat het wordt...
Ik had nog een ongeopend DVD'tje in la... Daar dus de cellofaan meteen maar afgerukt als eerste slachtoffer...
Even beetje verfrommelen en op enige afstand boven LCD scherm gefixeerd (Dacht even snel klaar te zijn door e.e.a. direct op het LCD svherm te leggen, maar dan ga je de strepen van de structuur van je scherm zien.... flink uit de DOF zone dus met dat scherm !!
En ik moet zeggen.... WAUW.. wat een kleurenspel !! :shock:
Maar artistiek niet echt meteen verantwoord natuurlijk !
Het principe krijg ik in ieder geval voor elkaar, daar ging het even om.

Uiteindelijk wil ik met kristallen aan de gang en dus maar meteen even de keuken ingedoken.
Eerst maar wat 'kant en klare' suikerkristallen bekeken. Echter met de vergrotingsfactor die ik kon realiseren was daar niet veel eer mee te behalen. Kleureffect was slechts op kleine schaal te herkennen.
Nu weet ik wel iets van de basisprincipes rondom kristallisatie ((on)verzadigde oplossingen, oplosbaarheid-temperatuur, kristallisatiekiemen etc.) maar da's toch allemaal weer lang geleden....
De vraag rees dus op; Hoe maak ik mooie kristallen geschikt voor deze techniek?
Dus eerst maar eens een warme verzadigde oplossing gemaakt van suiker in kraanwater (morgen trouwens maar een fles demiwater regelen dat lijkt me beter).
Van deze oplossing heb ik een kleine hoeveelheid op een glasplaatje (beschik nu niet over petrischaaltjes) aangebracht.
Na afkoelen bleken er geen :-( kristallen te onstaan....
Dus blijkbaar niet verzadigd of temperatuurverschil te klein.
Dan maar galsplaatje boven keramische plaat in de keuken voorzichtig verwarmen waardoor water (sneller) verdampt.
Dat lukte.... helaas kreeg ik een te dunne (?) maar ook een zeer gladde (leek meer een 'coating') in plaats van een kristalstructuur....

Natuulijk had ik niet de illusie 'even' in twee tellen de meest prachtige kristallen te ceeeren dat moge duidelijk zijn maar ik had toch wel iets meer medewerking van de natuur verwacht...

Volgende stap is dus eerst eens wat meer te weten te komen over de 'kristallenmaaktechniek'.... Ik duik dus weer even het internet op... Maar toch..Lex... heb je nog tips/links :?:
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi Mrich,

Leuk dat je er ook mee aan de gang gaat!
Ten eerste: een circulair polarisatiefilter is niet symmetrisch. Als je het onderste boven neerlegt heb je een ander effect. Slechts in 1 stand geeft het een zwart beeld. Dit komt omdat het een linear polarisatiefilter is met aan 1 kant een laag die 90 graden fasedraaing geeft, wat het licht circulair maakt (voor de insiders).

Ten tweede: voor dit werk heb je zeker een macro objectief nodig (niet voor de cellofaan, leuk dat dat gelukt is!). Je moet inderdaad enige afstand tot het scherm houden.

Ik kristalliseer in petrischaaltjes op de radiator. In de oven lukt ook, dat gaat sneller. Maar langzaam geeft toch vaak mooiere structuren. Suiker is lastig, is erg hygroscopisch, daar moet je de oplossing goed geconcentrerd maken. Bij mij ging het in 1 keer goed.
Ik gebruik steeds demiwater.

Verder heel veel succes en laat je resultaten hier maar zien!
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Nou Ja !!!!!!!!!!!!!!

Vanmiddag nog even wat petrischaaltjes geregeld....
Toen ik bij de apotheek hier in de stad om pure paracetamol vroeg keken ze me toch een beetje wantrouwig aan... "Dat verkopen we niet mijnheer, probeert u het eens bij de groothandel..." Hun blik verraadde dat ze verwachtten dat ik een paar kilo wilde afnemen op een partijtje coke te versnijden of zoiets....
Maargoed even verder zoeken dus....
Ik herinnerde mij nog een proefje met natriumacetaat (dacht ik). Dat spul uit die handwarmzakjes... dat kristalliseert spectaculair uit (en snel !!)
Dus meteen maar zo'n dingetje geregeld en kapot geknipt (voorzichtig anders heb je ineens een harde klont in je handen (wel lekker warm :lol: )
Om een lang verhaal kort te maken.... Prachtige kristallen en grensvlakken.... helaas blijkt de boel optisch zo dood als een pier :cry:

Hoewel.... licht krijgt wel rotatie.... want buiten petri is alles zwart !
Of is e.e.a. te dik waardoor verschillende kleuren weer samensmelten tot wit ?

Noi ja... al doende leert men....dus we gaan nog maar even door
Toch maar even geduldig met wat andere stofjes aan de gang dus...

Bij deze nog even mijn des-illusie :

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65038[/img]

MAAR WE GEVEN NIET OP !!! 8)
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi Mrich,

Jammer dat het nog niet gelukt is. Ga vooral door!
Waar kun je die hotpacks kopen?
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Lex Augusteijn schreefCOLONHoi Mrich,

Jammer dat het nog niet gelukt is. Ga vooral door!
Waar kun je die hotpacks kopen?
Outdoorshop (hier in Gouda in ieder geval)....
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar