(onderdelen van...) bloemen

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik ben een poosje geleden aan het experimenteren geweest met tussenringen achter mijn 50mm f/1.8 en de 70-200 f/2.8. Onderstaande platen zijn het resultaat van veel geduld en veel probeersels...

Afbeelding 1.

meeldraden van een Amaryllus (vergroting ca 1:1)

Afbeelding 2.

En de stamper van een Amaryllus (vergroting ca 3:2)

Afbeelding 3.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Sir-Cinq
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2005 09:43
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Lekker scherp en 2 en 3 zijn lekker warm. Je kunt ook goed zien hoe natuur toch effe zoiets moois maakt. Mooie foto's, ik wil meer.
[size=84]Ouderwetse Canon 300D met allerlei extra accessoires en lenzen...[/size]
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Strakke platen Johan,

#1 Erg mooi, misschien kun je dat stokje rechtsboven in beeld een beetje vervagen. Dat trekt de aandacht een beetje van de bloem weg

#2 Heel gaaf, zo dichtbij en scherp

#3 De waterdruppels voegen nog net even dat exttraas toe !! Mooi


M@rk
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ben natuurlijk wel "verplicht" weer uitgebreid commentaar te geven ;-), dus daar gaat ie:
#1. Mooi van kleur, lekker scherp. Alleen vind ik de plaatsing van de bloem nét niet lekker. Vertikaal staat ie nu in het midden, en zoals je zelf zo vaak zegt, da's niet de spannendste plaats. Ga ook mee met m@rk's opmerking over het steeltje.
#2. Wow, hier ben je wel even mee bezig geweest, denk ik!! Zo dichtbij zo retescherp te krijgen, dat valt niet mee. Eindeloos het statief een millimeter opschuiven, nee net weer teveel, enz enz. Klasse! Compo valt ook lekker uit zo.
#3. Jeetje, hoe krijg je het zo scherp! Prachtig detail, mooi van be- en verlichting. Dat druppeltje en de stuifmeelkorrels maken het helemaal af!

Kun je hopelijk weer wat mee! hoewel.... veel is er niet uit te halen...
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@Sir-Cinq: tnhX... helaas heb ik nog niet meer klaarliggen, ben niet zo'n macro fanaat en heb nog niet verder geëxperimenteerd...

@m@rk: thnX... kan in de opmerking over #1 komen

@Fokke: ook ThnX!!! zie ook opmerking naar m@rk over #1 en ben het helemaal eens met de plaatsing. Deze foto heb ik ook minder moeite voor gedaan als de andere twee. Die twee foto's heb ik een hele avond aan gespendeerd. Het was zelfs zo erg dat ik bij elke foto ruim 2 meter bij de cam vandaan moest gaan staan: mijn l#llige statief en het laminaat op een zeilen ondergrond, gaven zoveel trillingen dat je de cam neit stilkreeg als ik ernaast bleef staan. Elke keer scherpstellen (inderdaad door mm voor mm naar voren of naar achteren te gaan met het statief), dan de belichting weer in orde maken (een halogeenspot), en met de draadremote een 2 meter naar achteren, ff wachten, afdrukken (sluitertijden van vele seconden) en terug om te kijken hoe het was. Pas met f-waarden vanaf f/18 kreeg ik genoeg scherpotediepte voor de hele stamper :wink: . heb die avond ca 40 foto's geschoten waar deze twee de enigen zijn waar ik tevreden over ben... je hebt helemaal geen speciale macro lens nodig alleen is dit wel een stuk bewerkelijker. Je zit op nog geen 2 cm met je lens vanaf het onderwerp... :D
www.johanvanderwielen.nl
Fabienne°
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1293
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2005 07:06
WoonplaatsCOLON Knokke-Heist 2 Belgium
CONTACTCOLON

Mooie plaatjes! De derde is heel knap!

Fabienne
http://Fabke.fotopic.net

The name of the game is to fill the frame!
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Mooie reeks.

Allemaal lekker scherp.
Hoe lang heb je uitgeprobeerd eer het allemaal lukte?

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@Fabienne°: thnX...

@Funnie: als ik al schreef ben ik een hele avond bezig geweest, maar had daarvoor al een aantal malen geexperimenteerd (maar bleef niet tevreden)
www.johanvanderwielen.nl
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Mooie macro's Johan. Vooral 2 en 3. Mooie kleuren!

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Zo, ziet er mooi uit! Vooral doorgaan! Vind de 1e niet zo... maar de 2e en 3e maken dat natuurlijk weer helemaal goed, super!
MacLady
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 448
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2005 20:07
WoonplaatsCOLON Tussen de buren in
CONTACTCOLON

Dit zijn heerlijke platen om naar te kijken!
[size=75]Groetjes Anita
Vanaf nu met de Canon EOS 30D! En een hele rugzak vol spulletjes.
[url=http://home.planet.nl/~tieleman.foto/fotografie/]Mijn eigen website![/url] [/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Op zich een prima serietje macro's hoor. Je kan zien dat je (nog) niet veel met macro hebt schoffie ;-) maar dat komt nog wel.

De foto's zijn lekker scherp en zijn prima qua compositie. Alleen foto 1 is wat saai doordat er heel veel loze ruimte is. En dat takkie rechtsonder stoort.

Bij foto 2 is alleen de té warme kleur jammer én het vuil op je sensor. Dat geldt eigenlijk ook voor foto 3. Wat bij 3 erg mooi is is dat de achtergrond zo mooi contratsteert links en rechts van de stamper

Waar ik me het meest aan stoor is de witbalans. Met name bij 2 en 3 zie je duidelijk dat er een wel heel erg warme zweem overheen zit. Er is geen neutrale highlight te zien.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@sullivan: thnx!!!

@redmar: thnX2!!

@maced: thnX voor je heldere en ongenuanceerde commentaar :wink: (vind ik niet erg hoor...). Ben overigens wel erg benieuwd waar je mijn amateurisme met macro's nou het meeste aan ziet... :D
v.w.b. #1, zeggen de meesten, ben het er ook wel mee eens... v.w.b. #2 en #3 en de kleur komen we een beetje op persoonlijke smaak terecht. Ik vind dit prachtig... en ik ben al vaker meningen tegengekomen van mensen die het minder kunnen smaken, je bent niet de enige. Gelukkig is smaak persoonlijk, maar ik neem je opmerkingen zeker mee...
www.johanvanderwielen.nl
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Het komt (natuurlijk) weer rottiger over dan dat ik het bedoel. Ik gaf eigenlijk alleen antwoord op wat je zelf zei ;-)

De foto's zijn erg gefocused op de technische kant van de compositie. Dus de regeltje gevold van schuin zetten en nix in het midden. Foto 1 was je zelf al uit. Foto 2 komt erg geforceerd over en de balans ligt dan ook erg naar rechts terwijl er links nix is om er harmonie in te brengen.

Foto 3 mist wat dynamiek, misschien omdat het interessantste deel uit de scherpte ligt (ik denk door overstraling en niet door te weinig scherptediepte) Dit is wel de beste foto van de drie en zou aan kracht winnen als de zweem er af zou zijn en er meer contrast zou zitten in de middentonen.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONHet komt (natuurlijk) weer rottiger over dan dat ik het bedoel. Ik gaf eigenlijk alleen antwoord op wat je zelf zei ;-)
Oh maakt niet uit hoor... het voordeel is dat ik je comment's al vaker heb gelezen en inmiddels wel weet hoe je het bedoeld, kon het alleen niet laten er een grapje over te maken (vind je toch niet erg?) :D

Ik heb zeker wta aan je tips en denk ook dat je het bij het rechte eind hebt. Dit soort macro (dus echt extreme vergroptingen) vind ik uberhaubt toch al een technisch verhaal worden en ik merk dat ik daar minder mijn creativiteit in kwijt kan dan in de "normale" natuurfotografie en close-ups. Was echter toch wel tevreden over m.n. #2 en #3, vooral na de hoeveelheid effort die het had gekost. Maar het zal mijn belangrijkste fotografische doel nooit worden...
www.johanvanderwielen.nl
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Als je ff door de zure appel heen bent kun je er heel vee plezier aan beleven hoor... vooral als de bessies weer beginnen te kruipen...
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONAls je ff door de zure appel heen bent kun je er heel vee plezier aan beleven hoor... vooral als de bessies weer beginnen te kruipen...
Och, ik ervaar het niet echt als zure appel.... en ik ga er ook zeker verder mee experimenteren. Maar ik dnek dat ik dan eerder close-ups zal maken dan dit soort exterme vergrotingen. Alhoewel... mooie insecten foto's... 8)
www.johanvanderwielen.nl
thefly
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2005 22:24

Deze had ik nog niet gezien van je ! Mischien een beetje laat maar ik vind ze erg mooi. Vooral 2 en 3 zijn prachtig.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

thefly schreefCOLONDeze had ik nog niet gezien van je !
thnX...

dat is het risico van op een andere plek posten dan waar men van je gewend is :wink: ben erg honkvast wat natuur betreft...
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar