orchidee

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Afbeelding

ik heb al van alles geprobeerd maar ik ben zelf niet tevreden, met de 50mm lens lukte het me niet lekker ook niet met een X10 macro lensje ervoor, uiteindelijk de sigmalens gepakt op een statief met zelfontspanner, maar toch, ik weet niet waar het aan ligt maar ik ben nog niet tevreden, iemand tips ?

Exposure time: 1/1.67
Shutter speed: 1/1.67
F-stop: 16.0
ISO speed: 100
Laatst gewijzigd door 1 op kromlensje, in totaal 1 keer gewijzigd.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
ceesgr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2014 15:24

Ben ook geen expert echter, ik zie dat u een groot diafragma heb gebruikt

wellicht beter als u bijvoorbeeld F/2.8 of F/4 gebruikt.

Cees
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Waar ben je precies niet tevreden over kromlensje ?

Als het om scherpte gaat, dan is het diafragma wel een punt om op te letten. Je gebruikt een heel klein diafragma (F 16 is een hele kleine opening, dus klein diafragma). Bij heel kleine diafragma's gaat op een bepaald moment diffractie optreden. Dan wordt de foto onscherper.

Maar je gebruikt waarschijnlijk zo'n klein diafragma omdat je zo groot mogelijk scherpte diepte wilt hebben ?
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

ja ik heb bewust F16 gebruikt in een poging de hele bloem een beetje scherp te krijgen, vandaar ook het statief gebruik, ik hoopte op nog meer scherpte.

ik zie hier op het forum vaak leuke foto's maar niks over de instellingen die gebruikt worden, ook niet in de info van de foto zelf en dat is wel jammer.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Scherpte hangt van vele factoren af. Als je bang bent voor bewegingsonscherpte is gebruik van statief een goed uitgangspunt. Indien je lens over stabilisatie beschikt, zet dat dan uit indien je statief gebruikt. Je kan nog verder gaan door de timer (10s) te gebruiken om af te drukken, zodat de camera niet beweegt door je vinger die op de ontspanknop drukt. Of een afstandsbediening, nog handiger. En wat je dan nog kan doen is de spiegel opklappen, zodat de spiegel niet voor trillingen zorgt. Dat wordt vaak gedaan bij macro fotografie, omdat de kleinste trilling daar al een verstoring kan opleveren.

Maar er spelen natuurlijk veel meer factoren, zoals wat mag je verwachten van scherpte bij je camera en (belangrijker) objectief. Zoomobjectieven leveren vaak minder scherpte dan primes. En helaas leveren goedkopere objectieven vaak minder kwaliteit dan dure objectieven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Elk objectief heeft dan ook nog eens zijn "optimale" diafragma kwa scherpte. Deze optimale kwaliteit zit bijna nooit bij de uiteinden, dus maximale diafragma of minimale diafragma zal nooit de beste resultaten opleveren. Indien je bijvoorbeeld een F2.8 objectief hebt, kan het zo maar zijn dat de optimale scherpte van dit objectief bij F5.6 zit, twee staps diafragmeren dus. Het is maar een voorbeeld en zal voor iedere lens verschillend zijn.

Daarnaast laten mensen indien ze niet tevreden zijn over scherpte van hun (dure) cam en objectief soms kalibreren bij een vakzaak. Heb ik geen ervaringen mee, maar kan helpen.

Heel belangrijk is ook de nabewerking. Hoe schiet je de foto, JPG of RAW ? Verdient over het algemeen de voorkeur om in RAW te schieten en met de juiste fotosoftware na te bewerken. Dus hoe ziet je workflow eruit ?

Ik denk dat je onderwerp wat ongelukkig gekozen is. Een orchidee met weinig contrast en structuur en matig belicht tegen een dito achtergrond. Ook al is je foto mooi scherp, zal je het waarschijnlijk toch niet zo ervaren. Ik denk dat je eerst eens een opstelling moet kiezen met wat meer contrast. Een schaal bananen tegen een bruine houten achtergrond en dan goed belicht. Tis maar een voorbeeld. Als je een foto op het forum mooi vind, probeer die eens na te maken. De maker van de originele foto wil je altijd wel tips geven hoe de foto tot stand is gekomen.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Ja met de 50mm F1.8 lukte het ook niet lekker om er een foto van te maken, dus vreesde ik al dat het wellicht iets met de kleur te maken heeft.
de foto is gemaakt met de sigma 70-300 apo dg macro lens op 190mm, dat is het minste wat ik kon doen in de macro stand dus hij zat niet aan de uiterste van het bereik.

de foto wordt in .jpg en raw geschoten, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik weinig met bewerkingsprogramma's doe.

misschien eens kijken om met een spotje wat te spelen met andere lichtinval, dat was iets waar ik in dit geval nog niet aan gedacht had of iets doen met een donkere achtergrond.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Je moet je ook echt even in de basis van foto bewerken verdiepen.
Uit deze foto valt heel eenvoudig veel meer uit te halen!

suxes
Frank
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Klopt het dat de foto niet meer te zien is??

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik zie hem wel op m'n iPad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

hier is hij nog gewoon te zien op de pc
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Heel belangrijk is de hoeveelheid licht en de richting van het licht.
De getoonde foto zier er tamelijk grauw uit.
Dat betekent o.a. dat je vrij vlak licht gevangen hebt.
Licht is voor mij één van de belangrijkste eigenschappen om een beeld neer te zetten.
Maak je foto dynamisch. En dat doe je door te spelen met DOF en licht.
Wat is je blikvanger binnen de bloem als geheel?
Zorg dat hier je focus en je licht naar toe gaat, maar laat in ieder geval je plaat leven door er dynamiek in te leggen.
Het is net als een muziekstuk: Als het hele stuk even hard of even zacht gespeeld wordt, zit er géén leven in...............en dan wordt het misschien als saai of niet mooi ervaren.......
Om nog even in te gaan op hetgeen Frank(Sunblade) zegt: F16 is het ultieme diafragmacijfer vwb de scherpte. Hierna(of misschien al bij F16) neemt de scherpte af door eigenschappen welke Frank al benoemde.
Wil je vwb scherpte de gehele bloem betrekken dan is de keuze van een kleiner diafragmagetal(bv 8.0) in combinatie met stacking een betere optie.
Gebruik statief en afstandsbediening en stel in stappen van bv 10 foto's handmatig steeds op een ander deel van de bloem(van voor tot achteren) scherp. Later kun je in een bewerkingsprogramma welke de mogelijkheid tot stacken biedt deze 10 beelden over elkaar leggen en tot één beeld maken. Je krijgt een resultaat waarbij alles van voor tot achter scherp is..........
Misschien heb je hier iets aan!

Groet,

Jo
Laatst gewijzigd door 2 op j.jennekens, in totaal 7 keer gewijzigd.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

ja de bedoeling was om de hele bloem er mooi uit te laten komen, aangezien het buiten slecht weer was is de foto binnen gemaakt met (buitenlicht)lichtinval van rechts.

toch wat meer spelen/experimenteren met extra licht
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar