Kalkgrasland

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Hier voel ik me helemaal thuis. Planten welke overblijfselen zijn uit de laatste Ijstijd en waarvan Zuid-Limburg de noordkant van de grens aangeeft.
Op deze grond groeien soorten die gekoesterd moeten worden en die al te veel slachtoffer zijn geworden van menselijk handelen.
Deze Flora kan absoluut niet tegen de moderne mestmethoden. De orchideeënsoorten hebben nog het meeste last hiervan.
Alle orchideeën op onze kalkgraslanden en elders in het land zijn NIET autotroof. Dat betekent dat zij niet zelfstandig aan de voedselkringloop kunnen deelnemen. Zij kunnen niet zelfstandig voedingszouten opnemen en hebben de hulp nodig van speciale schimmelsoorten. Zogenaamde wortelschimmels of Mycorrhiza. En net deze schimmels zijn super gevoelig voor bodemverandering. Als de schimmel uit de bodem verdwijnt, zal de orchidee het moeilijk met het opnemen van de voedingszouten krijgen en na twee, hooguit drie jaar is de plant weggekwijnd.
Er is één orchideeënsoort die de symbiose met deze bodemschimmel niet nodig heeft. Het Venusschoentje, helaas alleen nog maar in de Ardennen en de Eifel te bewonderen.
Het kalkgrasland biedt een paradijs aan de orchideeën en vele andere soorten met de daarbijbehorende insectensoorten.
Hier vertoef ik het liefst en komt het woord verveling helemaal niet in me op. Mijn hoofd wordt hier helemaal leeg en ik ga helemaal op in alles wat daar leeft.
Laten we zuinig zijn op zulke plekken,...............ze zijn er nog...............


Overzicht van Soldaatje en de bruine(purper)orchis:
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Een hele mooie foto Jo, spijtig dat zulke locaties zo zeldzaam worden. Ook ik maak me vaak zorgen omdat de laatste mooie stukjes natuur aan een snel tempo verdwijnen onder wegen en mega stallen.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Weer een bijzonder mooie foto. De complementaire kleuren van paars en groen doen het goed. Ook het venster van scherpte dat ontstaat tussen de onscherpe voorgrond en onscherpe achtergrond ziet er verfrissend uit. :)
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dankjewel Paul en Alwin!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar