Oud ontmoet nieuw (macro 3:1)

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

Ik kwam weer eens de oude fotokoffer van mijn vader tegen...de bovenkant was ondertussen al weer aardig grijs geworden. De exacte inhoud was mij ondertussen al ontgaan. Na een tijdje neuzen kwam ik die leuke macrobalg weer tegen. Werkt toch een stuk leuker dan met de soligorringen bedacht ik. Helaas de pentax heeft schroefdraad en de canon een bajonet. Dus doosje weer dicht. Volgend doosje open...tussenringen èn een bajonetsnelkoppeling. Zou het passen? Nou om een lang verhaal nog langer te maken, de rest in foto's:
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4 een 55mm 1:1.8 van de pentax op kop
Afbeelding
5
Afbeelding
Even uitgeprobeerd op wat waterslakken. De foto's zijn uit de hand geschoten (kon geen statief plaatsen) met 1/100s (dacht dat ie op 1/1000s stond) met flitser en 200 iso.
6 diafragma vol open...erg soft en erg weing dof
Afbeelding
7 tot f/5.6 gestopt...nog steeds niet wat ik verwachte.
Afbeelding
Toch maar eens de lens schoongemaakt, dit bleek een wereld van verschil, meteen nog wat verder gestopt en desluitertijd naar 1/250s. Flitser 2 stoppen meer gegeven en voila, het begin is er:
Afbeelding (foto verkleind en gecomprimeerd, verder allemaal onbewerkt)
en als laatste nog even de liniaal geschoten om de vergroting te bepalen: 5 mm werkelijk -->15 mm sensor = 3:1 vergroting.
8
Afbeelding
[size=75] ...[/size]
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

ja das leuk hè zo,n balg, goed bewaren en noooooit weg doen.
grt,bouk.
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Hehehe, mooi materiaal hoor!
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Is leuk om mee te experimenteren. Heb zelf nog een oude Canon FD balg met een aantal objectieven.

Wellicht nog een tip mbt het materiaal. De normale objectieven zijn meestal niet ontworpen voor opnamen van zeer dichtbij. Het achterste lens element is dat echter altijd wel, ga maar na: de sensor (of vroeger de film) bevindt zich op slechts luttele centimeters van het achterste lenselement. Aangezien de afstand van de voorzijde van de balg tot jouw sensor vele malen groter is dan de afstand van jouw objectief tot het onderwerp loont het de moeite om de objectieven achterstevoren (reverse) op de balg te monteren. Bij mijn Canon FD balg zat een standaard vatting om dat te realiseren, wellicht dat jou balg dat ook heeft? Anders moet je eens zoeken op het web naar een dergelijke reverse ring.
Een alternatief is natuurlijk de montage van een macro objectief op de balg, dit soort objectieven zijn wel ontworpen voor dichtbij opnamen. Wellicht dat je er nog goedkoop eentje ergens op een veiling op de kop kunt tikken.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

Klopt Dirk-Jan, ik heb ook geprobeerd een aantal objectieven achterste voren te zetten (waaronder de kleine cctv lensjes). Dit was dan provisorisch met de hand. Ik heb geen verloopringen, maar ga proberen deze toch te vinden of anders te maken (filterschroefdraad aan de ene kant, 'lensschroefdraad' aan de andere zijde). Ik heb ook met een bigma macro geschoten, maar doordat de lensdiameter vele malen groter was dan het voorwerp kreeg je zo ook onscherpte (afstand voorwerp midden tot lens is << dan afstand rand lens tot voorwerp - beetje lastig uit te leggen) daardoor is het dichtdraaien van het diafragma ook zo gebruikelijk. In principe heb je dus aan een lensje van een paar mm diameter al voldoende.
[size=75] ...[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Als je nou een 50 mm vergrotingslensje op de kop tikt krijg je hele mooie resultaten.

Twee voorbeeldjes van de combinatie 300D, balg en EL nikkor 4/50 mm

Rijstkorrels

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=8683[/img]

mm verdeling

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=8735[/img]
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

Hoe herken je een vergrotingslensje?

Ik heb nog wel een paar lensjes liggen, 50 mm zit er ook tussen. Overigens als je de standaard kitlens achterste voren tegen de cam aan 'plakt' en dan op 18 mm zet krijg je een grotere vergrotingsfactor (doordat je dichterbij scherp kan stellen) dan als je op 55 mm zet.
Zal binnenkort eens kijken wat ik met het alternatieve-glaswerk kan doen.
[size=75] ...[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Een vergrotingslens heeft een schroefdraad met een kleinere diameter (ik dacht 35 mm) en geen diafragmapalletje en scherpstelring
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Klopt ongeveer wel, schroefdraad van degene die ik hier heb is ruim 35mm (een Duitse Gotar 50mm f/3,5,één van de weinige dingen die ik over heb gehouden aan mijn doka).

Ik heb er echter nooit over gedacht om deze ook eens voor de bag te monteren, moet met enig huisvlijt toch mogelijk zijn.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

Is dus waarschijnlijk een enkelelements objectief?--> echt lensje dus.
[size=75] ...[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Nee, degene die ik heb heeft er in ieder geval 2 (en wellicht nog enklele meer?)
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Vaak bestaan ze ook uit meerdere elementen 4 of 5...
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Zo'n koppelringetje (voor reversed dus) is redelijk goedkoop te krijgen bij GoShotCamera, een eBay-store: http://stores.ebay.com/GoShotCamera
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar