verdroogde roos

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem

Een boeketje rozen houdt het in onze (te) warme huizen niet zo lang vol, maar die warmte zorgt dan wel weer voor een langzaam verdrogend blommeke....

Afbeeldingverdroogde roos 1 by Gabriel van_Asseldonk, on Flickr
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik vind het een prachtige foto, roos mooi scherp en komt goed los van de zwarte achtergrond. Hoe heb je uw flits(en) geplaatst? Dat opruimen geeft je precies extra inspiratie Gabriel.
Anoniem

De roos stond buiten in de tuin in het donker. Kerstverlichting dus uit.
De flitser is één Marumi DRF14C ringflitser.
De rest van de gegevens zijn te vinden in de EXIF.
Anoniem 4

Knap gedaan !
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Mooi zacht licht, prettig scherp en steel vanuit de hoek, vind ik fraai. De bloem had van mij iets hoger in het beeld mogen zitten en iets minder in het midden van de afbeelding. Verder mooie plaat
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Je hebt het inzettend verval mooi vastgelegd Gabriel. Subtiel geflitst ook.

Je brengt mij op het idee om de komende dagen als het lukt ook m'n ringflitser weer eens op te snorren. Als je tijd en zin hebt, wil je dan eens toelichten hoe (in welke setting) jij de achtergronden zo mooi zwart krijgt? Ik heb daar al meermaals mee zitten spelen, maar ben niet tevreden met m'n eigen resultaten ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem

Marco, jij kent mijn tuin. Overdag uitzicht op 50 kleuren groen en 's avonds, als de tuin- en kerstverlichting uit is, uitzicht op een zwart gat.
Dat zwarte gat zorgt voor de zwarte achtergrond op de foto. Gelukkig zorgde de kerstverlichtingen van de buren niet voor strooilicht en bleef het gat gitzwart.
De groenbak op 3 meter de tuin in diende ervoor om de fles met de bloem op ooghoogte te krijgen.
Zelf stond ik in de deuropening en heb wat geëxperimenteerd met belichtingstijden en diafragma's met bovenstaande foto als resultaat.

Fijne feestdagen.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Altijd interessant om lezen hoe men een bepaalde foto gemaakt heeft, daar kan je zelf altijd wel iets van opsteken.
Nu experimenteer ik ook vaak met achtergronden en zo ben ik er achter gekomen dat je perfect een zwarte achtergrond kan fotograferen (binnen in huis) zelfs als de achtergrond wit is!!
Hoe doe ik het om een witte achtergrond zwart te fotograferen:
Gewoonlijk gebruik ik hiervoor 2 Canon flitsen die ik links en rechts onder een kleine hoek zet t.o.v. het onderwerp en met een transmitter op mijn toestel bedien.
Ik neem eerst een foto met de flitsers "uit", gewoonlijk start ik met volgende instellingen: iso 100, sluitertijd 1/200 sec en een klein diafragma bijvoorbeeld 14. De foto die je dan neemt moet volledig zwart zijn, je kan wat met je diafragma spelen tot je een volledig zwarte foto krijgt.
Je zet het onderwerp ver genoeg van de (witte) achtergrond, soms een beetje zoeken .
Vervolgens de flitsen "aan" en fotograferen maar.
Des te meer je deze techniek toepast, des te sneller heb je ervaring voor een goed resultaat met een mooie zwarte achtergrond, ook al is die helemaal niet zwart.
Bij een klaarlichte zonnige dag buiten, kan het zijn dat het niet goed lukt.
Anoniem 4

Nu je het zo mooi hebt beschreven, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat.
Wil je een zo door jou gemaakt voorbeeld hier laten zien.
Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

hubble schreefCOLON 22 Dec 2020 12:42 Marco, jij kent mijn tuin. Overdag uitzicht op 50 kleuren groen en 's avonds, als de tuin- en kerstverlichting uit is, uitzicht op een zwart gat.
Dat zwarte gat zorgt voor de zwarte achtergrond op de foto. Gelukkig zorgde de kerstverlichtingen van de buren niet voor strooilicht en bleef het gat gitzwart.
De groenbak op 3 meter de tuin in diende ervoor om de fles met de bloem op ooghoogte te krijgen.
Zelf stond ik in de deuropening en heb wat geëxperimenteerd met belichtingstijden en diafragma's met bovenstaande foto als resultaat.

Fijne feestdagen.
Thanks Gabriel! Grappig, ik zat aan een "studio-achtige"-setting met mooie flits-setup te denken, een beetje zoals Paul om omschrijft, maar jij laat zien dat het ook heel simpel kan. Grappig, ik zie het voor me inderdaad :D Nadeel is wel dat ik een andere setting moet bedenken, tenzij mijn achterburen besluiten collectief het licht uit te doen ;)

De setting van Paul moet ik eens naar kijken hoe ver ik kom, met één studioflitser en één ringflitser (en zonder transmitters). Jammer dat ik geen vrij heb deze dagen :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik zou maar al te graag foto's laten zien Gerard, ook deze met een witte achtergrond die op de foto zwart zijn. Maar, ik ben spijtig genoeg niet meer mee hoe je hier een foto kan plaatsen. Ik begrijp dat je via een andere site je foto's hier kan plaatsen maar ik krijg nu als massa's spam binnen waarvan de meesten gelukkig door mijn virusscanner worden tegen gehouden. Dat is de enige reden waarom ik hier nog geen foto's plaats, tot mijn grote spijt want de mening van andere liefhebbers horen is wat fotografie juist zo heerlijk maakt.
Anoniem 4

De vrees voor spam bij het uploaden en laten zien van foto’s is niet terecht.
Spam krijg je meestal door het overal op internet rondstrooien van je emailadres.
Op openbare forums moet daarom nooit je emailadres is je posts vermelden. Dat is vragen om ellende.
Hier op het forum heb je alleen je emailadres gebruikt om je account aan te maken.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat de beheerders daar zorgvuldig mee om gaan. Ik heb daarvan nog geen problemen ondervonden.
Verder heb je op het forum een gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen.
Inderdaad kon je vroeger je foto’s hier op het forum plaatsen. Daarvoor moest je ze wel eerst uploaden. Daarna kon je ze met een code in een post laten zien.
Die code is gewoon een link naar de plaats waar de foto is opgeslagen.
Als je nu bijv. Flickr zou gebruiken als opslagplaats van foto’s die je wilt laten zien, is er maar weinig verschil alleen de code is iets anders.
Het enige wat je extra moet doen is een (gratis) account aanmaken op Flickr.
Vervolgens kun je dan foto’s uploaden.
In Lightroom kun je dat zelfs automatiseren en dan wordt het al helemaal een fluitje van een cent.
Volgens mij is dat in Luminar ook mogelijk, maar daar werk ik zelf niet mee.
Als je een foto uit Flickr wil laten zien op het forum, kopieer je de BBCode van de foto en plaats je die code in je post op het forum.
Ja, je moet er even voor gaan zitten, maar met die lock down hebben we daar nu ruim de tijd voor.
Mocht je nog ergens tegen aan lopen, dan help ik je graag.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie en terechte toelichting, Gerard. Dank. Ik hoop dat het Paul en mogelijk anderen over de drempelvrees heen helpt.

Nog een kleine aanvulling: als je veel last hebt van spam, kan het lonen om met twee mailadressen te werken. Ik gebruik mijn “normale” mailadres voor serieuze zaken, en een apart mailadres voor fora, Flickr, nieuwsbrieven en dergelijke. Samen met de toch al goede spamfuncties van (in mijn geval) Gmail heb je dan eigenlijk nergens last van.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Ik heb er zelfs meer dan twee, ieder voor een specifiek doel.
Toch nog een extra tip dan. Heel vaak word je op internet gevraagd om een emailadres op te geven, vaak als je een “gratis” iets (software, template, etc) wilt downloaden.
Niets is gratis in het leven, vaak betaal je met je privacy, bijv. je emailadres met spam als gevolg.
Ik gebruik in die gevallen altijd een zgn. 10 minuten emailadres
https://10minutemail.com/index.html
dat automatisch wordt gegenereerd. Kopieer dit en vul het in als emailadres.
Gedurende 10 minuten blijft het bestaan en email naar dat adres komt daar gewoon binnen, als je bijv. moet activeren.
Ook als je een account moet aanmaken, kun je dit gebruiken. Als wachtwoord geef je dan bijv. op
1Datisgeheim9
Na 10 minuten vervalt het en kunnen ze spammen wat ze willen. Mij raakt het niet dan niet (meer). :mrgreen:
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Bedankt allemaal voor de nuttige info, ik heb net een account aangemaakt op Flickr. Nu zit ik wat op mijn scherm te kijken en zie nog niet goed waar en hoe ik nu een foto kan uploaden. Als iemand mij op weg kan helpen spaart mij dat zeker wat zoekwerk.
Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Paul eos7d schreefCOLON 24 Dec 2020 11:54 Bedankt allemaal voor de nuttige info, ik heb net een account aangemaakt op Flickr. Nu zit ik wat op mijn scherm te kijken en zie nog niet goed waar en hoe ik nu een foto kan uploaden. Als iemand mij op weg kan helpen spaart mij dat zeker wat zoekwerk.
Alvast bedankt!
rechtsbovenin staat een upload icoontje (wolkje met pijltje). Dit opent een scherm, je kunt vanuit je windows verkenner de bestanden in dat scherm slepen en ook weer rechtsboven op uploaden klikken. Heel simpel.. :)
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Er was ooit een tutorial voor op dit forum, maar die kan ik niet terugvinden. Daarom maar even een linkje naar het forum van de buren:
https://forum.nikon-club-nederland.nl/v ... kr#p876996
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar