Grasklokje

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Campánula rotundifólia.
De Latijnse geslachtsnaam rotundifólia verwijst naar de rozetbladeren vlak boven de grond welke een afgeronde hartvormige voet hebben.
De Nederlandse benaming Grasklokje verwijst naar de bovenste bladeren die op grassprieten lijken.
Grasklokjes groeien het liefst op een halfdroge, zonnige tot halfbeschaduwde, lichte minerale bodem.
Zuid-Limburg is de plek waar dit gezellige plantje het meest voorkomt.
Het blauw van de tere kroon is lastig te omschrijven. Het is een soort "middenblauw", een donker Hemelsblauw met een vleugje paars en een metaalachtige glans.
Net als alle andere planten van het kalkgrasland houdt dit plantje niet van voedingsrijke bodems, maar de tolerantie hiervoor ligt bij het grasklokje een stuk hoger dan bij de andere begroeiers van dit type grasland.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

De tweede foto vind ik met voorsprong de mooiste, het zijn de details die het beeld speciaal maken, de onscherpe herhaling van de bloem in schuine lijn en het bloempje onderaan is scherp en niet te nadrukkelijk aanwezig, knap gedaan.
Bij de eerste foto zou ik graag de scherpte vooraan op de kroonblaadjes gezien hebben, je hebt er voor gekozen om de stamper scherp te hebben, voor de rest toch ook een mooie plaat.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Eens. De eerste is mooi, maar niet bijzonder, de tweede is echt top qua lichtgebruik en compositie.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dankjewel voor jullie reacties!!! :D :D :D
De bedoeling bij beide platen was het focussen op het licht en de schaduwpartij van de stamper, vandaar dat de voorkant van het kroonblad bij de eerste buiten de scherptediepte valt.
Bij de tweede wilde ik naast het reeds genoemde ook de herhalingslijn in de diagonaal meenemen. daarom moest ik wat meer afstand nemen, zodat het "scherpe" deel wat kleiner uitpakt!
Bij de tweede zie je trouwens nog de schim van een "verstekeling"! :lol: :lol: :lol:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

foto 2 heeft iets schilderachtigs, erg fraai gedaan. Qua belichting vind ik hem ook prachtig, en ondanks jouw style, neig ik ernaar dat voor mij persoonlijk de DOF iets groter had gemogen, een hele scherpe bloem tegen deze achtergrond zeg maar.....
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar