Pulmonaria officinalis

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Longkruid is nu niet bepaald fotogeniek. Daar is de opbouw van de plant te "lomp" voor.
De bladeren zitten vrij warrig aan de diverse stengeldelen, de bloemdelen zitten meestal als een behaard kluwen bij elkaar, daardoor oogt het geheel donker en druk.
De Geslachtsnaam Pulmonaria duidt op de gevlekte bladeren welke met een beetje fantasie vergeleken kunnen worden met een longkwab.
Enige geneeskrachtige werking tav de ademhalingswegen verbergt de soortnaam Officinalis. Planten met een geneeskrachtige werking kregen in het Linnaeus-tijdperk deze soortnaamaanduiding toebedeeld.
De geslachtsorganen (stamper en meeldraden) worden ongelijk rijp zodat de plant afhankelijk is van kruisbestuiving. Alleen het rijpe stuifmeel kan terechtkomen op een rijpe stamper en dit kan dus op deze wijze nooit bij één en dezelfde plant zijn.
In mijn upload heb ik de grassprieten laten staan ondanks het feit dat dit misschien wat rommeliger werkt.
Foto is gemaakt op een koud rijpachtig morgenuurtje.
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Anoniem 3

Ik weet 't niet, maar ik heb de indruk dat de scherpte in dit geval precies op het verkeerde punt ligt.
Namelijk nét ónder de bloem.
Bovendien wordt mijn aandacht getrokken naar het donkere vlak onder het eigenlijke onderwerp.
Maar misschien was dat wel jouw bedoeling...

Nee, dit keer vind ik het niet Jo-waardig... :?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Een lastige, dit keer. Ik denk dat de scherpte wel goed ligt, alleen is die op de paarse blaadjes minder prominent zichtbaar dan op de bedauwde haartjes. Ik blijf hinken tussen twee gedachten: enerzijds vind ik het niet echt een mooie foto, maar anderzijds wel een hele interessante. Er is veel te zien: de combinatie van licht(val) en hele donkere delen zorgt voor een disbalans, maar is ook prikkelend, de lompheid van de plant heeft ook juist weer zijn charme, de grasspriet stoort licht maar geeft ook juist weer context en diepte, de bokeh is geweldig.

Al met al is mijn oordeel: geslaagd. Een foto die mijn aandacht zo lang en steeds anders vast weet te houden, is te goed om niet te laten zien.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank heren!!! :D :D :D
Ik kan heel goed leven met jullie reacties(zie mijn inleiding) en ik zal zeker een nieuwe(en mogelijk betere) poging ondernemen!!! :wink: :wink: :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar