"Als de avond valt...

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

... gaan binnen de lichtjes aan"

Niet echt helemaal macro, maar plaats hem toch maar hier.
1 foto. Deze keer wat meer tijd gestoken heb in het nabewerken van de belichting om tot dit sfeertje te komen.

Grtz,
Kurt
Afbeelding
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Interessante foto! Die ga ik eerst nog eens op m’n goede scherm bekijken voordat ik reageer.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

De belichting van de stam en de daardoor ontstane sfeer in het duistere bos vind ik heel mooi, details zijn nog goed herkenbaar.
Het inkijkje is naar mijn mening iéts te licht waardoor het wat onnatuurlijk oogt en er opgeplakt lijkt te zijn
maar ik snap dat het met een mindere belichting niet tot nauwelijks zal opvallen.
Ik vind dit een lastige ;)
Kiwi says hi!
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Ik wou eerst dat effect bekomen met een zaklamp, maar dat lukte niet zo goed.
Dan heb ik 3 foto's genomen met verschillende belichting met het idee om ze te blenden. Maar op de programma's die ik heb (Lightroom en de oude versie van Affinity Photo), is die functie niet voorzien.
Dus heb ik dit effect bekomen door de donkerste foto gewoon te bewerken met verschillende aparte brushes in Lightroom en plaatselijk belichting, contrast, enz... aangepast tot het eindresultaat wat naar mijn zin was qua totaalsfeer.
Komt de kwaliteit in het holletje niet ten goede natuurlijk. En ik ben ook niet de beste nabewerker.
Maar was wel eens leuk om wat langer met een foto bezig te zijn om er iets van te maken ipv gewoon te registreren. Zal uiteraard niet ieder zijn meug zijn. De foto komt niet zo uit de camera gerold tenslotte.

@Superkiwi: dat 'opplak-effect' valt harder op wanneer de foto op klein formaat getoond wordt merk ik. Dan komt alles wat scherper en harder afgelijnd over tov een grote versie.
Maar misschien dat het iets afzwakken van de belichting in het holletje dat wat tempert. Ga ik eens proberen. Bedankt voor de opmerking.
Het is niet makkelijk om echt lichtschijnsel te evenaren met wat oplichten in LR. Allez, voor mij in elk geval toch niet :)

Grtz,
Kurt
Laatst gewijzigd door 2 op Objectief, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Ook ik denk dat het inkijkje iets minder licht had moeten zijn.
Henk.
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Henk1949 schreefCOLONOok ik denk dat het inkijkje iets minder licht had moeten zijn.
Heb net mijn vorig antwoord wat uitgebreid ;)
Ga het zeker eens proberen.
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Heb minieme aanpassingen gedaan en op full image in LR is alles mooi in balans op mijn Eizo CG monitor.
Geëxporteerd naar 900x900 pix voor dit forum blijft de fellere aftekening van licht naar donker aanwezig...

Ga het dus houden op wat ik zelf zie in de beste resolutie en afmeting op mijn scherm.

Wel vreemd dat op 3 andere fora dit verschil niet als 'probleem' naar voor kwam. Denk dat de restrictie van 900pix in hoogte dan soms wel een rol speelt naar beoordeling van een foto toe.

Toch zeker bedankt voor de reacties.

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Objectief schreefCOLONdat 'opplak-effect' valt harder op wanneer de foto op klein formaat getoond wordt merk ik. Dan komt alles wat scherper en harder afgelijnd over tov een grote versie.
Ik heb er alsnog op groter scherm naar gekeken - en ik herken wat je zegt. Het blijft natuurlijk een beetje kunstmatig ogen, maar op groot scherm is het effect veel beter!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Objectief schreefCOLONDenk dat de restrictie van 900pix in hoogte dan soms wel een rol speelt naar beoordeling van een foto toe.
Die staat tegenwoordig op 1024px ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar