Gentianella germanica

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Oorspronkelijk afkomstig uit de Alpineflora maar door gletsjervorming in de laatste ijstijd mee naar "beneden" gevoerd.
In Nederland komt de Duitse Gentiaan, vroeger ook wel Krijtgentiaan genoemd, hoofdzakelijk in Zuid-Limburg voor.
Het plaatselijke natuurgebied van mijn woonplaats(Kunderberg) herbergt de meeste exemplaren, die eind augustus tot half september rijkelijk bloeien.
De Kunderberg is bekend om zijn rijkelijk bloeiende Grote Muggenorchissen, die in juni de "berg" rose-achtig kleuren en om de rijkelijk bloeiende Duitse Gentianen die in september de "berg" violet-rose kleuren.
Deze gentianen zijn 2 jarig en bloeien dus pas in het tweede jaar. Een veel voorkomend probleem is het maaien. Doet men dit niet of te laat dan vormt vooral de Gevinde Kortsteel een probleem. Met zijn meters lange wortelsokken kan deze in een jaar een flinke oppervlakte bedekken en zo voor minder lichtinval zorgen.
Maait men te vroeg dan ontneemt men veel plantensoorten de vruchtvorming en dit is voor een- of tweejarige soorten funest.
Er komen nog twee Gentiaansoorten voor op de Kunderberg: De Veldgentiaan en de Franjegentiaan.
Helaas heb ik deze soorten de laatste 2 jaar niet meer kunnen ontdekken...........
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Je blijft mij verbazen Jo, weer een toppertje! Mooi is ook dat je een heel eigen stijl ontwikkeld hebt waar je fier mag op zijn. Zo te lezen woon je bovendien nog in een mooi streek ook.
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Weer een sjeun ploatje, of hoe zeg je dat op z'n zuid-limburgs?
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

[quote="2011*Alwin"]Weer een [i]sjeun ploatje[/i], of hoe zeg je dat op z'n zuid-limburgs?[/quote]

Dank je Alwin!!! :D :D :D

Op z'n Limburgs is t: Ee sjoeën/sjun pleëtje, maar t kan nog anders.
t Limburgs dialect varieert per 10 km
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
2011*Alwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2014 04:14
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik heb gelezen dat Limburg eeuwenlang speelbal is geweest van steeds wisselende machthebbers, wat veel dialectverschillen met zich mee heeft gebracht. Zelfs binnen een en hetzelfde dorp kunnen meerdere dialecten bestaan.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

2011*Alwin schreefCOLON Zelfs binnen een en hetzelfde dorp kunnen meerdere dialecten bestaan.
Dat weet ik niet maar wel binnen de grenzen van een grotere gemeente: Zo kent de gemeente Kerkrade ook variaties in haar dialecten.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar